Hvad er E-A-T?
Hvad er E-A-T og hvorfor er det vigtigt for SEO-optimeringen af din hjemmeside? Oversat til dansk omhandler forkortelsen ekspertise, autoritet og troværdighed. Helt simpelt er det Googles tiltag for at beskytte brugere mod dårligt indhold, af lav kvalitet. Bliv klogere i dette indlæg!
Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.
Hjem » Forstå E-A-T principperne omkring SEO
Hvad er E-A-T? Og hvorfor det er vigtigt for SEO
Første gang man hørte om E-A-T, var tilbage i 2016. Siden er der skrevet flere hundrede artikler om denne guideline fra Google. Særligt efter den store update af algoritmen i 2018 (også kendt som ”the medic update”), har E-A-T fået endnu mere opmærksomhed.
E-A-T er særligt vigtigt for sider, der også falder ind under klassificeringen YMYL (Your Money Your Life), hvor indhold, rådgivning og køb på websitet på den ene eller anden måde berører vores helbred, økonomi, fremtidige lykke eller sikkerhed.
Hvad står E-A-T for?
Google vil ikke kun tilbyde den mest relevante information, men også den mest korrekte.
Når det omhandler vores helbred, økonomi og personlige sikkerhed, vil Google være sikre på, at det ikke er sider med råd eller meninger fra uuddannede og potentielt bedrageriske websites.
I stedet vil Google være sikre på, at de anbefaler hjemmesider, der udviser en stor portion ekspertise, autoritet og troværdighed, hvilket er præcis dét, som E-A-T står for (Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness).
Det er med andre ord Googles måde at beskytte brugerne fra indhold af lav kvalitet, der potentielt kan være skadeligt for brugeren.
E-A-T er et begreb som de fleste måske kender som en del af Googles Search Quality Rater Guidelines. men hvorfor er det vigtigt for dig og dit website?
Googles Search Quality Raters
Googles Search Quality Raters er et team af mennesker, hyret af Google. Teamet består af alt fra 10-100.000 folk, der er med til at bestemme, hvorledes Googles søgeresultater tilgodeser brugernes behov. Deres feedback er vigtig for Google, idet det hjælper med forståelsen af, hvordan algoritmerne virker.
Måden man arbejder på som Quality Rater, er ved at bruge de værktøjer og metoder, som Google har opstillet i manualen for, hvordan man vurderer en side. En af disse metoder er E-A-T.
Når Quality Raters indsamler informationer til Google, er det for, at disse informationer kan implementeres i Googles algoritmer og bruges til at evaluere sider. På den måde inkorporerer man menneskeligt arbejde, i den måde maskinen lærer på.
Når Quality Raters bedømmer en konkret side, bruges siden som inspiration, og en slags tjekliste til Google, som så kan bruges på andre hjemmesider.
Det er derfor godt at være bekendt med E-A-T, hvis du har et website – for nogle endnu mere end andre.
Hvid du eksempelvis blot skal lave en søgning, der skal vise dig billeder af ”Søde hundehvalpe”, er E-A-T måske ikke super relevant, fordi emnet er subjektivt og ikke gør det store, hvis du ser en hundehvalp, der ikke er lige så sød som de andre.
Hvis du derimod skal finde ud af, hvor mange hovedpinepiller du må tage, hvis du er gravid, er E-A-T uden tvivl meget relevant. Forestil dig hvis Google viste en side i top-3, der var skrevet af en, der slet ikke vidste noget om hverken dosering, medicin eller graviditet. Og forestil dig også, hvis det samtidig foregik på en upålidelig side, der i den grad manglede autoritet.
Sandsynligheden for, at en side som denne ville have vildledende og upræcist indhold, er stor – og potentielt livstruende.
Det er denne typer emner, som kategoriseres som YMYL (Your Money Your Life) emner. Hvis dit website er bygget op omkring et emne, der falder indenfor YMYL, er det helt afgørende at få demonstreret E-A-T.
Hvordan bedømmes E-A-T?
Ekspertise, Autoritet og Troværdighed er tre koncepter, der minder om hinanden, uden at være identiske. Derfor bliver de også tillagt værdi individuelt, ud fra forskellige kriterier.
E-A-T del 1: Ekspertise
Ekspertise betyder, at man har en bred viden eller færdigheder indenfor et bestemt felt. Dette vurderes primært på content-niveau og altså ikke på websteds- eller organisationsniveau. Google leder efter indhold, skabt af en fagekspert.
Ekspertise er derfor ekstra vigtigt at få demonstreret, hvis emnet for din hjemmeside falder under YMYL.
Ser man nærmere på Googles Quality Guidelines, findes der to typer af ekspertise. En formel ekspertise og en hverdagsekspertise.
Den formelle ekspertise kommer primært fra personer, der har et bredt kendskab til emnet og som ofte også arbejder eller rådgiver professionelt herom.
På et website, der har fokus på sundhed, kunne ekspertise derfor eksempelvis være en artikel, hvor afsenderen er læge.
I Googles øjne (og brugernes) vil en læge have høj ekspertise, der let kan identificeres med en certificering eller en praksis tilknyttet på siden.
Hverdagsekspertise omhandler emner, hvor de personer, der kommer med ekspertviden, ofte er helt almindelige mennesker, der har erhvervet sig en god og lang erfaring indenfor et givent emne. Det handler således i højere grad om at demonstrere relevant livserfaring og hverdagserfaring, fremfor tillært erfaring. Denne form for viden deles ofte på blogs og i forskellige fora.
Denne form for viden og ekspertise anerkender Google, når der er tale om emner som madopskrifter, forskellige råd til at holde hjemmet rent, eller på anden vis emner, der ikke kræver en doktorgrad, for at have E-A-T nok til at kunne begå sig i søgeresultaterne og øge den organiske trafik.
Af og til kan der være emner, der kan have gavn af både ekspertviden og hverdagserfaring. Eksempelvis mener Google, at hverdagsekspertise kan være bedre end ekspertviden i nogle emner inden for YMYL. Hvis man eksempelvis tager en søgning som ”Hvordan er det at leve med kræft?” vil en besvarelse fra en, der lever med sygdommen, ofte være et bedre svar, end en udtalelse fra en læge, der ved en masse om sygdommen.
E-A-T del 2: Autoritet
Autoritet handler om virksomhedens omdømme. Særligt blandt andre eksperter og influenter i samme branche som en selv. Helt simpelt kan man sige, at autoritet er, når mennesker eller hjemmesider betragtes som den/det, man søger information fra, når man vil blive klogere på et givent emne.
Denne form for autoritet er derfor anderledes, end den autoritet man får fra indgående links til websitet. I forhold til E-A-T måles autoritet både på side- og personniveau, ligesom man gjorde med Google+ før i tiden.
Når Quality Raters gennemgår websites, bliver de bedt om at tjekke op på forfatterens indhold, hvis de er i tvivl om, hvorvidt forfatteren har E-A-T. Dette betyder blandt andet, at de også tjekker, om vedkommende har udgivet andre publiceringer, hvor publiceringerne er bragt og hvordan de er blevet taget imod.
Støder de på kommentarer til udgivelser, eller reviews, skal disse også tages med i vurderingen.
E-A-T del 3: Troværdighed
Troværdighed handler om en sides legitimitet, transparens og nøjagtighed af websitet og dets indhold – altså om websitet og forfatterens troværdighed.
Når vi skal have identificeret troværdighed på et website, er anmeldelser og udtalelser af særlig høj værdi. Begge dele skal dog helst komme fra tredjeparter, da deres ægthed ellers kan være svært at vurdere. Har du anmeldelser kan disse i nogle tilfælde indkorporeres i Googles SERP, hvor anmeldelserne vil blive vist som stjerner under din sidetitel og metabeskrivelse.
Har man eksempelvis indsat falske anmeldelser, kan det få negative og alvorlige konsekvenser for troværdigheden af dit website.
Trustpilot og E-mærket kan derimod have en positiv effekt, hvis du eksempelvis driver en webshop.
Googles Quality Raters kigger efter flere forskellige ting, når de skal bedømme troværdigheden af en side, bl.a. om det er angivet, hvem der er ansvarlig for det publicerede indhold.
Dette er særligt vigtigt i forhold til YMYL, men også nyttigt for andre virksomheder.
En anden vigtig ting er at have en tilstrækkelig mængde af kontaktinformationer. Dette er igen særligt vigtigt, hvis der er tale om emner, der falder inden for YMYL, eller hvis der er tale om en webshop.
Quality Raters ser også på, i hvor høj grad indholdet er præcist. Er der eksempelvis tale om nyhedsartikler eller informationssider, er MC (Main Content) nødt til at være af høj kvalitet og faktuelt korrekt. Det betyder at emnet gerne skal understøttes af en form for konsensus fra flere eksperter, der alle udtaler sig ens om sidens fakta. Derfor kan det være nødvendigt at citere troværdige kilder som en ekstern reference.
En anden vigtig ting at huske på, er at troværdighed er et relativt koncept. Mennesker og websider har særlige områder, hvor autoritet og troværdighed er høj. Dog kan de ikke have det indenfor alle områder. Hos Adtimize er vi eksempelvis troværdige i vores viden om SEO og online marketing, men ikke indenfor emner som ernæring og bodybuilding.
7 Hurtigt tips til optimering af E-A-T
E-A-T er vigtig for SEO og det anbefales klart, at man bruger tid på det på sit website. Særligt, hvis det du skriver omhandler emner, der falder inden for YMYL-emner.
Herunder finder du en kort opsummering, der lister nogle af de vigtigste tiltag i arbejdet med E-A-T:
- Byg flere links (Læs evt: Hvad er linkbuilding)
- Hold dit indhold up to date
- Lav jævnligt faktatjek
- Sørg for at få mange anmeldelser
- Hyr eksperter (eller spørg efter interviews og gæsteblogs på din side)
- Vis din titel og fagkundskaber frem (Også på personalesider og Om os-sider)
- Sørg for synlige kontaktoplysninger
Få hjælp til SEO-optimering af din hjemmeside
Adtimize er et full-service digitalt marketingbureau. Vi hjælper med kanaler som Google Ads, SEO og e-mail marketing. Vi hjælper endvidere i både Danmark, men også med marketing i Sverige og Norge. Vil du høre nærmere om dine muligheder? Kontakt os på info@adtimize.dk eller telefon 70 84 89 71.