Influencer marketing

Kasper Sponholtz
Head of Social Media
Kategori
SoMe
Hjem » Influencer marketing
Du har sikkert hørt om influencer marketing før, men hvad er det egentlig?
Hvad kan det bruges til og hvad er fordelen ved netop denne form for markedsføring?
Sæt 5-10 minutter af og find ud af netop dette og præcis hvorfor du skal bruge Instagram influencers i DIN markedsføring!
Først skal det lige siges at influencer marketing er et vidt begreb og i dette indlæg vil vi kun berøre Instagram-delen af det. I store træk er det personer med mange følgere på Instagram (influenter) som påvirker andre til at købe et givent produkt.
Influenter kan deles op i mikro, makro og mega. Det er dog meget forskelligt hvordan folk definerer disse – og det ændrer sig især alt efter hvilket marked og land man befinder sig i.
Men i vores tilfælde vurderer vi det til at være som følger:
Mikro 1000-10.000
Makro 10.000-100.000
Mega 100.000+
Hver enkelt gruppe har sine unikke fordele og ulemper.
Det vil jeg komme nærmere ind på i nedenstående afsnit:
Mikro influenter:
- Typisk meget loyale følgere
- Lavere antal følgere end makro og mega influencers, dog har de oftest højere engagement rate
- Branding fremstår enormt troværdig
- Meget lokal markedsføring (super til en specifik cafe, butik eller webshop som kun leverer i et begrænset område)
- Højere troværdighed kontra makro, da de ikke afholder sig fra at diskutere hverdagsting og problemer via deres kanal. Denne form for engagement er relaterbart og resulterer blandt andet i, at deres følgere har større tiltro til det influenten siger
- De bliver anset som “venner”. Forbrugere lytter i langt højere grad til en anbefaling fra en ven, end et kommercielt budskab fra en virksomhed og dér kommer mikro-influenter i spil. De befinder sig et sted mellem ven og virksomhed og er derfor en særdeles stærk kanal at anvende
Et godt tip hvis du gerne vil igang med mikro-influencer marketing
- Det kan være en kæmpe fordel at bygge en relation til influenten tidligt, idet du her har spottet hende/ham, før de bliver rigtigt store. Det kommer helt sikkert dig til gode i det lange løb. Men sørg for at holde relationen ved lige – så er der nemlig meget større chancen for at personen fortsat vil arbejde sammen med dig når han/hun er vokset. Selv et simpelt tak kan gøre en kæmpe forskel
Makro influenter
- Har oftest opbygget en stabil form for brandidentitet – du ved rettere sagt præcis hvad du får og hvad du kan forvente
- Stort reach
- Opererer ofte i specifikke nicher og deres publikum er derfor også typisk aktive eller interesserede i den pågældende niche
- Gode til at sprede budskaber og trends
- Er dyre at samarbejde med
- Tilliden til den pågældende influencer er lavere end ved eksempelvis mikro influenter
Mega influenter
- Enormt stort reach og kan starte store trends
- De har en form for celebrity-prestige. Hvis du samarbejder med en mega influencer kan det i den grad påvirke hvordan andre ser dit produkt og hvilken status det har
- De siger ikke bare ja til ethvert samarbejde, men er selektive – fordi de kan
- Er dyre at samarbejde med og kan være svære at nå igennem til, da de får enormt mange henvendelser dagligt
Det kan være en besværlig proces som virksomhed at skulle finde diverse influencers at samarbejde med. Der er nemlig mange forskellige parametre man skal have styr på.
Hvor mange følgere har de og er de ægte?
Hvor høj er deres engagement rate?
Er de personer som følger den pågældende influencer relevant for mit produkt/brand?
Dernæst skal man skrive til hver enkelt influent og lave samarbejdsaftaler med dem hver især.
Det skal klarlægges præcis hvad influenten gerne vil have i retur for at promovere dit produkt – hvilket igen afhænger meget af hvor “store” de er (mikro, makro, mega). Derudover skal i være enige om længden af samarbejdet og omfanget heraf.
Når du har fundet frem til de influencers du gerne vil bruge og alle aftaler er på plads, så kommer næste spørgsmål – hvordan ser jeg resultater når jeg arbejder med influencers?
Der er mange måder hvorpå man kan se resultatet af en pågældende influencers arbejde.
Dog tilbyder Instagram endnu ikke fuld gennemsigtighed til virksomheder som bruger influencers, hvilket gør det en smule snørklet at lirke informationer ud.
Dermed ikke sagt at det er umuligt!
Tips til hvordan du nemmere aflæser resultater
- Et godt tip er at bede influenten om at gøre brug af UTM koder.
Når influenten gør brug af disse koder (kort sagt: en form for link under/på deres billede), har du som virksomhed nemlig mulighed for, at se hvor trafikken kommer fra, hvorfor og hvordan. Du kan altså se hvor mange der har trykket på det pågældende link. - En anden måde hvorpå du kan se hvad dit samarbejde med influenten har givet dig, er at give influenten en rabatkode – eksempelvis Kathrine90. På denne måde kan du nemlig se hvor mange der har brugt den pågældende kode når de har gennemført et køb.
Selvom det kan virke som en jungel er influencer marketing en fantastisk måde at brande sin virksomhed/produkt på. Hvad end du vælger mikro, makro, mega – eller en blanding – er der store fordele ved at inkorporere influencer marketing i din markedsføringsstrategi!