fbpx

Bounce rate & afvisningsprocent

Hvis man elsker data, så kan man bruge timevis på at nørde informationer om hjemmesiders besøgende i Google Analytics. Her vil man støde på begrebet bounce rate eller afvisningsprocent. Første tanke er nok, at det er personer, der forlader hjemmesiden med det samme. Det er dog ikke helt rigtigt.  

Men din hjemmesides bounce rate kan afsløre en masse guldkorn om dine besøgende. Derfor får du her svar på, hvad afvisningsprocenten er, og hvad en god afvisningsprocent er.

Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.

Hvad er en bounce rate eller sidens afvisningsprocent?

Ifølge Google er et bounce eller en afvisning et enkeltsidet hjemmesidebesøg, uden meningsfulde interaktioner, som f.eks. “læg i kurv”. Google definerer bounce rate som:

“en enkeltsidesession på dit website. I s beregnes en afvisning helt præcist som en session, der kun udløser en enkelt anmodning til Analytics-serveren” (læs mere her).

Det var en mundfuld! Den vakse læser har måske bemærket begrebet session, som er et webbesøg, hvor brugeren interagere med hjemmesiden flere gange, f.eks. ved at besøge flere sider eller lægge et produkt i kurven. 

Det, som man virkelig bør bide mærke i, er, at definitionen ikke indeholder noget om tid på siden. Bounce rate er derfor både et tal for:

  •  antal besøgende, der hopper ind og ud igen.
  • antal besøgende, der læser indholdet på én side. 
 

Den ene type besøgende er altså positiv og den anden er et problem. Men hvad er så en god bounce rate? 

Hvad er en god afvisningsprocent?

Afvisningsprocenter varierer fra branche til branche. Som tommelfingerregel kan man dog sige, at en god bounce rate er på 41-55 %. En bouncerate for høj, kan have indvirkning på rangering i søgemaskinerne og den organiske trafik, da besøgende som forsvinder hurtigt igen, vil være et dårligt signal i Googles øjne. En høj bounce rate kan også indikere en side med dårligt indhold, hvilket kan have indflydelse på hvad Google Ads koster, såfremt det annonceformat benyttes..

 

Gode og dårlige afvisningsprocenter: 

  • 0-20 % – lyder godt, men der er nok en fejl i sporingen.
  • 21-40 % – super godt klaret! Folk elsker din hjemmeside!
  • 41-55 % – helt normalt. Dette er gennemsnittet. 
  • 56-70 % – lidt højt. Det kan du godt gøre bedre. 
  • Over 70 % – meget højt! Helt sikkert noget at arbejde på. 
 

Inden, at du går i panik over en høj afvisningsprocent, er det dog vigtigt, at understrege, at dette ikke altid er dårligt. Bliv klogere på dette nedenfor. 

Hvad er en høj afvisningsprocent?

Hvis man ser en bounce rate på 70 %, vil de fleste nok spærre øjnene op. Det er jo kritisk! 
Du kan være heldig. Hvis du har en blog, kan det være almindeligt at brugere “kun” læser et blogindlæg. Afvisningsprocenten vil derfor være høj, selvom det ikke er dårligt.

Ikke alle er dog så heldige. For mange hjemmesider er en høj afvisningsprocent et rødt flag. Her er nogle af de mest almindelige årsager til en høj bounce rate: 

Derfor er din bounce rate høj: 

  • Langsom hjemmeside – brugere er utålmodige. 
  • Dårlig mobiloplevelse – tænk altid mobile first!
  • Utydeligt next step – gør det tydeligt, hvad brugeren skal gøre.
  • Forvirrende eller mangelfuldt indhold.
  • Dårlig brugeroplevelse – hjemmesiden kan være designet dårligt.
 

First step til at reducere sin afvisningsprocent er derfor at forbedre ovenstående, så man giver brugeren den bedste oplevelse. Er siden langsom? Så kan det være hastighedsoptimering som kan gøre underværker! Alternativt kan det være selve siden, som har et uddateret webdesign, hvilket kan løses med en ny hjemmeside, eller optimering af den eksisterende.

Kan en bounce rate være for lav?

Ligesom en bounce rate kan være for høj, så kan den også være for lav. En bounce rate på under 20 % er desværre ofte for godt til at være sandt. Heldigvis er der ofte en årsag: Google Analytics koden er indsat flere steder på hjemmesiden. Den ene skal blot fjernes for, at du kan se den reelle bounce rate. 

Få hjælp til at forbedre din hjemmesides brugeroplevelse

Som du har lært i dette indlæg, kan en bounce rate, også kaldet for afvisningsprocent, både være for lav, men bestemt også for høj! Der kan være mange ting at overveje, når denne skal mindskes, hvilket vi arbejder med som SEO bureau i København.

Overvejende kan hjemmesidens design og den overordnede hastighed være for dårlig, hvilket kan få besøgende til hurtigt at søge videre. Du har måske selv prøvet at besøge en langsom side, som mest af alt ligner noget fra starten af internettets æra?

Har du styr på hjemmesidens udseende og hastighed, så er det måske navigationen den er gal med? Det er vigtigt at have en go struktur på siden. Både i forhold til menuens opbygning, men også med interne links på de forskellige undersider og blogindlæg. Selve indholdets kvalitet spiller naturligvis også en kæmpe rolle! Ingen gider at læse indhold af dårlig kvalitet, hvorfor dette med tiden vil medføre dårlig rangering i søgemaskinerne. 

Der kan altså være mange årsager til en høj bounce rate. Det kan være relateret til selve siden eller hastigheden, men også til jeres indhold og mange andre ting!

Hos Adtimize elsker vores specialister at dykke helt ned i Google Analytics data, for at blive klogere på hvad de besøgende gør på din hjemmeside. Drømmer du om at forbedre din hjemmesides brugeroplevelse? Kontakt os for at høre mere om mulighederne på tlf. 70 84 89 73 eller info@adtimize.dk

Læs flere indlæg her under