Det er et must, at DU benytter storytelling i din markedsføring!

Potræt-Caroline_01

Caroline Christensen

Concept & Content Specialist

Kategori

E-Mail

Okay …

Nu får du lige den “kedelige”, indledende del. MEN det er essentielt i forhold til, hvorfor det her overhovedet er vigtigt!

I al den tid vi mennesker har kunnet kommunikere med hinanden, har vi fortalt hinanden historier – små som store. Vi har nemlig en trang til at videreformidle oplevelser vi har haft, som har frembragt en speciel følelse hos os.

Men, hvorfor taler jeg om netop dette?

Det gør jeg, fordi storytelling er blevet mere og mere essentielt i markedsføring, verden over. OG det er noget, du er NØDT til at implementere i din egen markedsføring. Ikke i morgen eller i overmorgen. Nej, gør det i dag!

… og hvis du allerede gør brug af storytelling, så tag og læs med alligevel. For så lover jeg dig, at jeg vil komme med mine bedste tips til, hvordan du anvender storytelling i din markedsføring således, at dit brand står stærkere end dine konkurrenter!

Hvordan fungerer vi mennesker egentlig?

Først og fremmest skal vi kigge lidt på, hvad det egentlig er for en slags art, vi mennesker er, og hvordan vi egentlig fungerer. Det er vigtigt i forhold til at forstå, hvorfor storytelling er så supereffektivt et våben i DIN markedsføring anno 2020.

Når vi mennesker foretager et køb, betyder branding ofte mere end logik. Faktisk fungerer det oftest sådan, at vi foretager en købsbeslutning på baggrund af en følelse, der har fået os til at føle, at produktet er uundværligt.

Først herefter – ja faktisk efter at købet allerede er foretaget – begynder vi at prøve at opstille de logiske forklaringer bag købet.

Lad mig lige komme med et godt eksempel på, at mennesket overbevises gennem god storytelling!

I et eksperiment, som hed ‘Significant Objects’ demonstrerede amerikanerne Rob Walker og Joshua Glenn, hvordan mennesker kan værdisætte forskellige objekter forskelligt … det var baseret på objektets historie og den betydning, det enkelte menneske koblede på det.

Eksperimentet gik ud på, at de købte diverse objekter i genbrugsbutikker til en gennemsnitlig pris på 1.25 dollars, og satte dem til salg på eBay. De fik forfattere til at skrive fængslende tekster med opdigtede historier om objekterne og deres historie, som blev sat ind i produktbeskrivelserne.

Men hvad var resultatet så?

Objekterne blev solgt for samlet 8.000 dollars!!! … og bare rolig, overskuddet gik selvfølgelig til genbrugsbutikkerne og andre velgørende formål.

Så, hvad prøver jeg at sige med den her historie?

PRÆCIS det samme som Rob og Joshua prøvede at bevise!

Det skal lige siges, at vi ikke er ude i, at jeg foreslår, at du skal finde på opdigtede historier eller forsøge at snyde dine kunder. Men derimod, vil jeg prøve at belyse, hvad værdien af en god brandhistorie kan være værd for dig.

Derfor … Tænk over, hvad dit brands historie er, og om historien kan have en helt speciel værdi for andre mennesker!

Men hvor helt præcist, kan det være relevant at anvende storytelling?

Min erfaring siger mig, at det især giver RIGTIG god mening at anvende i din E-Mail Marketing samt ved annoncering på de sociale medier.

Fordi med din E-Mail Marketing har du god plads til at fortælle din historie og til samtidig at supplere med visuelle elementer. Og på de sociale medier er tekstmængden selvfølgelig mere begrænset – MEN det er samtidig her, at man har de bedste betingelser for at vise sine visuelle elementer. Især video er det mest oplagte våben at krydre din storytelling med.

Men nu har jeg jo også lovet dig nogle konkrete tips …

Så … Her er 5 gode tips til, hvordan du bør tænke storytelling ind i din markedsføring!

1. Gør modtageren til hovedpersonen i fortællingen om dit brand

Det kan umiddelbart godt lyde lidt svært, idet du jo har masser af fantastiske ting at byde på …

Men kunden er altså meget mere tilbøjelig til at købe dit produkt eller din ydelse, hvis de kan se sig selv i situationen. Vis, at du har sat dig ind i DERES situation, og netop fordi du forstår dem, så kan du hjælpe dem. Beskriv tydeligt for dem, hvordan du kan det!

2. Følelser frem for funktioner

Selvfølgelig skal du også fortælle om dit produkts mange fantastiske funktioner. Men formålet er at fremprovokere en følelse hos modtageren, relateret til DIT produkt! Modtageren vil ikke altid kunne huske de ting, du fortalte dem, om dit produkt… Men de vil helt sikkert huske, hvordan du eller det fik dem til at føle.

3. Slutprodukt frem for produkt

Udover, at du skal give en følelse omkring, hvordan det er at anvende produktet, så er det også vigtigt, at du viser dem (gerne tidligt) præcist, HVAD din modtager får ud af at anvende dit produkt.

Det kan fremprovokere en reaktion og en forbløffelse over, præcis hvad de kan blive i stand til med dette produkt. Og når de først har forelsket sig i fortællingen om, hvad de kan opnå med dit produkt, så skal de nok læse al den praktiske information bagefter.

4. Tal til din modtager i øjenhøjde

Hvad er vigtigst, når du fortæller en historie? Nemlig – at modtageren forstår den og synes den er interessant, sjov eller vækker andre følelser i dem.

… derfor er det vigtigt, du taler til din kunde i øjenhøjde. Drop den alt for maskinelle og formelle tone, og undlad at bruge for mange fagtermer som almindelige dødelige ikke forstår. Bare rolig – du kan sagtens virke autoritær selvom du dropper et par fagtermer – modtageren vil elske, at du formidler det, så de kan forstå det!

5. Udnyt dit brands historie

Selvom jeg har slået et slag for, at du skal have modtageren som hovedperson, så er det også vigtigt for relationen, at de hører historien om dit brand.

Dit brands historie er noget HELT unikt, for uanset hvad, så er det en historie som ingen andre brands kan fortælle! Så skal du komme med konkrete eksempler på, hvorfor DIT brand er unikt … og kom gerne med skæve, sjove eller hjertevarmende anekdoter, der gør, at det er DIT brand, der bliver husket.

Hvis du allerede nu begynder at implementere disse råd til din markedsføring og dit content, så er jeg sikker på, at det vil styrke relationen til dine kunder. Og der vil helt sikkert opstå en loyalitet og styrkelse af dit brand. Men det vigtigste råd af dem alle, er hele forudsætningen for, at missionen kan lykkes: TÅLMODIGHED!

Det at arbejde med storytelling og styrkelse af dit brand, er som regel ikke noget der sker over night eller med et trylleslag. Det er vigtigt, at du forstår, at det er en længere og tålmodig proces, som i sidste ende er uvurderlig for dit brand.

“Hvordan kommer jeg i gang?”

Der er faktisk nogle helt konkrete markedsføringstiltag, hvor du kan bruge storytelling – og måske vil det sende dig foran din konkurrent?

Opstil et automatisk E-mail velkomst-flow

Du kan opstille et automatisk velkomst-flow, som alle nye tilmeldte til dit nyhedsbrev ryger ind i. Og det her mailflow skal bestå af 5-8 mails, som du sender ud over en periode på 25-50 dage.

Lige så snart brugeren tilmelder sig, falder velkomstmailen, og siden kommer de resterende mails med lidt større mellemrum. Her får du mulighed for at påvirke modtageren og skabe en relation, men over en længere periode, så de også har en chance for at kunne følge med. Livstidsværdien af et mailflow er ENORM. Det sørger nemlig for en relations- og loyalitetsopbygning.

… og da flowet blot passer sig selv, kan du potentielt tjene rigtig gode penge, uden at røre en finger (udover når du skal pakke alle de mange ordrer og sende dem afsted til modtagerne, selvfølgelig).

Kombinér dit velkomst-flow med en Facebook Lead Ad-kampagne.

Du kan kombinere dit velkomst-flow med at oprette en Facebook Lead Ad-kampagne for at skaffe nye subscribers. Her har du mulighed for at nå ud til brugere, som ikke nødvendigvis kender til dig – og som dermed aldrig får besøgt din hjemmeside eller tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Du skal helst kunne tilbyde dem en freebie, en rabat eller en anden form for incitament, for at tilmeldingerne for alvor begynder at rulle ind. Her vil jeg varmt anbefale, at du trækker en månedlig vinder af en konkurrence blandt alle tilmeldte – så bliver dine nye tilmeldte på listen … i stedet for, at de snupper deres freebie eller rabat, og derefter unsubscriber!

Lige så snart de tilmelder sig, så ryger de ind i mail-flowet, og det vil løbende være med til at påvirke dem, og skabe relation og loyalitet til dit brand.

Kæmpe high five – hvis du har fulgt med helt indtil nu!

Er du blevet nysgerrig, og vil du gerne vide præcis, hvilke resultater storytelling kan skabe for dig, samt konkrete råd til, hvordan du anvender det i din E-mail Marketing og Facebook annoncering?

så klik hér og udfyld formularen – så kan du glæde dig til en historie, der gør DIT brand til hovedrollen, når der tales om dine konkurrenter.

Læs flere indlæg her under