Manual Bidding Vs. Automated Bidding - Skab den højeste ROAS med Google Ads!

Portræt-Rasmus_01

Rasmus Klargaard

Head of SEM

Kategori

Google Ads

Skal du bruge Manual CPC eller Smart bidding på dine Google annoncer?

Vent … hvad er forskellen egentlig?

Lad os lige starte med at fastlægge dét!

Hvad er Manual CPC og hvad koster det?

Med Manual CPC fastsætter du selv et maksimumbeløb for, hvad det må koste at få et klik på din annonce. Dette er default-indstillingen på Google Ads.

Du sætter en maks CPC, men det betyder ikke, at det er den pris, du betaler for hvert klik. Tværtimod faktisk. Størstedelen af de priser du betaler for, er meget lavere end din maks CPC.

Kort fortalt, så skyldes det, at du betaler for det beløb, det koster, at komme over Ad Rank Grænsen og overhale den konkurrent, der nu ligger lige over dig i Ad Rank.

Sådan skal du beslutte CPC-buddet!

“Hvordan ved jeg så, hvordan jeg skal fastlægge mit CPC-budget?”

Det kræver, at du kender til dit givne område og værdien af en kunde.
Hvis du sælger smykker til 5000,- kr, så er én ny kunde nok mere værd her, end én ny kunde for en butik, der sælger tøj til 200,- kr.

Det er en læringsproces, så sæt dit budget til noget, du mener, er realistisk og profitabelt, og se om det resulterer i kvalificerede kliks.
Samtidig skal du huske, at konkurrencen altid er i udvikling og det er derfor vigtigt at justere regelmæssigt.

Der er flere Google Tools, som kan hjælpe dig med at fastsætte budgettet:

  • Bid simulator – Dette redskab hjælper dig ved at køre “what if”-scenarier, såsom: “Hvor mange kliks havde jeg fået, hvis mit bud havde været 10 kroner højere i sidste uge?”
  • Keyword planner – Her får du vist, hvor ofte specifikke søgeord bliver søgt på, og giver dig et cirka-estimat på klikpriser.
  • First-page bid estimates – Denne hjælper dig til at se, hvor meget du bør byde for at blive vist på den første side i en specifik Google-søgning.

Nu er vi helt med på, hvad Manual bidding er …
… så lad os lige kigge på fordele og ulemper!

3 fordele ved Manual Bidding

✅ Du har fuld kontrol over dine bud samt hvor og hvornår dine annoncer skal vises.

✅ Du kan selv forudse trends og dermed agere derudfra, bedre end Googles automatisering vil kunne.

✅ Der kræves ikke en stor mængde data for at kunne benytte denne strategi.

3 ulemper ved Manual Bidding

❌ Du kan ende med at bruge meget tid på at analysere og justere ud fra dine data, frem for hvis du lod Google’s algoritmer tage over.

❌ Du kan ikke altid få helt så konkrete data, om hvor/hvornår/hvilken enhed forbrugerne konverterer på. Det kan Google! Samt lave små justeringer for at forbedre performance.

❌ Ved kun at køre manuelle bud, kan du miste mulighederne med automatiserede bud, som kunne have bidraget til højere ROAS.

SÅ! Det var den manuelle del …
… men hold fast, for nu kommer automatiseringen!

Hvad er Smart Bidding?

Smart bidding er en Google Ads strategi, der har til mål at maksimere resultater, baseret på dine kampagnemål.

Med Smart bidding sætter Google selv bud-beløbene, baseret på sandsynligheden for om annoncen vil resultere i et klik eller en konvertering.

Dette sker på baggrund af, at Google analyserer data, som forbrugeres enhed, operativsystem, tidspunktet på dagen de søger, demografi og lokation.

Alle Googles automated bid strategies er portfolio bid strategies (en automatiseret, mål-drevet bud strategi, der grupperer flere kampagner, ad-grupper og keywords).
Det betyder, at du kan benytte din valgte strategi på tværs af alle dine kampagner, ad grupper og keywords.

Smart bidding forsøger at løse to problemer, som du måske ofte møder i dine kampagner:

  1. Om dine bud er høje nok til at konkurrere om kvalificerede købere.
  2. Om dine bud er for høje og muligvis viser annoncen til folk, der ikke har nogen interesse i at lave et køb.

Ved at automatisere, behøver du ikke manuelt, at opdatere bud for keywords eller ad grupper.
Buddene bliver sat automatisk og er unikke for hver auktion.

Automatiserede budstrategier analyserer forrige data og lærer over tid, ved at bruge performance til at fastsætte fremtidige bud.
Denne performance er endnu en indikation på Google’s retning hen imod Machine learning.

Selvom Machine learning lyder supersmart, så har det også sine ulemper.

For eksempel, så kan automated bidding ikke tage forbehold for ting, som nylige begivenheder, medieomtale, vejr eller flash sales.
Alle ting, der kan påvirke annonce-præstation (ex. større brandgenkendelse, fordi din virksomhed blev nævnt i nyhederne.)

Det er hér, at manuel bidding vil gå hen og blive en nødvendighed for at optimere resultaterne.

Okay … nu har vi fastlagt, hvad Smart bidding er.

Nu kommer vi til, hvilke typer automations, der er!

Hvilke typer automated bidding er der?

Der er 7 typer Smart bidding-strategier, som alle har hvert deres mål:

1. Maximize clicks

  • Mål: At øge antallet af website-besøgende.
  • Info: Her bliver der automatisk sat bud, for at maksimere dine kliks indenfor dit budget.
    Denne strategi kan bruges både på enkelte annoncer eller henover flere annoncegrupper.
  • Virker bedst når: Din primære KPI er, at få folk ind på dit website.

2. Target search page location

  • Mål: At øge sandsynligheden for at vise dig i toppen af en Google-søgning eller i en af top-positionerne.
  • Info: Target search page location sætter automatisk dine bud til at øge sandsynligheden for, at dine annoncer bliver vist på den første side af en Google søgning. Denne metode er kun tilgængelig, som en portfolio bid strategy på Google’s Search Network.
  • Virker bedst når: Målet med kampagnen er, at sikre størst synlighed og udelukkende rangere øverst på Google.

3. Target outranking share

  • Mål: At blive mere synlig end konkurrerende websites – på Google.
  • Info: Det gøres ved at udrangere en anden annoncørs annonceposition, og vælge, hvor ofte, du vil gøre det.
    Så vil Google automatisk hjælpe med at justere buddene, så du kan opnå det valgte mål.
    Denne metode er også kun tilgængelig, som en portfolio bid strategy.
  • Virker bedst når: Du vil udkonkurrere din konkurrent på Google’s søgningsresultater.

4. Target cost-per-acquisition (CPA)

  • Mål: At få flere konverteringer fra din valgte CPA.
  • Info: Target CPA giver dig mere kontrol over dine automatiserede bud.
    Med denne strategi, sætter Google automatisk Search eller Display-buddene til at hjælpe dig med, at få så mange konverteringer, som muligt, indenfor den valgte CPA.
  • Virker bedst når: Du har fastlagt en klar CPA, der stadig garanterer profit.

5. Enhanced cost-per-click (ECPC)

  • Mål: At øge antallet af dine konverteringer samtidig med, at du stadig har kontrol over dine keyword-bud.
  • Info: Med ECPC justerer Google automatisk dine manuelle bud til at generere flere konverteringer, samtidig med at forsøge at bibeholde den samme Cost-per-conversion.
    ECPC er en optionel mulighed, når du bruger Manual CPC Bidding eller som en portfolio bid strategy.
  • Virker bedst når: Du bruger en manuel budstrategi, men stadig gerne vil have fordelen ved automatiserede budstrategier.

6. Target return-on-ad-spend (ROAS)

  • Mål: At få en udvalgt ROAS, selv når du vurderer værdien af konverteringer forskelligt.
  • Info: Target ROAS sætter automatisk dine bud, så de hjælper dig til at få mest konverteringsværdi, frem for flest konverteringer.
    Nogle konverteringer har, måske, en højere eller lavere return, end dit valg.
    Metoden er både tilgængelig, som portfolio budstrategi og enkelt annoncestrategi.
  • Virker bedst når: Du vil allokere dine ressourcer til at få værdifulde konverteringer, fremfor det højeste antal konverteringer.

7. Maximize conversions

  • Mål: At indhente så mange konverteringer, som muligt.
  • Info: Denne strategi sætter automatisk dine bud, så de hjælper dig til at få så mange konverteringer som muligt, på dit valgte budget.
    Her bliver der ikke differentieret mellem kvaliteten af konverteringer.
    Metoden er tilgængelig til individuelle annoncer, men ikke portfolio.
  • Virker bedst når: Du har et stort budget og gerne vil anskaffe så mange konverteringer, som muligt, uagtet kvalitet.

Så har vi også fastlagt de 7 strategier og deres funktion …
… men vi skal også have set på automated biddings fordele og ulemper!

3 fordele ved Automated Bidding

✅ Konstant overvågning og justering efter brugeradfærd.

✅ Med meget data, kan Googles algoritmer virkelig skinne igennem og udnytte potentialet, på en måde, som du ikke ville kunne med manuelle bud.

✅ Det kan frigive en masse tid til at allokere fokus og ressourcer på andre elementer i din Google Ads-konto, såsom annoncetekster, tilføjelse af søgeord og optimering af titler i Google-shopping.

3 ulemper ved Automated Bidding

❌ Skal bruge meget data for at fungere optimalt.

❌ Kan have svært ved at omstille sig hurtigt. F.eks ved et udsalg, der starter fra den ene dag til den anden.

❌ Kan let “gå i stykker”, hvis sporingen har større eller mindre fejl, fx. hvis der ikke tilskrives den rigtige værdi til annoncen.

Afrunding

Så … nu har vi fastlagt, hvad forskellen er – ved begge metoder!

Hvordan ved du så, hvilken strategi du skal vælge?
Som nævnt ovenstående, så er der fordele og ulemper ved begge metoder …

Hvis du har et begrænset budget, eller har større indsigt i din branche end Google ift. tendenser, konkurrencen samt din indtjening, så kan det være en fordel at have fuld kontrol, og du bør derfor vælge en manuel budstrategi.

Hvorimod, hvis du har meget data, som Google kan arbejde ud fra, så kan det være en fordel blot at sætte nogle rammer, og lade Google gøre arbejdet.

På den måde kan du frigøre tid, som du kan bruge andre steder, der giver mere værdi, såsom den tekniske, kreative eller strategiske del. I dét scenarie, bør du vælge automatiseret budstrategi.

Afhængigt af, hvad dine mål er, så må du vurdere ovenstående fordele og ulemper, så du kan vælge den mest optimale løsning for dig!

Hvis du er den mindste smule i tvivl, så tøv ikke med at kontakte os herunder, så vi kan hjælpe dig med at allokere dine ressourcer bedst!

Læs flere indlæg her under