fbpx

Sådan fik Fluer.dk øget omsætningen gennem e-mailmarketing med 473%

SUCCESHISTORIE

Virksomheden sælger fiskegrej og beklædning gennem en online webshop og investerede i et fuldt e-mailmarketingsetup i e-mailplatformen Klaviyo. Det indebar opbygning af flows og ugentlige kampagnemails og har forøget e-mailmarketings andel af den samlede omsætning til 20%

Mere omsætning
via e-mail
0 %
Af samlet
omsætning
0 %

VIRKSOMHEDEN

Fluer.dk er en af Danmarks største online fiskegrejsbutikker. Udover webshoppen har Fluer.dk også en fysisk butik i Vejle, søen Fyelmose Put&Take og flere andre relaterede webshops.

MÅLET

Målet var at forøge Fluer.dk’s omsætning via e-mailmarketing ved at få en fast struktur for udsendelser og automatiske triggerflows.

LØSNINGEN

Løsningen er et e-mail-setup i Klaviyo med et dedikeret senderdomæne. Setuppet indeholder et automatisk velkomstflow på 5 mails, Abandoned Cart-flow, Browse Abandonment-flow, Post Purchase-flow baseret på antal køb, specifikke Post Purchase-flows på de mest populære produkter og særlige flows til højtider. Der udsendes ‘ad hoc’-e-mails et par gange om ugen. Produkterne til e-mails udvælges og personaliseres gennem Hello Retail.

INDSAMLING AF LEADS

Til at indsamle e-mail-adresser løbende er der opsat pop-ups på hjemmesiden, herunder en Spin-to-Win, hvor man kan spinne hjulet og vinde 10% i rabat på første køb. Der indsamles også leads ved check-out, ligesom det sker gennem Fluers kundeklub og via Facebook Lead Ads. Der er vedvarende fokus på listehygiejne for at forbedre deliverability og undgå spamfilteret.

INDSAMLING AF LEADS

Når en ny person tilmelder sig nyhedsbrevet, modtager denne straks en velkomstmail, som informerer om Kundeklubben, og hvad personen kommer til at modtage fremover.

Efterfølgende udsendes en serie af 4 mails over et par uger. Disse mails har både til formål at opbygge en relation til den nye tilmeldte og skabe salg. I de første mails skabes der troværdighed omkring virksomheden, så flytter fokus til, hvordan Fluer.dk kan hjælpe kunden med at vælge grej og beklædning, for derefter at ende med et skarpt fokus på salg gennem social proof og USP’er.

I velkomstflowet vises der løbende personlige produktanbefalinger, udvalgte produkter og bestsellers via Hello Retail.

POST PURCHASE-AUTOMATISERING

Når en kunde har foretaget et køb, udsendes et flow på 2 mails, som varierer alt efter, om kunden har købt 1, 2 eller 3+ gange. I disse mails får kunden personlig inspiration til nye køb baseret på Hello Retail og opfordring til at tilmelde sig og optjene point gennem Kundeklubben.

Desuden er der opbygget Post Purchase-flows specifikt til virksomhedens mest populære produkter. I disse flows på 3 mails hver får kunden anbefalinger til produkter, som passer meget specifikt til det købte produkt. Formålet med de opsatte Post Purchase-flows er at fastholde kundens etablerede interesse og skabe nye, relaterede salg.

PRE PURCHASE-AUTOMATISERINGER

Når en mulig kunde har lagt et produkt i kurven, men ikke købt, udsendes der er Abandoned Cart-flow. Ligeledes udsendes der et flow, hvis en kunde har kigget på et produkt et bestemt antal gange – dette kaldes Browse Abandonment. Disse mails skal fastholde den stærke interesse for at købe, som kunden udviser ved handlinger, som er tæt på konvertering.

AD HOC-KAMPAGNER

De automatiske flows sikrer, at kunden bliver taget godt imod fra start og fastholdt i hele købsrejsen. Der opbygges løbende en relation til produktet og virksomheden, som forstærkes af de løbende mailudsendelser.

Fluer.dk sender ugentlige ‘ad hoc’-mails ud til deres kunder. Disse kan både omhandle nye produkter, livesalg, årstids-specifikke tips, udgøre kampagner vedrørende bestemte begivenheder, højtider eller produkter etc. Der varieres mellem rene salgsmails og relations- og troværdigheds-opbyggende mails. I langt de fleste mails vises personaliserede produkter via Hello Retail, baseret på kundens købshistorik, hvad kunden har kigget på, bestsellers etc.

RESULTATER

Resultaterne er en stigning på 473% i omsætning via e-mailmarketing målt på et år. Det er desuden en gennemsnitlig ROI på omkring 20 hver måned og en støt stigende omsætning i takt med, at e-maillisten vækstes.

E-mailmarketing er kommet til at udgøre en stor salgskanal for Fluer.dk, hvor ca. 20% af omsætningen hver måned kommer fra e-mailmarketing. E-mail er samtidig blevet en kanal, der holder kunden i hånden hele vejen fra potentiel kunde til loyal kunde med mange køb bag sig.