fbpx

Sociale medier

Annoncering på sociale medier - tiltræk kunder uden at spilde budget

Facebook

Vi skaber awareness, flere besøgende og salg med den rigtige prospecting strategi.

LinkedIn

Få flere likes, kommentarer, højere CTR og lavere klikpriser med gennemtestede annonce-kreativer, der virker.

Instagram

Få flere nye og tilbagevendende kunder med strukturerede remarketing kampagner.

TikTok

Undgå budget-spild med en overskuelig kampagnestruktur og budgetallokering.

Din egen certificerede SoMe specialist

Hos os går vi op i det vi laver med liv og sjæl. Vi lægger hjerte i vores arbejde, og elsker derfor at samarbejde med virksomheder, der gør det samme.

Er din virksomhed også fuld af ildsjæle?

I så fald er vi et godt match.

Annoncer, der skaber salg

Erfaring fra over 80.000 annoncer

Vores fremgangsmåde for at finde ud af, hvad der virker. Den er simpel men effektiv.

Test, test og atter test.

På den måde finder vi systematisk:

Facebook Marketing Partner

På årsbasis håndterer vi +20 millioner kroner i annonce spend på Facebook & Instagram.

Det er fordelt på over 100 virksomheder, som både er servicevirksomheder og webshops.

Derfor er vi stolte af at være Partner, og vurderet til at være blandt de allerbedste i branchen.

96%

Qualifying Spend

100%

Placement Optimization

Videoer i kort format er generalt blevet meget populært, og er i den grad ved at blive en vigtige måde at nå din målgruppe på.

Succeshistorie

En marketing-funnel der leverer rekordresultater

Hipstory er en Danmarks største forhandlere af plankeborde og interiør i træ.

Derfor er det en kæmpe ære, at vi kunne hjælpe dem med at øge ROAS med 97%, øge omsætningen med 32% og samtidig sænke deres annonce spend med 33%.

Sådan gjorde vi:

97%

Forøget ROAS

Dit bureau til resultater

Vores Succeshistorier

Vi kan være din totale partner i SoMe annoncering

Skab synergi i dine budskaber på tværs af dine kanaler, udnyt dit fulde potentiale og gør din marketing profitabel.

Det siger andre

Om at samarbejde med os

Potentialevurdering

Ved du om du ambitiøst udnytter
de mest effektive muligheder,
og dit setup er det bedste af
dine konkurrenters?

Få svaret gratis – Vi analyserer det for dig.

Sociale medier

Facebook – Instagram

Danskere bruger i gennemsnit ca. 3 timer om dagen på forskellige sociale medier og det gør det til et perfekt medie for salg og synlighed online.
De kanaler der er klart mest potentiale i når man snakker annoncering på de sociale medier er Facebook ads og Instagram ads, Facebook er stadig det stadig klart støreste sociale med en daglig dækning på 63% og Facebook ejet Instagram har en daglig dækning på 24%. Og derfor er det også netop disse kanaler vi i Adtimize har specialiseret os i.

Facebook

Facebook er både i Danmark og i hele verdenen det største og mest benyttede sociale medier. Alene i Danmark har 90% af alle danskere en profil på dette medie.
Facebook har udviklet en fantastisk annonceringsplatform som gør det muligt at ramme lige netop din målgruppe.
Så når du bruger Facebook annoncering så kan du både målrette dig mod tidligere og potentielle kunder uanset om det er b2b eller b2c.

Instagram

Instagram er ejet af Facebook og derfor har Facebook også bygget annonceringsplatformen op, så du har de samme muligheder for at målrette dine annoncer og bygge dine annoncer op på samme måde.

DOG er der stadig markant forskel på de 2 medier. Instagram er en meget mere visuel platform og har i bund og grund overtaget Facebooks plads, når det gælder delinger af billeder og videoer.
Og du har mulighed for at benytte hashtag funktionen, som gør dig i stand til at opdele dit opslag/annoncer ind i kategorier der gør det nemmere for din målgruppe at finde dine opslag.
For nyligt har Instagram også rullet Instagram shopping ud, som gør det muligt at shoppe direkte fra et opslag, så man ikke behøver annoncer for at få folk ind på landingssider.

Uanset om du er i gang med Instagram annoncering eller overveje at benytte netop denne platform så vil vi i Adtimize kunne hjælpe dig med at få mest muligt ud af denne platform.

Vores tilgang til et samarbejde på Facebook og Instagram

Når man skal i gang med markedsføring på Facebook, Instagram eller andre sociale medier er det vigtigt man på forhånd har lagt en klar strategi for hvad man gerne vil opnå med sine annoncer.

Derfor vil vi altid have en tæt dialog om hvad de ønsker at opnå med der Facebook markedsføring og hvilke mål vi skal arbejde med.
Så skal man arbejde med f.eks., flere salg i webshoppen, flere tilmeldinger til nyhedsbrevet, skabe trafik, eller afspilning af videoer.

Når man har lagt en strategi og mål for sine Facebook annoncer kan man begynde den kreative proces om hvordan man bedst benytter de formater Facebook og Instagram tilbyder, og hvilke budskaber der skal benyttes for at påvirke målgruppen til udføre vores ønskede mål.

Det er vigtigt man har styr på sine budskaber da man på Facebook og Instagram har mulighed for detaljeret at målrette dine annoncer til specifikke målgrupper. F.eks. vil kvinder og mænd med interesse i camping sandsynligvis ikke have grund til at engagerer sig med indholdet og vi vil derfor lave tekst og indhold til annoncerne som sikrer os at vi får testet de rette budskaber til de rigtige målgrupper.

Vi vil være 100% gennemsigtige i alt hvad vi laver og vil altid arbejde i jeres egen annoncekonto, så man altid har mulighed for at gå ind tjekke op på de annoncer som bliver lavet og se performance.
Og ellers sørger vi også, som minimum, at holde et møde om måneden for at gennemgå vores mål og arbejde og lægge en plan for den kommende periode.

Hvordan fungerer Facebook og Instagrams annoncerings platform

Facebook fungerer som en auktion. Det betyder, du som annoncør skal sige, hvor meget du er villig til at betale for at få en annonce vist på Facebook og Instagram til din udvalgte målgruppe. Man ved ikke på forhånd vide, hvad det vil koste at annoncere mod den målgruppe, man ønsker. Men du kan selv bestemme, hvor mange penge du vil bruge. Når du starter med at annoncere på Facebook, har du 2 muligheder for at bestemme, hvem der skal styre, og hvor meget du betaler for dit mål.
  • Du kan lade Facebook styre, hvad dit bud er værd.
  • Du kan manuelt gå ind og styre, hvad dit bud er værd.

Hvad koster det at annoncere på Facebook.

Hvordan performer din annonce? Altså hvor mange kliks, konverteringer og likes kommer ud af alle dem, som ser dine annoncer?

Kvaliteten af ​​din annonce er altafgørende for, hvad dine annoncer koster, og dårlig kvalitet kan sende omkostningerne til din annonce helt hen i vejret, eller sænke dem dramatisk.

Som om der ikke var tilstrækkelig motivation til at oprette en god annonce, så brugerne konverterer, har vi nu et andet incitament. Det påvirker direkte og naturligvis omkostningerne af vores annoncer.

Du får en relevansscore for hver annonce, du kører, som vil være et tal mellem 1 og 10. Det måler, hvor relevant din annonce er for målgruppen, du målretter mod, hvor 10 er bedst, og 1 er dårligst.

Relevansscoren er Facebooks værktøj til at vurdere, hvor relevant en annonce er for personen som sidder og kigger på sin Facebook.

Relevansscoren bliver bestemt af hvor mange folk der gør din ønskede målsætning ud af alle dem som ser annoncen. Altså hvis vi vil have klik så vil en høj CTR være et godt tegn, da mange så synes vores annonce er relevant og derfor klikker på den.

Husk, at en høj relevansscore ikke automatisk betyder flere konverteringer. Men selve annoncen vil blive betragtet som mere relevant af Facebook, og det vil betyde lavere omkostninger til klik.

Din relevansscore vil sandsynligvis løbende ændre sig, da flere brugere interagerer med din annonce. Hvis de reagerer positivt (som f.eks. interagere med annoncen eller klikker videre ind på en destinationsside), går scoren op, hvis de reagerer negativt. Ved at fortælle Facebook de ikke ønsker at se annoncen eller stopper med at interagere med annoncen, går scoren går ned.

Jo højere din relevans score er, desto mindre betaler du for annoncer.
I et forsøg kørte vi den samme annonce to gange. Èn gang med præcis målretning (relevans score på 8) og en gang med dårlig målretning (relevans score på 3). Annoncen med relevans score på 8 fik 4 gange flere klik på det samme budget.

Facebooks målgruppers indvirkning på hvad det koster at annoncere på Facebook

Målgruppen er den gruppe af mennesker, du ønsker at ramme med dine Facebook annoncer. Det kan f.eks. være forældre, eller folk som arbejder i en specifk branche.
Målgruppen du vælger vil direkte påvirke, hvor meget du betaler for dine Facebook annoncer. Dette skyldes til dels, hvem der ellers målretteter sig imod den målgruppe, du målretter mod.

Mange folk tror, kun de er i konkurrence med folk i deres egen branche – ligesom man ofte ser i salg. Men sådan fungerer det ikke på Facebook og Instagram. Der er mange flere ubekendte konkurrenter, som målretter sig mod samme målgrupper som dig.

Hvis jeg for eksempel solgte yogaudstyr, skal jeg ikke kun tænkte at mine konkurrenter er andre mærker, der sælger yogaudstyr.

Sådan er det ikke på Facebook. Her er du i direkte konkurrence med alle andre der markedsfører sig til den samme målgruppe du vælger i din annonce.

Min potentielle kunde, hvor jeg som yogamåtte-sælger, målretter mine annoncer mod, vil ikke blot have yoga som deres eneste interesse.

Denne kunde kunne også interessere sig for fiskeri, dykning, skiløb, god mad – og hvad nu hvis vedkommende for nylig har startet sin egen virksomhed?

Disse er alle variabler, der gør at flere virksomheder bliver interesserede for min potentielle yogamåtte kunde.

Som i kan se er du altså i konkurrence med virksomheder, der slet ikke laver det samme som ens egen branche. Kan I se, hvor kaoset sker?

Heldigvis vil du – ved at oprette en annonce af høj kvalitet, som vi snakkede om i punkt 1 – være i stand til at skille dig ud blandt dine konkurrenter, når du forsøger at byde på en annonce.

Målgruppen er en vigtig del af budprisen, men det er ikke den eneste faktor der betyder noget. Takket være en annonce med høj kvalitet kan du f.eks. betale betydeligt mindre, end dine konkurrenter betaler for at annoncere; til den samme eksakte bruger.

Tidspunktet indvirkning på hvad det koster at annoncere på facebook

Der er tidspunkter på året, hvor annoncører på både Google AdWords og Facebook Ads er meget mere aktive end normalt. I løbet af disse tidspunkter vil der være mere konkurrence for at få annoncer vist, og du betaler mere som følge heraf.

Tænk på hvor mange virksomheder, der forsøger at bruge Facebook annoncer til Black Friday og julesalget.

Store mærker, som har store marketingbudgetter, bruger en masse penge for at fortælle om deres specielle tilbud i disse perioder, hvilket øger prisen på Facebook annoncer for alle.

Black Friday og julen vil være blandt de dyreste tider af året at annonce, men der er andre travle årstider og helligdage, hvor man skal være opmærksomme på at hæve sine budpriser/budget – hvis man altså ikke vil se et dyk i “visninger”.

Hvem kan man annoncere i mod på Facebook?

Basic Målgrupper

Interesser

Ikke nok med du kan målrette dig mod folks demografiske informationer, så har du også mulighed for at målrette dig mod folks interesser. Med andre ord alt det folk synes godt om på Facebook.

Ved at målrette dig mod folks interesser har du mulighed for at skræddersy dine annoncer mod personer, der er interesseret i et emne – eller en Facebookside – der er relateret til dit produkt. Du kan f.eks. målrette mod brugere, som er interesserede i dine konkurrenter eller blot i den givne branche.

Eksempel: Du tilbyder fodboldtøj, herunder fodboldtrøjer fra FC Barcelona, og du vil gerne ramme en målgruppe, som kunne have interesse i dit produkt. Her har du mulighed for at indsnævre din annonce, således at den bliver vist til den specifikke målgruppe som har vist interesse for hhv. ‘FC Barcelona’ og ‘Fodbold’.

I eksemplet ovenfor er målgruppen indsnævret, så annoncen kun vil blive vist til folk, som har vist interesse for ‘FC. Barcelona’ og ‘Fodbold’. Og nu tænker du sikkert: “hvad søren mener han med at indsnævre målgruppen?”

Ja, det er faktisk et smart og brugbart værktøj, som man bør benytte sig af. Hvis man ikke indsnævrer, kan man risikere, at målgruppen bliver for bred, og den ikke rammer målgruppen så præcist. Derfor vil du få en højere klikpris, hvilket vil resultere i højere omkostninger, og det vil vi undgå!
Tip: Husk at indsnævre hvis du vil ramme en specifik og detaljeret målgruppe med ‘Interesse-værktøjet’.

Demografi

Under demografi har du mulighed for at målrette dine annoncer specifikt efter de demografiske data i forhold til køn og alder.
Eksempel: En tøjforretning, som sælger moderne kvindetøj til yngre kvinder, bør målrette sine annoncer mod “Kvinder i alderen 18-28 år”.

Detaljeret målretning

Synes du ikke din målgruppe blev snæver nok med alder og køn, så kan du heldigvis indsnævre den endnu mere.

Under Facebooks ‘detaljeret målretning’ har du mulighed for at indsnævre din målgruppe endnu mere.

Her kan kan du vælge, hvilken uddannelse de skal have bestået, hvilket arbejde de har, om de er forældre og meget mere.

Jeg vil anbefale, at man sætter sig ned og bruger en masse tid på at undersøge alle mulighederne her, da der er rigtig mange!

Lokation

Lokation giver dig mulighed for at målrette dine annoncer mod personer baseret på den lokation, som du har indtastet. Hertil har du mulighed for at finjustere på målgruppen alt efter, hvilke personer som vil have størst interesse i din virksomhed.

Alle på denne lokation (standard)
Her har du mulighed for at specificere din målretning mod personer, som i øjeblikket er i en bestemt by eller i et bestemt område.

Eksempel: Vi antager, du har en café, som især er kendt for unge i alderen 20-24, og du ønsker flere besøg til caféen. Så er ’lokation’ en favorabel metode at målrette dine annoncer på, da man har mulighed for at målrette annoncen mod personer inden for en bestemt radius (i nærheden af din café). Lad os nu antage, at din café er placeret på Amager – på Lergravsvej – og at du gerne vil ramme folk i en radius af 3 kilometer fra caféen, så har du mulighed for at din annonce kun bliver vist til netop mennesker i den radius.

Adfærd

I modsætning til interesse-målretning giver ‘adfærds-målretning’ dig mulighed for at målrette folk efter købshistorik, hensigt og meget andet.

Eksempel: Hvis du sælger produkter online, og gerne vil benytte dig af Facebook annoncering, kan du hertil målrette din annonce specifikt mod ‘engagerede handlende’, som er personer der har trykket på ‘købsknappen’ den seneste uge.

Facebook Custom audiences

Indenfor Facebooks målgrupper så er det som hedder Custom Audiences noget man bruger for at målrette sig mod personer som man i forvejen har en form for kendskab til. Her kan man altså oprette målgrupper ud fra oplysninger som man selv leverer eller ud fra oplysninger som Facebook har genereret. Dette vil sige at man eksempelvis kan oprette målgrupper som er målrettet personer der har interageret med en given facebookside eller foretaget en bestemt handling på en given hjemmeside. Udover dette er det også muligt at oprette kopimålgrupper. Kopimålgrupper opretter man ud fra en ‘’kilde’’. Her går Facebook så ind og finder andre personer på Facebook, som minder mest om personerne i kilden.
Man har også mulighed for at udelukke personer i en brugerdefineret målgruppe, hvilket kan være meget brugbart i forhold til eksempelvis retargeting.

Facebook remarketing/retargeting

Ved at gøre brug af Facebook retargeting har du mulighed for at ramme personer som i forvejen har vist interesse for dit produkt. For at kunne gøre brug af retargeting kræver det at der er blevet installeret en facebook-pixel, som er en kode der skal installeres på virksomhedens hjemmeside.
Når dette er gjort kan man spore alt hvad kunderne foretager sig på en given hjemmeside og derefter lave markedsføring som er rettet mod specifikke segmenter. Der kunne eksempelvis laves annoncer rettet mod personer som har besøgt siden indenfor de sidste 30 dage eller til personer som har tilføjet produkter til indkøbskurven.

Dynamisk remarketing

Dynamisk remarketing kan bruges til at skræddersy en annonce til den enkelte forbruger som i forvejen har besøgt din hjemmeside. Hvis en person tidligere har besøgt nogle specifikke produkter vil disse produkter igen dukke op i deres feed på grund af den dynamiske remarketing. På denne måde promoverer man altså automatisk sine mest populære varer til de rigtige personer.

– Collection/samlings formatet

Samlingsformatet består af et billede/video, hvor der så er fire mindre billeder under. Disse fire billeder er placeret som en form for gitterlayout. Dette er altså et annonceformat som gør det muligt for kunden at gå fra oplevelse til køb hurtigt og nemt. Samlingsformatet gør det muligt at skabe en form for brandhistorie og opfordre til køb på en spændende måde. Kunden kan bladre igennem forskellige produkter og se produkter i fuldskærmsvisning – uden at kunden behøver at forlade facebook.
Interesserede kunder kan derefter vælge at klikke sig videre ind på hjemmesiden og dermed let og enkelt købe det ønskede produkt.

Facebook Pixel

Facebook pixel er en kode der skal installeres på den hjemmeside man gerne vil spore handlingerne på. Det er en kode man sætter ind enten i footeren eller headeren på hjemmesiden og så sporer den hvad den besøgende på hjemmesiden foretager sig. Facebook pixel er altså enormt brugbart og essentielt i henhold til at kunne måle handlinger og oprette målgrupper.

Facebook annoncerings formater

Udover de super gode Collection og dynamiske remarketing annoncer findes der også mange andre gode muligheder for annoncering formater som vi benytter i vores daglige arbejde.

Facebook dynamisk annonceindhold

Når man starter en helt ny kampagne op kan det være svært at vide hvordan lige præcis din udvalgte målgruppe vil reagere på dine annoncer. Men med Facebooks værktøj, Dynamisk Annonceindhold, kan du teste op i mod 20 variabler på 1 gang! Det vil sige du har mulighed for at teste forskellige, billeder, tekster, overskrifter, call to actions på samme tid og dermed finde ud af hvilken kombination af indhold, som sikrer dig de bedste resultater på dine annoncer.

Facebook leads ad

Lead ads er et fantastisk annonceformat som du kan bruge på Facebook og Instagram. Du kan bruge lead ad funktionen til at indsamle potentielle leads. Både til B2C og B2B.
Lead ad formularen fungerer super nemt ved at når folk trykker på på annoncen på Facebook kommer der en formular hvor du kan indsamle den information du har brug for.

På B2C niveau kunne dette f.eks. være en e-mail og et navn så du har mulighed for at vækste din email database ved benytte lead ads.
Og på B2B niveau, vil du kunne bruge formularen til indsamle information du har brug for fra potentielle leads, såsom Virksomhed, Virksomhedsmail og telefon nummer.

Instagram annoncering

Med Instagram annoncering har du samme muligheder for at opsætte mål, målgrupper og bruge kreative former for annonceformater lige præcis som du kan på Facebook. Det der er vigtigt at have fokus på når man annoncer på Instagram er at man skal have høj fokus på kvaliteten i det visuelle uanset hvilket format eller mål du har på Instagram, da forbrugeren er vant til det.
Det er medie, som især den yngre generation benytter, så det er vigtigt tænke på når man skal kommunikere ud til målgruppen.

Instagram shopping

Dette gør Instagram til en real markedsplads som du kan udnytte nemt og hurtigt. Her har du har bedre mulighed for at få solgt eller få folk ind på dit website direkte fra Instagram.

Resultatet af dette er en meget mere brugervenlig oplevelse for dine følgere, som er interesseret i dine produkter, da det tidligere var en væsentlig sværere proces for din følgere at finde produktet, da man kun havde mulighed for at linke til sin hjemmeside i sin bio.

Nu er dine kunder i stedet kun to klik fra at foretage et køb.

Forskellen på Instagrams og Facebooks annoncer er, at Instagrams nye product tag virker meget mindre “pushy” og lægger mere op til at det er op til den enkelte bruger at undersøge og vise interesse i produktet. Dette gør også at Instagram er i stand til at beholde sit æstetiske look og “indhold” samtidig med at webshops får mulighed for at “annoncere for deres produkter”

Instagram stories

Siden Stories blev rullet ud på Instagram i august 2016 er det kun blevet større og større og man er som annoncør selvfølgelig også nødt til at være til stede her. Og fordi udviklingen peget imod et Instagram hvor feedet helt forsvinder og man som forbruger udelukkende benytter stories.

Med Instagram Stories har du mulighed for at lave en historie, som man kender fra Snapchat, på op til 10 sekunders varighed, som kun er tilgængelige i 24 timer.
Medmindre man har en virksomhedsside, hvor man gemme sine stories i forskellige kategorier, som gør det muligt for besøgende at se de udvalgte stories igen.