fbpx

Udvid dit reach med Broad Match Søgeord

Broad Match er et søgeordsformat, som de fleste PPC-specialister plejer at feje væk med forklaringen om, at det svarer til at købe “skrammeltrafik” til ens side. Det er egentlig også rigtigt nok – men betyder det så, at vi skal ignorere det i al fremtid? NEJ: Tværtimod! Det kan faktisk være et kraftfuldt element i udviklingen og skaleringen af din Google Ads konto.

 

Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som gør dig klogere på de forskellige områder inden for digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os

Enhver Google Ads konto når et punkt, hvor du simpelthen ikke kan øge budgettet mere. Du har nået dit ROAS mål, og samtlige profitable søgeord har høj Impression Share Abs top [Visningsandel aller øverst]. Hvad gør du så?

Hypotesen var fra start at broad match søgeord, med den rette vejledning, kan blive profitabelt for de fleste webshops. Selvfølgelig har webshops forskellige ROAS mål, og det skal naturligvis afspejles i din strategi og budgivning. Og forstå mig ret: Man skal træde ganske varsomt, når det kommer til Broad Match, da du ofte vil få en masse skrammeltrafik ind til din side, men det kan stadig være profitabelt.  

Det kræver bare den rette rettesnor – smart bidding. Endnu et emne, som kan få kedlerne i kog hos en del PPC-specialister, men den snak hører til i et helt andet indlæg.

Og netop fordi Broad match er så hamrende bred, så er det nærmest en selvfølge, at der skal en form for begrænsning på kampagnen: Target ROAS.

I denne sammenhæng er ROAS-målet netop den begrænsende faktor for de brede søgeord. Algoritmen ved jo i så fald, at den skal levere trafik af en vis kvalitet, og hvis den ikke konverterer – ja, så bliver der skruet ned.

I mine tests har jeg således oprettet helt nye kampagner, hvor jeg har taget et udpluk af en kontos søgeord, og forvandlet ALLE søgeord til Broad Match i stedet for den almindelige Phrase + Exact opbygning efter SKAGs.

Test af broad match søgeord

Virker det så? Kort svar: Ja.

I mine tests har det virket på samtlige kunder, men den stikprøve er naturligvis for lille til, at jeg vil love, at det virker for dig.

I vores test-eksempel er der over en periode på 30 dage blevet omsat for 22.863 kr. til en ROAS på 8.68, og altså inden for rammerne for ROAS på den pågældende kunde. 

Dette er inden, jeg overhovedet ekskluderer de helt irrelevante søgetermer. Når det gøres, vil ROAS jo selvsagt stige, i det en del af den dårlige trafik skæres fra, mens den profitable trafik bevares.

Det er i den sammenhæng vigtigt at understrege, at det er 22.863 kroners omsætning, som jeg aldrig havde fået ind med en almindelig strategi, da søgetermerne netop er så skæve, at de aldrig ville blive udløst af hverken Phrase søgeord eller Dynamic Search Ads (DSA-annoncer).

Hvis vi tillader os “bare” at gange op, bliver det altså over en kvart million kroners omsætning (22.863* 12), hvert eneste år, for den pågældende kunde. Men det slutter jo slet ikke der.

Brug af søgetermsrapporten

Søgetermsrapporten afslører præcis, hvad folk har søgt på. Og det kan du udnytte ganske nemt. Du har jo fået dit proof of concept på at søgetermet kunne konvertere, så nu kan du “høste” søgetermer, og opbygge det som et søgeord til dit almindelige setup, og på dén måde få fuld kontrol over søgeordet såvel som annoncetekster, så det rigtigt kan få lov at performe.

Hvad skal der så til? Nu startede jeg indlægget med at fortælle, at strategien ikke er for alle. Det er såmænd rigtigt nok, men det kan være for de fleste.

 

Det kræver kun tre ting:

    1. Et velfungerende setup på Google search med minimum 15 konverteringer per måned og absolut helst 30.

       

    2. Tillid til Googles Smart Bidding algoritmer

       

    3. Is i maven
 

Smart bidding er ikke perfekt. Og det bliver det nok heller aldrig. Derfor kræver det som absolut minimum, at du har 15 konverteringer fra dit search setup, så Googles algoritme har lidt at arbejde med. Den er jo nødt til at vide noget om dine kunder, inden den kan finde folk, der minder om dem.

I et perfekt drømmescenarie har du allerede én kampagne med 60 konverteringer, så du kan oprette et Eksperiment med Broad match søgeord, inden du går all-in på opbygningen af kampagner. Fordi du i så fald splittester Broad match mod dit almindelige setup, splitter du din data op i to – og derfor kræver det selvfølgelig dobbelt så meget konverteringsdata for at fungere.

Slutteligt kræver det selvfølgelig en masse is i maven. Der vil dukke tåbelige søgetermer op i din søgetermsrapport – sådan fungerer broad match. Det kan sagtens være, at den når at “spilde” et par tusinde kroner, inden den får rettet sig ind på, hvad der virker – det kan du betragte som lærepenge. Men med Target ROAS som rettesnor vil jeg næsten garantere, at kampagnen vil stabilisere over tid, så den også bliver profitabel for dig.

Optimering af Broad Match søgeord - og Google Ads

Får du det optimale ud af din annoncering på Google? Adtimize er et Google Ads bureau i København, som håndterer mange millioner annoncekroner om året. Skal vi tage et kig på din annoncekonto, så du får mest muligt ud af dine penge? Kontakt os og lad os tage en snak!

Læs flere indlæg her under