fbpx

De 8 mest effektive målgrupper på Facebook!

Johan Ernst

Product Marketing Manager

Kategori

SoMe

Brugerdefinerede målgrupper, som vi også kalder “Custom Audience” …

… DE anvendes, når du har et ønske om at tage din Facebook annoncering til next level!

I stedet for “bare” at annoncere til fx. kvinder i alderen 34-44 år med interesse i yoga, så kan du gøre det MEGET mere specificeret.

I de fleste tilfælde anvendes brugerdefinerede målgrupper til at annoncere til personer, der ALLEREDE har vist interesse for din virksomhed.

… hvilket er det, vi kalder remarketing.

Nå, men.

Du har sneget dig ind på mit blogindlæg for at læse om de 8 mest effektive målgrupper på Facebook.

Så dem får du her:

#1 VINDER Målgruppe

Retargeting mod personer, der har besøgt din “indkøbskurv” side, men som IKKE købte, og derfor ikke så din takkeside.

Og hvorfor er det lige, at det virker så godt??

Det er simpelthen, fordi du viser annoncer til personer, der allerede har vist interesse for dit produkt eller din ydelse, men …

Men grunden til, at de ikke har foretaget en konvertering endnu, er måske fordi de blevet afbrudt eller fordi de ikke har været klar til at købe på det pågældende tidspunkt.

#2 VINDER Målgruppe

Retargeting mod personer, der besøgte din landingsside 3 gange eller mere.

Og lige inden du bliver maks. forvirret.

Så ja, alle målgrupperne har jeg kaldt “VINDER MÅLGRUPPE”

Det har jeg gjort af den simple årsag, at de alle sammen er helt fantastiske på hver deres måde!

Nå, men tilbage til målgruppen.

Tro mig …

Hvis de har besøgt din landingsside 3 gange eller mere, så befinder de sig om nogen i din målgruppe.

Og hvorfor det?

Fordi de har vist interesse for dit produkt eller ydelse – de har blot brug for et lille incitament til rent faktisk at købe dit produkt.

Så nu er det altså tid til at give dem det incitament i din annonce.

Og det er faktisk ret nemt at sætte op.

Du skal egentlig bare klikke på “Refine” / “Finjuster” og så tilføjer du “Frequency” / “Frekvens”

…Og så sætter du den til at være større eller lig med 3.

#3 VINDER Målgruppe

Den er stort set den samme, som den lige før. Den spiller på samme idé, men den gælder ikke for de personer, der har besøgt en bestemt side flere gange.
Den gælder derimod for de personer, der har brugt mest tid på din hjemmeside.

Personligt, så kan jeg ret godt lide at bruge den på de 5%, 10% eller 25% af besøgende, der har brugt mest tid på hjemmesiden.

Jo større dit datasæt er (altså antal personer i målgruppen), desto mindre er den procentdel, du bør bruge.

Hvorimod, hvis nu du ikke har særligt mange besøgende, så vil målgruppen ikke være tilstrækkelig stor nok til, at det vil være profitabelt at annoncere imod.

Kort sagt, så skal du vælge en høj procentdel, hvis ikke du har mange besøgende. For ellers vil det ikke give mening for dig.

#4 VINDER Målgruppe

Retargeting mod de personer, der har set 25% eller 50% af dine videoer.
Videovisninger er blandt den billigste form for annoncer på Facebook…

Og lige præcis den her retargeting målgruppe, er virkelig værdifuld for dig.

Du skal oprette en videovisning annonce, og så har du en solid målgruppe på mindre end 2 dage, som har vist en interesse i dig og din virksomhed.

Men ved du, hvad det allerbedste ved det her er?

Det er, at Facebook giver dig mulighed for at vælge én eller flere videoer, så du kan oprette en målgruppe for hver video, du har.

På den måde kan du komme ud med det HELT RIGTIGE budskab.

#5 VINDER Målgruppe

Retargeting mod personer, der har klikket på en Call-to-action på din Facebook side eller på en af dine annoncer.

I stedet for at bruge en helt simpel målgruppe baseret på alle der har interageret med din side, så kan jeg MEGET bedre lide at bruge den her!

Fordi …

Med den her målgruppe rammer du personer, der har vist en langt større interesse ved, at de har klikket på en Call-to-action.

Sååå …

Efter min mening er en person, der har klikket på en Call-to-action altid mere kvalificeret, end en person, der kun har liket eller kommenteret på en af dine annoncer.

#6 VINDER Målgruppe

Retargeting mod de mennesker, der har svaret “Deltager” eller “Interesseret” på en af dine begivenheder.

Ved den her målgruppe kan du komme med et meget aktuelt budskab efter begivenheden/eventet er afholdt.

Hvis du fx. har holdt åbning af showroom eller udsalg, så vil de ofte være mere modtagelige for en “hardselling”-annonce.

I samme stil kan du gøre det før eventet for at øge antallet af personer, der dukker op, eller så de husker, at du fx. holder et unikt udsalg for dem på din hjemmeside.

#7 VINDER Målgruppe

Retargeting mod din e-mailliste via Facebook.

Her kommer en af de længere.

Den er faktisk rimelig nem at lave (det er der mange af målgrupperne der er, som du nok kan høre).

Du uploader egentlig bare din e-mailliste til Facebook, og så matcher de automatisk e-mailadresserne med de tilknyttede Facebookprofiler.

Smart ikke?

Det betyder altså, at du kan annoncere til dem, som allerede har en interesse i din virksomhed, de produkter eller ydelser du sælger, OG det du står for.

Det er VIRKELIG effektivt, idet du nu har mulighed for at påvirke dem på flere forskellige platforme.

Og E-mail Marketing har gennemsnitlige åbningsrater på omkring 20%!

Det vil sige, at der altså er rigtig mange, der går glip af dit budskab.

MEN, dem rammer du altså nu på Facebook!

HIGH FIVE!

Fedt, du stadig læser med!

Vi er nemlig nået til den sidste del.

Og og og det er den del, jeg ELSKER allermest.

Nemlig, Lookalike Audiences aka. kopimålgrupper.

Fx. så er Facebook blevet afsindig god til at finde personer, der ligner dine nuværende købere.

Så, Lookalike Audiences bygger på dine tidligere målgrupper, og de virker sådan her:

Facebook analyserer personerne i din målgruppe og finder tilsvarende personer, og laver derefter automatisk en målgruppe for dig.

Helt VILDT smart.

Så.

Det du gør, det er:

Først vælger du din målgruppe. Dernæst vælger du den lokation, du vil finde lignende personer på.

Herefter skal du vælge, HVOR MEGET de skal ligne din nuværende målgruppe.

Afhængig af din målgruppes størrelse, så vil jeg ALTID anbefale dig at gå efter den laveste procent.

… fordi på den måde, kommer de til at ligne din målgruppe mest.

Du skal efterfølgende altid forsøge at lave målgruppen større.

Husk, at du senere kan finjustere målgruppen, som du kan på normal vis, når du laver Facebook annoncer.

Meeen.

Lad os se på nogle Lookalike Audiences:

#8 VINDER Målgruppe

Dette er mine tre favorit Lookalike Audiences. Du kan lave et lookalike på stort set alle målgrupper, du allerede har oprettet, men jeg vil gerne vise DIG mine yndlings her:Lookalike Audience #1: 

Lookalike af Pixel Event – Tilføjet til kurv eller Køb.

En ting, du rigtig gerne vil, det er …

At finde de personer, der minder om de besøgende, der er allermest interesserede i DINE produkter samt nuværende kunder.

Og med en Lookalike målgruppe, kan du bare lade Facebook gøre arbejdet for dig.

Genialt, ikke?

Et lille tip: Du slår ALDRIG Facebooks algoritmer, så lad Facebook finde dem, som ligner mest!

Lookalike Audience #2: 

Lookalike af E-mailliste fra købere.

Det her er personer, som allerede har købt af dig.

Så du uploader bare den liste til Facebook, og så lader du Facebook finde lignende personer.

Ps. den her Lookalike minder en smule om ovenstående, MEN hvis du ikke har haft installeret en pixel på din side, så er den her Lookalike virkelig vigtig for dig!

Lookalike Audience #3: 

Lookalike på dine bedste kunders livstidsværdi (ved brug af E-mailliste).

Du skal segmentere din e-mailliste, og vælge de kunder, der har bragt dig den største indtjening over tid.

På den måde kan du oprette en Lookalike målgruppe på personer, der fx. har købt produkter for over 2.000 kr., som ikke omfatter personer, der kun har købt for 150 kr.

Selvfølgelig vil du gerne have konverteret dem til begge til at blive dine kunder.

Men hvem vil du helst have? Og vil du betale det samme for dem?

Igen, du kan lave de her Lookalikes på næsten alle målgrupper på Facebook, og de er EKSTREMT effektive.

Læs flere indlæg her under