Nu er vi kommet til et punkt, der nok tiltaler de fleste, netop hvordan du spare penge på din annoncering!
Du har bevist, at du nu kan spore konverteringer. Derudover har du gravet og støbt et godt fundament. Du har nemlig tilføjet en masse gode søgeord.
Har du spidset øre? Selvfølgelig har du det, for du vil jo være endnu klogere, end du er i forvejen!
Google fungerer i og for sig som en auktion - Den der byder højest, får den højeste position. Dette er dog med forbehold, for du som annoncør har en mulighed for at få højere placeringer til lavere priser end dine konkurrenter.
Udover at Google gerne vil tjene penge på AdWords, så har de også en stor interesse i, at være den mest relevante søgemaskine på markedet.
På den måde sikrer de sig, at de fortsat vil være den mest brugte søgemaskine.
Derfor belønner de også dig for at være relevant i din annoncering.
Denne belønning kommer sig af deres begreb quality score (kvalitetsresultat).
Quality score er groft set bestemt ud fra tre faktorer:
Annoncerelevans.
Hvor relevant er din annonce i forhold til hvad der blev søgt efter. Søger folk efter en brun læder hestesaddel, skal der derfor stå noget om brune læder hestesaddel.
Landingsside oplevelse.
Hvor godt stemmer den side, som forbrugeren lander på overens, med det de søgte efter. For at tage førnævnte, så skal forbrugeren lande ind på en side med brune heste sadler, når de klikker på annoncen. Ikke sorte lædersadler, ikke brune stofsadler. Brune lædersadler!
Forventet CTR.
Hvor stor en andel af dem der ser din annonce, klikker på den. 100 visninger der genererer 10 klik, giver en CTR på 10%. Denne går Google ind og estimerer på, ud fra hvor gode dine annoncer er i forhold til førnævnte parametrer. Her kigger de også brugen af annonceudvidelser. Disse har du mulighed for at implementere under fanen annonceudvidelser. Annonceudvidelser giver dig muligheden for at komme ud med flere budskaber, samtidig med at du fylder mere, hvilket også bør give dig flere klik.
Hvorfor al den snak om quality score?
Jo det er simpelthen fordi den har lige så stor indflydelse på din placering, som din klikpris!
Google bestemmer nemlig din placering ud fra et tredje begreb. Adrank!
Adrank beregnes på følgende måde: Quality score*Klikpris.
Nedenfor kan du se et eksempel på hvordan højest placerede, er sluppet afsted med laveste klikpris.
Mange laver laver en klassisk fejl allerede i opbygningen af deres AdWords kampagner. En fejl der er helt forståelig, for Google gør dig ikke opmærksom på, hvordan det skal gøres. Derfor får du her en forklaring, på hvordan det bør gøres, og hvordan det IKKE bør gøres.
En annonce bliver placeret i en annoncegruppe.
I den annoncegruppe indsætter man de søgeord, der skal kunne trigge den skrevne annonce.
Du vil lave en annonce der f.eks handler om tasker. Denne placerer du nu i en annoncegruppe, som du f.eks kunne kalde tasker. Nu skal du så til at skrive de søgeord, der skal kunne tricke annoncen, og så får den ellers bare hele armen: Lædertasker, sportstasker, håndtasker, rejsetaske, trolley, kuffert m.v.
Når du så skal skrive annoncen med tanke om, at både annonce og landingsside skal være relevant, kommer du i problemer, for hvordan søren skriver man en annonce der er lige relevant til 8 forskellige søgeord? Svar: Det kan ikke lade sig gøre, for du har begrænset med plads, og stod der noget om rejsetaske i annoncen, og der var blevet søgt på lædertaske, så er den ikke så super relevant, som vi kunne ønske.
Nu tænker du måske “så skriver jeg da bare en generisk annonce om tasker”
Problemet er nu, at så bliver den ikke 100% relevant til nogle af de førnævnte eksempler, for det står hverken Lædertasker, sportstasker, håndtasker, rejsetaske, trolley, kuffert m.v. i din annonce.
Det er jo altid nemt at fortælle og ikke komme med en løsning. Kender du typen? Irriterende, ikke?
Den type vil jeg nødig opfattes som.
Derfor får du naturligvis løsningen!
Du skal jo have en gevinst for at have læst så flittigt med.
Det helt simple svar er ET SØGEORD PR. ANNONCEGRUPPE!
Nemt, ikke? Eller skal du lige have en forklaring? Selvfølgelig skal du det! :)
Lad os holde os til eksemplet med tasker.
Du vil gerne blive fundet på sort håndtaske læder, for sådan nogle har du et stort udvalg af. Først vil jeg gerne rose valget af søgeord, fordi det er specifikt og ikke total generisk!
Jo mere specifik et søgeord er (ikke generisk) desto mindre konkurrence er der.
Det giver dig også lavere klikpriser.
Nå. Nu har du valgt sort håndtaske læder.
Når nu du ikke har flere søgeord i den annoncegruppe, kan du tilpasse annoncen 100% til at handle om sorte håndtasker i læder. På den måde får du en høj annoncerelevans.
Nu skal du bestemme hvor forbrugeren skal linkes hen, når de klikker på din annonce, for det gør de, når nu din annonce er så skarp i forhold til hvad der blev søgt efter.
Det er jo nemt. Du linker dem selvfølgelig ind på dén side, hvor der udelukkende befinder sig sorte håndtasker i læder.
På den måde hjælper du forbrugeren med at finde den rette vare, og øger dermed også chancen for at de køber.
Lækkert, ikke?
Fik jeg sagt at det øger landingsside oplevelsen?
Dette gentager du når du bygger dine søgeord. Ja. Også når du tilføjer søgeord fra søgetermsrapporten.
Det tager lidt ekstra tid, men hvem vil ikke bruge tid på at gøre sin forretning bedst muligt?