Målgruppen er den gruppe af mennesker, du ønsker at ramme med dine Facebook annoncer. Det kan f.eks. være forældre, eller folk som arbejder i en specifk branche.
Målgruppen du vælger vil direkte påvirke, hvor meget du betaler for dine Facebook annoncer. Dette skyldes til dels, hvem der ellers målretteter sig imod den målgruppe, du målretter mod.
Mange folk tror, kun de er i konkurrence med folk i deres egen branche – ligesom man ofte ser i salg. Men sådan fungerer det ikke på Facebook og Instagram. Der er mange flere ubekendte konkurrenter, som målretter sig mod samme målgrupper som dig.
Hvis jeg for eksempel solgte yogaudstyr, skal jeg ikke kun tænkte at mine konkurrenter er andre mærker, der sælger yogaudstyr.
Sådan er det ikke på Facebook. Her er du i direkte konkurrence med alle andre der markedsfører sig til den samme målgruppe du vælger i din annonce.
Min potentielle kunde, hvor jeg som yogamåtte-sælger, målretter mine annoncer mod, vil ikke blot have yoga som deres eneste interesse.
Denne kunde kunne også interessere sig for fiskeri, dykning, skiløb, god mad – og hvad nu hvis vedkommende for nylig har startet sin egen virksomhed?
Disse er alle variabler, der gør at flere virksomheder bliver interesserede for min potentielle yogamåtte kunde.
Som i kan se er du altså i konkurrence med virksomheder, der slet ikke laver det samme som ens egen branche. Kan I se, hvor kaoset sker?
Heldigvis vil du – ved at oprette en annonce af høj kvalitet, som vi snakkede om i punkt 1 – være i stand til at skille dig ud blandt dine konkurrenter, når du forsøger at byde på en annonce.
Målgruppen er en vigtig del af budprisen, men det er ikke den eneste faktor der betyder noget. Takket være en annonce med høj kvalitet kan du f.eks. betale betydeligt mindre, end dine konkurrenter betaler for at annoncere; til den samme eksakte bruger.