Bruger du altid de samme målgrupper når du annoncerer på Facebook?

Portræt-Kasper_01

Kasper Sponholtz

Head of Social Media

Kategori

SoMe

Når du skal oprette Facebook målgrupper er kopimålgrupper en god måde at ramme nye potentielle kunder. Kopimålgrupper kaldes også ‘lookalike audience’ og forkortes LAL. Kopimålgrupper bruges med det formål at ramme personer, der kan blive den ideelle kunde på baggrund af data om dine nuværende kunder. Når du har læst dette blogindlæg, sidder du ikke længere fast i de samme gamle målgrupper, og du er klar til at finde helt nye kunder. Kopimålgrupper er både en mere effektiv og mindre bekostelig måde at annoncere via på Facebook.

Hvad er en kopimålgruppe?

Inden jeg kommer nærmere ind på fordelene ved kopimålgrupper, og fortæller hvordan du opretter dem, vil jeg lige beskrive hvad en kopimålgruppe egentlig er. En kopimålgruppe er en målgruppe, der er lavet på baggrund af data og kendetegn.

Hvornår skal man bruge kopimålgrupper?

Det korte svar er ALTID! Det giver rigtig god mening at bruge kopimålgrupper, da det er en hurtig måde at nå ud til kvalificerede nye brugere. Kopimålgrupper kan sagtens kombineres i din kampagne med f.eks. en interessebaseret målgruppe, så du både rammer meget specifikt på nogle der har interesse for dine produkter, og en målgruppe der ligner dine tidligere købere eller besøgende.

Hvorfor skal man bruge kopimålgrupper?

Du skal bruge kopimålgrupper, fordi du med disse rammer de personer, der har størst sandsynlighed for at opfylde dit opstillede mål, hvad end det er et mål om flere konverteringer eller mere trafik til din webshop. Det giver rigtig god mening at gøre brug af kopimålgrupper, da du i stedet for at bruge annoncekroner på personer, der ikke opfylder dit mål, nu bruger dine penge mere effektivt. Kopimålgruppen ligner nemlig dem, der allerede har udført en handling, der opfylder dit mål, eksempelvis gennem køb på din hjemmeside. Du skal altså bruge kopimålgrupper, når du ønsker at ramme de mest kvalificerede personer, til at opfylde dit kampagnemål.

Hvor lang tid skal data’en gå tilbage?

Som udgangspunkt kan du selv bestemme, hvor lang tid den data du ønsker at kopiere skal gå tilbage. Min anbefaling er dog, at du maksimalt går 60 dage tilbage, når du laver din kopimålgruppe. For at det giver mening at snakke om, hvor langt tilbage ens data skal gå, er det vigtigt at forstå, hvordan Facebook opretter kopimålgrupperne. Facebook finder personer til kopimålgruppen ud fra den data, der er omkring dem brugerdefinerede målgruppe, som kopimålgruppen er baseret på, altså disse personers opførsel. Her er det vigtigt, at den data vi baserer vores målgruppe på er kvalificeret. Da man ikke kan forvente at en person, som viste interesse for din virksomhed for 180 dage siden, har de samme interesser eller den samme opførsel nu, vil dette være ukorrekt data at finde nye personer ud fra, og du vil ikke opnå det ønskede resultat med denne målgruppe.

Hvem skal du lave kopimålgrupper på?

Der er rigtig mange muligheder for kopimålgrupper, men det giver naturligvis rigtig god mening at lave en kopimålgruppe på dine tidligere købere. Disse personer er nogle af de mest kvalificerede for din virksomhed, og det er derfor oplagt at ramme personer, der har samme opførsel som dem, da dette giver en stor chance for flere konverteringer. Det giver ligeledes god mening at lave en kopimålgruppe på dem, der har brugt mest tid på din hjemmeside, da disse personer har brugt tid på hjemmesiden og brugt tid på at se på dine produkter men måske ikke købt. Det giver ofte bedre mening at kopiere dem, der har brugt mest tid på hjemmesiden frem for alle der har besøgt hjemmesiden, da førstnævnte målgruppe ofte vil have større potentiale til at konvertere. Dermed ikke sagt at det ikke giver mening at lave en kopimålgruppe på alle der har besøgt din hjemmeside. Det er en god målgruppe, hvis du ønsker at skabe trafik til din hjemmeside, hvor du f.eks. kan målrette personer, der har besøgt din hjemmeside de seneste 45 dage, da disse har vist interesse for din hjemmeside for nylig.

Hvor stor en procentdel skal de ligne?

Når du har valgt den brugerdefinerede målgruppe, som din kopimålgruppe skal være baseret på, skal du overveje, hvor mange procent denne målgruppe skal ligne den originale. Det er naturligt, at vi gerne vil have kopimålgruppen til at ligne så meget som muligt, så vi har størst chance for at ramme personer, der opfylder det mål vi har sat. Du kan vælge fra 1-10%. Jo lavere procentsats du sætter, jo mere har personerne i de 2 målgrupper til fælles. Hvis du sætter procentsatsen på 8-10, kan det være at det eneste de har til fælles er deres alder eller køn, og i flere tilfælde er dette ikke det eneste vi ønsker at kopiere. Vi skulle meget gerne målrette personer der ligner vores allerede eksisterende kunder så meget, at de hurtigt kan ende med konverteringer. Det er dog også vigtigt at pointere, at hvis du vælger procentsats 2 frem for 10 bliver målgruppen også langt mindre. Der er altså ikke noget rigtigt valg og jeg anbefaler, at du prøver dig frem med forskellige procentsatser, og ser hvad der fungerer bedst for din virksomhed.

Hvordan laver man så en kopimålgruppe?

Først og fremmest skal du finde ud af, hvilken data du ønsker at lave en kopimålgruppe af. Det kan f.eks. være besøgende seneste 60 dage, eller alle personer der har købt de seneste 60 dage.

Derefter har du mulighed for at vælge hvilket land, kopimålgruppe skal findes. Det er især smart hvis du skal ind på et nyt marked hvor du kan vælge en kopimålgruppe i f.eks. Tyskland, der ligner de personer på det danske marked, der har købt hos dig. Dette giver større chance for konverteringer på det nye marked.

Til sidst skal du vælge hvor mange procent kopimålgruppe skal ligne din brugerdefinerede målgruppe. Her vælger du fra 1-10%. Som skrevet tidligere, jo lavere procent jo mere kommer kopimålgruppe til at ligne din brugerdefinerede målgruppe. Når du har valgt procent, trykker du på opret målgruppe og du er klar til at bruge kopimålgrupper.

Rigtig god fornøjelse

Læs flere indlæg her under