fbpx

Sådan forbedrer du din ROAS på Google Ads med de rigtige long-tail søgeord!

Profilbillede-ThomasBojsen_01

Thomas Bojsen

SEM Specialist

Kategori

Google Ads

Hvis du arbejder med et beskedent budget, har du med garanti oplevet, at store dele af dit annoncebudget ædes op af generiske søgeord, der aldrig rigtigt fører til konverteringer. Ved at fokusere på længere og mere specifikke søgeord kan du:

  • Øge relevansen af dine annoncer
  • Styrke din organiske rangering
  • Forbedre CTR og konverteringsraten
  • Hæve din ROAS på Google Ads til et nyt niveau

Efter at have læst dette indlæg vil du ikke alene vide, hvad long-tail søgeord er – du vil også selv være i stand til at finde dem, og øge effektiviteten af både dine annoncer og din SEO-strategi!

Men hvordan kommer du i gang med long-tail søgeord, og hvad er det egentlig? Lad os starte med at fastlægge dét.

Hvad er long-tail søgeord?

Long-tail søgeord er, kort fortalt, søgeord, som har færre gennemsnitlige månedlige søgninger (volumen) end mere traditionelle, generiske søgeord. Typisk fordi de er meget specifikke. Som en tommelfingerregel vil de ofte bestå af to, tre eller flere ord.

Long-tail søgeord er typisk betydeligt lettere at rangere på end mere generiske søgeord – og det gælder både på Google Ads og på SEO. Hvis din hjemmeside er ny, eller du arbejder i et konkurrencepræget marked, hvor du ikke har budget til at ‘bide skeer’ med de allerstørste, vil det som regel tage flere års hårdt arbejde at rangere organisk på traditionelle søgeord som “restaurant” eller “sko”, der begge er to søgeord med en høj søgevolumen med meget konkurrence.

Lad os kigge på nogle søgeord der er lettere at rangere og annoncere på.

Eksempler på long-tail søgeord

Ved at fokusere på søgeord med lavere volumen og konkurrence – eksempelvis “Restaurant København” eller “Herresko i størrelse 44” – er det altså langt lettere at komme øverst i søgeresultaterne.

Google er på alle måder i stand til at forstå relaterede ord, så variationer af førnævnte vil stadig fungere uanset, om du søger “Restaurant I København” eller “Størrelse 45 Herresko”.

Long-tail søgeord har deres navn fra en graf med Googles søgeresultater, hvor de, som vist forneden, har en stigende søgevolumen på Y-aksen, og en stigende konverteringsrate på X-aksen. Den fortsætter principielt uendeligt, hvorfor grafen får en lang hale.

Men hvorfor er long-tail søgeord så gode til at øge trafikken og konverteringsraten?

Årsagen er, at du ved at annoncere og fokusere på long-tail søgeord i stedet for almindelige, generiske søgeord, kan tiltrække besøgende som er interesseret i din side, produkt eller service af flere årsager:

  • Det er lettere at rangere. Først og fremmest fordi konkurrencen er lavere, og dermed er det lettere at komme øverst i søgeresultaterne. Som nævnt er der hård konkurrence på “sko”, men markant mindre på “Herresko i størrelse 44”.
  • Bedre målretning. Sekundært er det et spørgsmål om, hvor i købsrejsen dine besøgende er. Som du nok kan forestille dig, er en besøgende der søger på “sko” langt fra at foretage et køb i forhold til én, der har søgt på “Brune lædersko til mænd” – sidstnævnte ved allerede, hvad de vil have, og er indstillet på at købe, mens førstnævnte typisk bare vil undersøge markedet.
  • Billigere annoncering. Hvis du bruger Google Ads, vil disse long-tail søgeord simpelthen give et bedre afkast af dine annoncekroner. Konkurrenceprægede søgeord har typisk en højere klikpris (CPC), mens søgeord med lavere volumen eller konkurrence både er billigere og bedre målrettet.

Men hvordan finder du så disse søgeord?

Google Ads Keyword Planner
Google Ads Keyword Planner hedder “Søgeordsplanlægning” på dansk. På din Google Ads konto vil søgeordsplanlæggeren byde dig med to muligheder: “Find frem til nye søgeord” og “Få data om søgevolumen og prognoser”.

Med disse funktioner kan du få vigtige indsigter i forskellige søgetermer og se estimeret volumen af klik og visninger, hvis du annoncerede på disse søgeord.

Når du bruger søgeordsplanlæggeren, kan du søge på ord og brands, udfylde et domæne som filter og tilføje yderligere filtre for en endnu mere målrettet søgning efter long-tail søgeord.

Herefter vil værktøjet producere en liste med mulige søgeord og ligeledes fortælle om søgeordets konkurrence på netop Google Ads, samt et estimat for søgeordets klikpris. Selv hvis du ikke annoncerer på Google Ads, kan det give dig en god idé om, hvor mange penge rangeringen på et søgeord er værd – samt hvor svært det vil være at rangere organisk på hvert søgeord.

Jeg mener, at Googles Søgeordsplanlægger er det bedste sted at starte, mens der er mange andre hjælpsomme værktøjer derude til samme formål.

Dynamiske Søgeannoncer (DSA)
Er en annoncetype i Google Ads, hvor Google automatisk målretter dine annoncer mod de søgende på baggrund af en gennemgang, eller crawling, af enten hele din hjemmeside eller bestemte landingssider. Disse kan alene spare dig en masse tid i håndteringen af din Google Ads konto og øge trafikken til din hjemmeside. Men det smarte består i, at du selv kan gennemgå søgetermsrapporten og se, hvad dine besøgende rent faktisk har søgt på!

Googles “autoudførsel”
Når du påbegynder en søgning på Google, vil den automatisk lave en lang liste med termer, som folk søger på. Ved at tilføje flere ord til søgningen vil denne funktion give flere muligheder for long-tail søgeord. Hvis du eksempelvis leder efter long-tail søgeord til den omtalte skoforretning, kunne du skrive noget i stil med “Sorte sko til” og få følgende liste frem.

Googles “Søgninger relateret til …”
Er også et ganske udmærket sted at starte. Prøv at søge på et af dine long-tail søgeord og se hvilke relaterede søgninger Google foreslår nederst på siden. Hvis du, for eksempel, søgte på “Herresko til fest”, kan følgende komme frem:

Hvert af disse links vil foretage en ny søgning, som vil komme frem med endnu flere nye relaterede søgninger. På denne måde kan du altså på kort tid få en lang liste af potentielle long-tail søgeord, som kan tilpasses til netop din forretning.

Men hvad så nu?

At finde søgeordene svarer til at være færdig med første halvleg – vi er slet ikke færdige endnu. Når søgeordene er fundet, skal de selvfølgelig også bruges på den rigtige måde – uanset om de anvendes i SEO- eller SEM-regi.

Derfor er det vigtigt, at du i Google Ads bl.a:

  • Sikrer annoncernes relevans i forhold til søgeordet. Hos Adtimize opbygger vi annoncer i Google Ads efter vores særlige, granulære struktur, som sikrer, at både annoncen og destinations-URL’en er on-point i forhold til, hvad der søges på, så søgeordets kvalitetsresultat bliver højt, og sikrer din trafik høj relevans.
  • Bygger søgeordet som Phrase Match type (sætningsmatch). Dette vil sikre at dine søgeord, foruden eksakte matches og tætte varianter, også vil blive vist på lidt bredere søgninger, som på sigt kan tillade dig at opbygge endnu flere relevante søgeord.

Derudover skal du i SEO-verdenen:

  • Bruge dine nye søgeord naturligt. Nogle søgeord kan vise sig svære at bruge naturligt i en sætning, så du kan blive nødt til at være kreativ med tegnsætning eller modificere søgeordet en smule.
  • Inkludere dine long-tail søgeord samt varianter af dem i din sides title-tag, headers og sub-headers – og også meget gerne i et par gange i teksten. Hvis dine nye søgeord ikke passer ind i headeren så bare rolig. Det er bedre at holde din side neutral og grammatisk korrekt end at tvinge et søgeord ind et sted, hvor det ikke passer ind naturligt i teksten. Brug dine søgeord hvor du kan men undlad at ofre dit indholds læsbarhed.

Afrunding

Selvom Long-tail søgeord ikke er alting i hverken SEO- eller Google Ads-verdenen, så er de stadig en væsentlig del af en god strategi. Hvis du ikke har haft succes med traditionelle søgeord, eller har brugt hele dit annoncebudget på generiske søgeord, så prøv at skifte fokus til long-tail søgeord i stedet. Når først du har fundet søgeord, der virker for dig, kan du se en stigning i både din organiske rangering og afkastet af dine Google annoncer.

Få indsigt i hvordan du ellers kan forbedre din ROAS

Læs flere indlæg her under