A hva! Gør Google ikke det automatisk?
Det helt korte svar er “nej”.
Heller ikke selvom jeg har fulgt rådet om at lægge et søgeord pr. annoncegruppe?
Igen “nej”.
Som indledning til dette afsnit har du brug for lidt information, for at det giver 100% mening.
Denne information omhandler fire søgeordstyper.
Hvis ikke du har hørt om forskellige søgeordstyper, så er det nu du skal spidse øre.
Google har været været så elskværdig, at give dig som annoncør mulighed for at bestemme, hvor specifikke folk skal være i deres søgning, for at du vil have din annonce vist.
Den mulighed gør I brug af ved at indsætte forskellige tegn i jeres søgeord.
OBS: Et søgeord kan godt bestå af flere ord. Ex: Sorte Nike sko.
Broad match:
Den mest fleksible søgeordstype af dem alle. Her skal der være minimal relevans i brugerens søgen, for at du blive vist.
Blot et af ordene i dit søgeord skal indgå i brugerens søgning. Faktisk kan du sågar blive vist på synonymer.
Der vil altså være stor sandsynlighed for at du får en stor del irrelevant trafik.
For at gøre brug af denne søgeordstype skal du ikke foretage dig noget, andet end at skrive søgeordet (naturligvis).
Broad match modifier:
Her snævrer du lidt ind i forhold til førnævnte. Først og fremmest skærer du synonymerne fra. Du fortæller nemlig Google, at alle dine ord, der danner dit søgeord, skal indgå i søgning, før at du vil have din annonce vist. Dog er man her ikke kritisk med rækkefølgen af ordene. De skal bare alle være der. Derudover må den søgende skrive, lige hvad der falder dem ind. Her skal du være opmærksom på hvad du skal gøre, for at fortælle Google at du nu bruger broad match modifier.
Ja. Du skal nemlig gøre lidt, men bare rolig. Det er ikke så svært.
Du skal bare sætte plusser (+), foran de ord du vil have, der skal indgå i søgningen.
Phrase match:
Nu skærer du endnu flere fra.
Men hov!
Jeg vil da ikke skære trafik fra. Jeg vil jo have besøgende!
Vil du have ALLE besøgende? Eller kun dem der rent faktisk har tænkt sig at købe?
Jeg tænkte det nok.
Du vil selvfølgelig kun (så vidt det er muligt) bruge penge på dem, der har i sinde at købe. Nu når vi er enige, så lad os hastigt komme videre. Du skal jo ikke sidde og læse hele dagen. Du skal tjene penge!
Med Phrase match fortæller du Google at du stadigvæk ikke vil vises på synonymer, at alle dine ord, i søgeordet, skal indgå i søgningen OG at de skal stå i samme rækkefølge, som du har skrevet dem. Dog må den søgende godt tilføje noget. Tilføjelserne skal bare stå foran eller bagved din “sætning”.
Du vil altså få sorteret en stor del fra. Men søgningerne er også blevet meget mere relevante. Du har langt større chance for at vide, hvad du bliver fundet på, end med f.eks broad match.
“Men hvad skal jeg gøre, sådan rent teknisk?”
Fedt at du spørger!
Det er egentlig ret simpelt. Vel egentlig mere simpelt end med broad match modifier. For du indrammer bare søgeordet med anførselstegn (“) - “dit søgeord”
Exact match:
Nu fjerner du, så godt som, alle irrelevante klik.
Fedt, ikke?
Her ved du nemlig lige præcis, hvad du blive vist på. De der søger står jo nærmest med dankortet i hånden. For når du nu ved hvad du bliver vist på, og du har læst sidste afsnit, om hvordan du skriver relevante annoncer, så har du naturligvis sørget for at skrive en knivskarp annonce, sådan en annonce man bare ikke kan lade være med at klikke på.
Fik jeg sagt at du ved hvad du bliver vist på? - Det tror jeg vidst nok!
Du kan faktisk bruge det til mere, end “bare” at skrive en god annonce. Du kan linke dem til dét de leder efter. Det øger din konverteringsrate, for hvem kan ikke godt lide, ikke at skulle tænke? Simpelthen bare få vist det du søger, og ikke alt muligt andet støj.
Men hov! Hvordan kan jeg være sikker på at jeg ved hvad der er blevet søgt på?
Sorry. Det fik jeg slet ikke fortalt i bare begejstring for exact match!
Med exact match fortæller du Google, at folk skal have søgt på dit søgeord, før du vil vises. Ikke ord imellem. Ikke ord foran eller bagved. Nej! Kun dit søgeord.
Psst. Der bliver korrigeret for stavefejl og flertal/ental mv, så vær ikke nervøs for det.
Igen er det en rimelig simpel procedure. Du sætter bare klammer ([ ]) foran og bagved søgordet - [dit søgeord].
Det var en “kort” introduktion til dine valgmuligheder inden for Google søgeordstyper. Som du helt sikkert har regnet ud, så vil konverteringsraten øges jo længere ned, du kommer ad de fire typer, da den irrelevante trafik formindskes.
Men hey! Så er det sgu da nemt nok.
Jeg bruger bare kun exact match!
Godt tænkt såfremt du ved hvad dine kunder søger på, og da jeg kan garantere at du IKKE ved det, så vil min anbefaling være, at du ikke KUN gør brug af exact match, men dog stadigvæk bruger exact match.
Udover denne søgeordstype anbefaler vi, at du også bruger broad match modifier (den med +’erne). Denne søgeordstype bruger du til løbende at høste nye søgeord fra, som du kan bygge annoncer til.
Høstningen foregår i søgeterms rapporten, som der også blev skrevet lidt om i afsnittet “Sørg for at have de “rigtige” søgeord og udvid databasen løbende.”
Nu ved du, at du (naturligvis) vil vise den mest relevante annonce, og at exact match har den bedste konverteringsrate.
Men tilbage til hvad overskriften i dette “kapitel” fortæller om!
Nu er du kommet langt. Faktisk over halvvejs i denne serie.
Derfor sætter vi tempoet op, men bare rolig. Jeg har din ryg!
Du bliver naturligvis guidet nænsomt igennem.
Som tidligere nævnt i “Lad nu være med at betale mere for dine klik end højst nødvendigt” bestemmer Google, hvilken annonce der skal vises, ud fra hvor høj dets Adrank er, og det er ikke, hvad der umiddelbart opfattes som værende mest relevant.
Du fik tidligere nævnt, at du bør bruge broad match modifier og exact match.
Dvs. at alle dine søgeord skal eksistere i BEGGE søgeordstyper.
Vigtigt er dog at gøre klart, at de skal være placeret i hver sin annoncegruppe!
Ja. Du læste rigtig.
ET SØGEORD I EN SØGEORDSTYPE PR. ANNONCEGRUPPE!
Det er jo mega mange annoncegrupper!
Ja det er det, hvis du laver ALLE din søgeord i begge søgeordstyper.
Så hvis du ikke er ekspert i at bruge AdWords editor, så lad være med det.
Det du derimod skal gøre, er at lave ALLE søgeord i exact og så nogle enkelte generiske broad match modifier søgeord, til at høste med pr. kampagne.
En tommelfingerregel kunne være at lave et generisk ord pr. 10. eller 20. specifikke søgeord.
Eksempel: Hvis du har en kampagne i AdWords der har annoncegruppe der omhandler tasker, så har du taske, stor taske osv. liggende i broad match modifier, og ALLE andre ord i exact match.
Men stadigvæk et søgeord i en søgeordstype pr. annoncegruppe!
MEN! Du har stadigvæk problemet med søgeord, der konkurrerer med hinanden.
Det er nemmest at forklare med et eksempel, så det får du:
Forestil dig at du er den lykkelige ejer af en webshop, der sælger grille.
Forestil dig nu at du er den lykkelige ejer af en webshop, der sælger grille, og samtidig har læst de foregående indlæg.
Du har derfor alle dine ord i exact match og som minimum en del generiske broad match modifier.
Det kunne f.eks være at du havde:
[Weber gas grill] og +Weber +grill.
Hvis jeg søger på Weber gas grill, hvilken annonce bliver så vist?
Svar: Den med højest Adrank!
Og da Weber grill er den generisk version, vil konkurrencen formentlig være højere. Det har den naturlige følge at klikprisen vil være det samme, og da klikprisen var den ene halvdel i Adrank, vil risikoen, for at +Weber +grill scorer højest på Adrank være til stede.
Men du vil naturligvis helst vise mig din annonce, der skriver noget om gasgrille fra Weber, hvor du også kan linke mig ind til en landingsside, der udelukkende indeholder, det jeg søger nemlig en gasgrill fra Weber.
Det kan faktisk lade sig gøre, at du bestemmer hvilken annonce, der skal have visningen!
Du skal bruge negative søgeord.
Negative søgeord er ord, som du IKKE vil vises på.
Du tager nu dit exact match søgeord, og lægger ind som negativt søgeord på ALLE broad match modifier søgeord i din konto.
Det vil gøre, at når Google skal til at vise +Weber +grill annoncen, ser de at [Weber gas grill], lægger som negativt søgeord der.
Nu har Google altså kun én mulighed!
Nemlig! At vise den mest relevante annonce.
Dette er grunden til at søgeordstyperne skal være placeret i hver deres annoncegruppe, for ellers vil de kunne blokere sig selv, og det vil vi jo ikke have.
TIP: Skriv i annoncegruppe navnet hvilken søgordstype der er i denne.
Eksempel: Weber gas grill - Exact
Weber grill - BMM
På den måde gør du det nemmere for dig selv at arbejde med i f.eks AdWords editor.
Hvis ikke du bruger AdWords editor, så tilføjer du negative søgeord her:
Tryk på en kampagne → Vælg en annoncegruppe → Negative søgeord (se billede)
Bum! Nu har du sørget for, at du bestemmer!
Og jeg kan glæde dig med, at det formentlig er det sværeste, du kommer til at blive udsat for på Google AdWords, men til trods for et tidskrævende stykke arbejde, så kan jeg kun sige “brug tiden”, for den er godt givet ud.
Hvis ikke du mener at have tiden eller evnerne til det, så kontakt nogle der kan gøre det for dig, for jeg kan ikke sige det nok gange. Det er super vigtigt for både konverteringsrate og klikpris!