Skal du bruge Manual eller Automated bidding på dine Google annoncer?
Vent … hvad er forskellen egentlig?
Lad os lige starte med at fastlægge dét!
Med Manual Bidding fastsætter du selv et maksimumbeløb for, hvad det må koste at få et klik på din annonce. Dette er default-indstillingen på Google Ads.
Du sætter en maks CPC, men det betyder ikke, at det er den pris, du betaler for hvert klik. Tværtimod faktisk. Størstedelen af de priser du betaler for, er meget lavere end din maks CPC.
Denne kaldes Actual CPC.
Kort fortalt, så skyldes det, at du betaler for det beløb, det koster, at komme over Ad Rank Grænsen og overhale den konkurrent, der nu ligger lige over dig i Ad Rank.
“Hvordan ved jeg så, hvordan jeg skal fastlægge mit CPC-budget?”
Det kræver, at du kender til dit givne område og værdien af en kunde.
Hvis du sælger smykker til 5000,- kr, så er én ny kunde nok mere værd her, end én ny kunde for en butik, der sælger tøj til 200,- kr.
Det er en læringsproces, så sæt dit budget til noget, du mener, er realistisk og profitabelt, og se om det resulterer i kvalificerede kliks.
Samtidig skal du huske, at konkurrencen altid er i udvikling og det er derfor vigtigt at justere regelmæssigt.
Der er flere Google Tools, som kan hjælpe dig med at fastsætte budgettet:
Nu er vi helt med på, hvad Manual bidding er …
… så lad os lige kigge på fordele og ulemper!
✅ Du har fuld kontrol over dine bud samt hvor og hvornår dine annoncer skal vises.
✅ Du kan selv forudse trends og dermed agere derudfra, bedre end Googles automatisering vil kunne.
✅ Der kræves ikke en stor mængde data for at kunne benytte denne strategi.
❌ Du kan ende med at bruge meget tid på at analysere og justere ud fra dine data, frem for hvis du lod Google’s algoritmer tage over.
❌ Du kan ikke altid få helt så konkrete data, om hvor/hvornår/hvilken enhed forbrugerne konverterer på. Det kan Google! Samt lave små justeringer for at forbedre performance.
❌ Ved kun at køre manuelle bud, kan du miste mulighederne med automatiserede bud, som kunne have bidraget til højere ROAS.
SÅ! Det var den manuelle del …
… men hold fast, for nu kommer automatiseringen!
Automated bidding er en Google Ads strategi, der har til mål at maksimere resultater, baseret på dine kampagnemål.
Med automated bidding sætter Google selv bud-beløbene, baseret på sandsynligheden for om annoncen vil resultere i et klik eller en konvertering.
Dette sker på baggrund af, at Google analyserer data, som forbrugeres enhed, operativsystem, tidspunktet på dagen de søger, demografi og lokation.
Alle Googles automated bid strategies er portfolio bid strategies (en automatiseret, mål-drevet bud strategi, der grupperer flere kampagner, ad-grupper og keywords).
Det betyder, at du kan benytte din valgte strategi på tværs af alle dine kampagner, ad grupper og keywords.
Automated bidding forsøger at løse to problemer, som du måske ofte møder i dine kampagner:
Ved at automatisere, behøver du ikke manuelt, at opdatere bud for keywords eller ad grupper.
Buddene bliver sat automatisk og er unikke for hver auktion.
Automatiserede budstrategier analyserer forrige data og lærer over tid, ved at bruge performance til at fastsætte fremtidige bud.
Denne performance er endnu en indikation på Google’s retning hen imod Machine learning.
Selvom Machine learning lyder supersmart, så har det også sine ulemper.
For eksempel, så kan automated bidding ikke tage forbehold for ting, som nylige begivenheder, medieomtale, vejr eller flash sales.
Alle ting, der kan påvirke annonce-præstation (ex. større brandgenkendelse, fordi din virksomhed blev nævnt i nyhederne.)
Det er hér, at manuel bidding vil gå hen og blive en nødvendighed for at optimere resultaterne.
Okay … nu har vi fastlagt, hvad automated bidding er.
Nu kommer vi til, hvilke typer automations, der er!
Der er 7 typer automated bidding-strategier, som alle har hvert deres mål:
Så har vi også fastlagt de 7 strategier og deres funktion …
… men vi skal også have set på automated biddings fordele og ulemper!
✅ Konstant overvågning og justering efter brugeradfærd.
✅ Med meget data, kan Googles algoritmer virkelig skinne igennem og udnytte potentialet, på en måde, som du ikke ville kunne med manuelle bud.
✅ Det kan frigive en masse tid til at allokere fokus og ressourcer på andre elementer i din Google Ads-konto, såsom annoncetekster, tilføjelse af søgeord og optimering af titler i Google-shopping.
❌ Skal bruge meget data for at fungere optimalt.
❌ Kan have svært ved at omstille sig hurtigt. F.eks ved et udsalg, der starter fra den ene dag til den anden.
❌ Kan let “gå i stykker”, hvis sporingen har større eller mindre fejl, fx. hvis der ikke tilskrives den rigtige værdi til annoncen.
Så … nu har vi fastlagt, hvad forskellen er - ved begge metoder!
Hvordan ved du så, hvilken strategi du skal vælge?
Som nævnt ovenstående, så er der fordele og ulemper ved begge metoder …
Hvis du har et begrænset budget, eller har større indsigt i din branche end Google ift. tendenser, konkurrencen samt din indtjening, så kan det være en fordel at have fuld kontrol, og du bør derfor vælge en manuel budstrategi.
Hvorimod, hvis du har meget data, som Google kan arbejde ud fra, så kan det være en fordel blot at sætte nogle rammer, og lade Google gøre arbejdet.
På den måde kan du frigøre tid, som du kan bruge andre steder, der giver mere værdi, såsom den tekniske, kreative eller strategiske del. I dét scenarie, bør du vælge automatiseret budstrategi.
Afhængigt af, hvad dine mål er, så må du vurdere ovenstående fordele og ulemper, så du kan vælge den mest optimale løsning for dig!
Hvis du er den mindste smule i tvivl, så tøv ikke med at kontakte os herunder, så vi kan hjælpe dig med at allokere dine ressourcer bedst!