5 TIPS TIL FLERE KONVERTERINGER

Background-MichaelK_01

Michael Kirkegaard

SEO Specialist

Kategori

SEO

Konverteringsraten er et vigtigt parameter for enhver virksomhed, der har et ønske om vækst. Med konverteringsoptimering kan du tjene flere penge, uden at du behøver og investere i mere trafik fra AdWords eller Facebook – det lyder næsten for godt til at være sandt, ik´?

Hvordan:

Du kan forbedre din side i forhold til købsbarriere og brugervenlighed, og på den måde få flere af dine nuværende besøgende, som ellers ville falde fra, til rent faktisk at konvertere og blive til kunde.

Jeg har samlet 5 gode råd til konverteringsoptimering, som måske kan være med til at forvandle dine besøgende til at blive kunder.

#1. Live Chat – den perfekte salgsassistent.

Selvom vi er i år 2017, så er der stadig mange personer, som er bange for at handle online. Det gælder især dyre og oftest komplekse produkter. Det kunne f.eks. være HiFi-udstyr, der snildt kan koste et par tusinde kroner, og ydermere teknisk komplekst.

Her kunne det tænkes at de besøgende vil stå tilbage med en masse ubesvarede spørgsmål i forhold til produkterne.

MEN hvad nu hvis du kunne tilbyde øjeblikkelig hjælp til dine besøgende?

Med en live chat kan du let imødekomme enhver tvivl der måtte være omkring et produkt – live chat er en nem og uforpligtende måde, som dine besøgende kan komme i kontakt med dig på.

Din live chat kan dermed agere som en ”salgsassistent”, og være med til at overtale de besøgende til at gå den sidste mil henover konverteringsmålstregen.

#2. Brug social proof til at skabe tryghed.

Social proof har en stor indflydelse på forbrugernes købsbeslutning, og derfor kan det være fordelagtigt at fremvise informationer, som antallet af likes på sociale medier, anmeldelser/testimonials, certifikater eller lignende. Uanset hvilken branche du befinder dig i, så eksisterer der helt sikkert indflydelsesrige personer, virksomheder eller certifikater, som kan sige go’ for dig.

Er du en malermester, så kan du f.eks. fremvise at du er medlem af en malerforening, og på den måde fjerne tryghedsbarriere. Er du derimod en webshop, så kan trustpilot anmeldelser eller e-mærket være med til at overtale de besøgende til at handle hos dig, fordi andre har givet deres godkendelse af jeres shop.

  • Hos Adtimize bryster vi os f.eks. med at vi er Google Premier Partner, og vi anvender ligeledes testimonials fra kunder til at skabe social proof.

#3. Mobilvenlige felter.

  • Vidste du at 47 % den danske voksne befolkning er overvægtige, og hele 13 % af den danske befolkning er svært overvægtige? Det viser en undersøgelse lavet af dansk statistik.

    Jep, danskere har fede fingre, det betyder også, at hvis du har små oplysningsfelter i din checkout på mobil, så kan det være med til at påvirke din konverteringsrate. Gør dem derfor brede nok til, at man ikke skal sidde og zoome ind og ud, for at kunne ramme felterne.

#4. Test valgmuligheder.

  • Vidste du at, når man bliver præsenteret for mange valgmuligheder, så kan man have svært ved at tage en beslutning? En virksomhed A/B splittestede en løsning, hvor der var færre valgmuligheder på en produktside – resultat var en stigning i konverteringsraten på 19 %. Læs casen her.

    Har du nogensinde testet dine produkt- eller pakkeløsninger? Hvis ikke bør du måske overveje det.

#5. Brug video.

  • Du har sikkert hørt det før, men video er kommet for at blive. Hvis du ikke bruger video i din markedsføring eller på din hjemmeside endnu, så har du masser af uudnyttet potentiale.

    Vidste du at i 2016, der stod videoer for 60 % af alt indlæst data på mobiltelefoner? Det viser en undersøgelse foretaget af Cisco. Youtube er ligeledes den anden mest brugte søgemaskine i verden, så det er med god grund, at alle taler om video.

    Hvorfor virker video så godt:

    Ifølge denne artikel på Forbes så skyldes det at, mennesket er drevet mod bla.:

    • Det tenformet ansigtsområde gør os opmærksomme på ansigter, hvilket er en funktion i vores hjerne, der programmerer os til at bruge det menneskelige ansigt, som en form for samlingspunkt for informationer og troværdighed. Hvis der anvendes rigtige personer i videoen, kan det derfor være med til at øge troværdigheden af produktet.
    • Den enkle lyd fra en menneskelig stemme, der taler til os, har en fantastisk måde at konvertere information til meningsfuldt indhold. Hvis der er tale om et komplekst produkt eller koncept, kan video derfor gøre det nemmere for modtageren at forstå budskabet.
    • Følelser, energi samt kropssprog smitter, og man kan derfor blive betaget og påvirket i høj grad.
    • Noget andet der ligger dybt i vores antropologiske DNA, er perifer bevægelse, og vi har siden stenalderen undveget rovdyr i naturen, ved at bemærke ting i bevægelse. Noget tyder på at bevægelse, stadig er med til at fange vores fulde opmærksomhed.

    Kort fortalt så kan video være med til at skabe troværdighed omkring dig eller dit brand, og hjælpe modtageren med at forstå dit budskab. I sidste ende kan det resultere i en bedre konverteringsrate.

Konklusion:

  • Der kan være mange barriere i forhold til at skulle konvertere, og det er din opgave at imødekomme de udfordringer, som dine besøgende måtte have. Der er ingen facitliste i konverteringsoptimering med hensyn til hvad der er den rigtige løsning, og derfor skal du gerne A/B splitteste dine ændringer.

Læs flere indlæg her under