GIFs skal der til! - Sådan tilføjer du liv, bevægelse og farver til dine annoncer og e-mail-kampagner

Potræt-Caroline_01

Caroline Christensen

Concept & Content Specialist

Kategori

E-Mail

Du kender med al sandsynlighed GIFs – de små animationer, som gang på gang skaber morskab og liv i diverse chats og kommentarfelter. De er faktisk en så integreret del af vores gøren og laden på internettet, at de er direkte tilgængelige via et søgefelt i de fleste chats og kommentarfelter på de sociale medier.

Derfor kan man i den grad sige, at de taler internettets sprog…
…og derfor kan de selvfølgelig også anvendes i din online markedsføring!

Du kan anvende de klassiske “svar-GIFs” som vi bruger til at beskrive en bestemt følelse eller tilstand – det kunne f.eks. være disse to, som er blandt mine personlige favoritter:

Men jeg vil i dette blogindlæg fokusere på de GIF’s du selv kan skabe, som virkelig får dine produkter til at skille sig ud!

Men hvad er GIFs helt præcist?

GIFs er faktisk billedfiler, men de er ikke statiske – der er bevægelse i! Men er det så ikke bare videoer? Niks – der er forskel på videoer og GIFs, men det gemmer jeg lige til senere. Først skal du lige høre lidt mere om GIFs i sig selv.

GIFs er ikke nye – de har været her siden 1987. Så hvis de var outdatede, så var de nok gået i glemslen på det store og utålmodige internet for længst!

Men sådan forholder det sig (heldigvis) ikke, og GIFs er måske endda mere populære end nogensinde. Og hvordan kan det så egentlig være – hvad er det de kan?

Det første der lige trænger sig på er, at de har bevægelse – så her differentierer de sig jo allerede fra almindelige statiske billeder. Det giver nogle nye muligheder for at fortælle en historie på kort tid, som statiske billeder ikke kan. Det giver også en mulighed for at vise flere ting, uden det alt sammen skal presses ind på samme billede.

Og hvad betyder det så for GIFs i din markedsføring? Det betyder blandt andet, at vi her har et element der har en højere chance for, at få din modtager til at stoppe med at scrolle!

Hvilke kanaler kan du bruge GIFs på?

GIFs er især rigtig fine at anvende i E-mail marketing og på SoMe. De fungerer uden lyd, og da 85% af alle videoer på Facebook vises uden lyd, er det et vigtigt argument. E-mails læses ofte med et mindset om at man ikke skal se noget med lyd på. Og hvis man skal, så skal man som minimum klikke på noget, før det sker.

Og det bringer os stille og roligt ind på forskellen mellem GIFs og videoer…

Det er desværre endnu ikke er muligt at ‘embedde’ videoer fra video-giganter som YouTube og Vimeo, så de kan afspilles direkte uden at forlade den e-mail de vedhæftes i – men alle mailklienter kan indlæse billeder.

Og hvad betyder det så? Det betyder helt konkret, at du kan indsætte en GIF i stedet for en video i din e-mail – så spiller den direkte i mailen, uden at brugeren skal lave nogen handling! Så hvis du ikke benytter dig af GIFs i din e-mail marketing allerede, så er det en helt ny verden af muligheder foran dine fødder.

Længere nede vil jeg fortælle dig om en rigtig smart måde, hvorpå du kan bruge et udsnit af din video som GIF i din mail, og samtidig linke til den fulde video.

GIFs kan også bruges i forbindelse med Google Ads, hvor du kan lave display-bannere til hjemmesider. Her vil bannerne blive vist på de Googles Display netværk (andre sider end din egen), og benytter du dig af GIFs, er der en større chance for at fange opmærksomheden hos brugere, der ellers oprindeligt var online med et andet formål end at blive ledt til din side.

Men hvilke varianter af GIFs findes der så, og hvilke funktioner og fordele har de? Jeg har samlet nogle af mine favoritter, samt nogle af dem som jeg selv gør allermest brug af her…

De simple, men hamrende effektive varianter!

Vi mere af dit produktkatalog – på kortere tid.

Denne type af GIF er utroligt simpel at lave, men kan samtidig være hamrende effektiv. Den går ud på at vise produkter fra dit produktkatalog ét af gangen. I al sin enkelhed viser du masser af produktbilleder på kort tid – men skiftet mellem billederne skal ikke være så hurtigt, at læseren ikke kan nå at registrere indholdet. Det skal være tilpas til at man lige stopper op, og kan nå at se. Jeg indstiller personligt typisk et sted mellem 1-1,5 sekunder pr. billede.

Vis flere varianter af samme produkt.

Denne variant minder om den ovenover, og kan give en ret fed effekt, der virkelig kan få folk til at stoppe i deres SoMe feed, eller når de ellers er på vej ned gennem teksten i et nyhedsbrev. Har du eksempelvis den samme t-shirt eller sofa, men i mange forskellige farver, kan du få det til at ligne at den “skifter farve”, selvom du egentlig bare skifter mellem billeder i forskellig farve. Dette kræver, at dine packshots(billeder med hvid eller transparent baggrund) er meget præcis placerede, så det eneste der ser ud til at skifte er farven.

Flere vinkler af samme produkt.

Her er formålet at gå så meget i detaljen med det enkelte produkt som muligt. Måske har du et enkelt produkt du er ekstra stolt af, som virkelig bare skal vises frem fra alle vinkler. Det kan også være et skift mellem packshots til billeder hvor man ser produktet i funktion – eller specifikt en GIF der viser, hvilke funktioner produktet løser..

Vis et preview af din video.

Eksporter et klip af din video som GIF, eller brug en side som ezgif.com til at lave din video om til en GIF. Når du laver din video til en GIF spiller den direkte (uden lyd selvfølgelig) i dit nyhedsbrev. Her kan du tage en sekvens på en 5-10 sekunder som du føler teaser bedst muligt for resten af videoens indhold. TIlføj gerne en play-knap ovenpå, som nudger brugeren til at klikke sig ind på den fulde video.

De mere avancerede - men som virkelig skiller dig ud!

Animationer

Her går vi ind og laver effekter der skaber dynamik i billedet. Det kan være produkter der bevæger sig, fader ind, gør noget bestemt eller får en shiny blinke-effekt. Her er min anbefaling at man virkelig tænker over funktionen og hvad man vil vise – og at det ikke bliver for plat. Der er mange muligheder for effekter, men man skal styre dem for at bevare et æstetisk resultat. Samtidig gør det din fil ekstra tung at lave for mange animationer, og hvis det tager en krig at loade din GIF i dit nyhedsbrev, så er læseren for længst videre til den næste mail inden det er loadet færdigt – og så er dit ellers flotte arbejde spildt.

Vis en guide eller proces

En GIF kan også bruges til at lave en guide eller vise de enkelte trin i en proces, som relaterer til dit produkt. Forestil dig at du f.eks. skal vise hvordan dit produkt samles, sættes til eller anvendes. Her er det en god idé at sørge for, at GIF’en ikke går for stærkt, så modtageren kan nå både at se og afkode alle steps.

Stop motion

Hvis du, ligesom mig, er barn af 90’erne, så vil du helt sikkert nikke genkendende til denne stilart. Du har måske f.eks. set Pingu eller Suppeopera(jep – den med grøntsagerne og den sjove musik), som er lavet på netop denne måde. Stop motion skaber video-lignende sekvenser, men ved hjælp af skiften mellem stillbilleder, hvor der sker en udvikling mellem hvert billede. Man har derfor væsentligt færre frames end “rigtige” videoer, men man kan skabe samme følelse af bevægelse. Stop Motion repræsenterer samtidig også noget ‘kult’ for mange, så hvis du kan få det til at passe ind i fortællingen om dit brand, så er det en rigtig fed måde at skille sig ud på.

Stop motion kræver dog sandsynligvis lidt mere af din tid end flere af de andre varianter, men de er ofte noget mere simple at have med at gøre, end almindelige videooptagelser og alt det forberedelse og arbejde der følger med det.

Cinemagraphs

Disse er lidt specielle, og du kender dem sandsynligvis ikke af navn – men du har sandsynligvis set flere af dem før! Cinemagraphs går ud på, at du tager en video og får et bestemt område eller element til at ‘afspille’, mens resten står stille. Det kan være lidt svært at sætte sig ind i, hvis man ikke lige får et eksempel med på vejen:

Der er mange muligheder for at være kreativ med denne form for GIF. Det er en god måde at sætte en bestemt del af et billede i fokus, og du kan skabe en GIF der går i loop, som kan hypnotisere læseren i mange sekunder

Det er helt klart også en mere tidskrævende og avanceret GIF, og du skal derfor igen tænke grundigt over formålet, og om det er din tid værd, kontra det udbytte du regner med at få. Det er ikke noget man bør kaste sig ud i, “bare for at gøre det”, men resultaterne kan være decideret betagende!

Det var blot et udpluk af de muligheder der er med GIFs. Du vil helt sikkert finde ud af undervejs, at der er mange varianter som ligger lidt mellem to af de ovennævnte kategorier.

Hvad skal jeg så være opmærksom på?

Størrelsen

Som vi alle ved, så betyder størrelsen noget… og i dette tilfælde så kan størrelsen også gå hen at blive et problem. Propper vi for mange effekter ind, eller gør GIF’en for lang (hold den gerne under 10-15 sekunder), så vil filens størrelse stige. Nogle mailprogrammer har størrelsesbegrænsninger, mens andre giver en lov til at uploade. Det skal man dog ikke lade sig forblænde af, for er filen for stor, så indlæses filen simpelthen for langsomt i modtagerens indbakke, hvis du sender en GIF i dit nyhedsbrev, og så er læseren væk inden de når at se din flotte GIF. Så hold GIFen i en størrelse og længde, så den evigt utålmodige modtager kan nå at afkode budskabet på no-time.

Kvaliteten

Når vi laver GIFs går vi desværre af og til også på kompromis med billedkvaliteten – især hvis vi skal følge ovenstående råd om at holde størrelsen nede. Det kan derfor give lidt færre farvenuancer og i andre tilfælde små-grynede billeder – især hvis man har for mange animationseffekter med. Dette vil dog ikke være lige så tydeligt på mobilskærme, men test det af inden du publicerer, så du ved om du kan stå inde for dit resultat på alle platforme.

Derfor er mit råd endnu en gang at tænke grundigt over hvad funktionen er, og hvad man evt. kan gå med kompromis med. Er de mange skarpe farvenuancer i dit produkt vigtige, så drop de vilde animationseffekter.

Lad ikke ALT gå op i GIF… og briller

GIFs er fantastiske – det har jeg vist efterhånden udpenslet. Men formålet er netop også, at de skal skabe en effekt der gør at de skiller sig ud. Jeg tror de fleste af os kan huske 90’erne og 00’ernes hjemmesider med alt for mange små GIFs på samme sted, og hvor kikset det ville være i dag. På samme måde gør det sig gældende, at hvis du sjasker hele dit nyhedsbrev til med GIFs, eller konsekvent pumper SoMe-annoncer ud med GIFs, så kan det miste sin effekt. Tænk derfor altid i formål og variation!

Læs flere indlæg her under