GØR-DET-SELV ON-PAGE SEO GUIDE – DE 4 VITALE SEO FAKTORER I 2019
Michael Kirkegaard
SEO Specialist
Kategori
SEO
Hjem » GØR-DET-SELV ON-PAGE SEO GUIDE – DE 4 VITALE SEO FAKTORER I 2019
At gå i gang med SEO kan virke som en uoverkommelig opgave.
Der er 1000 ting at optimere på.
Hvor skal man starte og hvor kan det ikke betale sig at bruge sine kræfter?
Det vil du få svar på i dette blogindlæg.
Vi har samlet de 4 vigtigste SEO faktorer, hvor du selv kan gøre en markant forskel.
Vil du ligge #1 på Google – Så læs med her.
1. Content/at få relevante søgeord inkorporeret på hjemmesiden
Når du har en hjemmeside er der én ting, der både kan få dig til at rangere godt på Google, samtidigt med, at du kan beholde dine besøgende på siden i endnu længere tid.
..og den ting er:
Content!
Content er det magiske ord, der både skaber værdi for Google’s søgerobotter og for dine potentielle kunder der besøger siden.
Så længe du laver lækkert, relevant content, der relaterer sig til dine produkter eller services, kan du aldrig gå helt galt i byen.
Det skyldes, at Google læser alt dit indhold på siden, og rangerer den ud fra, hvad siden handler om.
Har du f.eks. et rengøringsfirma, læser Google’s søgerobotter siden igennem, og konkluderer, at siden handler om rengøring og lignende services du har beskrevet på siden.
Derfor er det også vigtigt, at du får nævnt, hvad det er, du kan tilbyde, på din hjemmeside, så hverken besøgende eller Google er i tvivl om dette.
Men hvordan ved du, hvad folk søger på for at finde frem til din side?
Du kan nok selv komme i tanker om en masse ord og sætninger du selv ville søge på, hvis du skulle finde dine services, men det er ikke sikkert at andre søgende ville bruge netop de søgeord.
Derfor er det vigtigt at du laver en søgeordsanalyse.
En søgeordsanalyse behøver ikke at være stor og kompliceret – du kan sagtens selv lave en lille analyse, så du kan komme i gang med at få dine vigtigste søgeord ind på din hjemmeside.
Når du søger på Google, kommer siden nemlig altid selv med forslag, der relaterer sig til din søgning.
Søger du f.eks. på ”rengøringsfirma”, kommer der en masse forslag frem til, hvad du ellers kan søge på.
Søger du på ”rengøringsfirma” og hopper ned i bunden af søgeresultaterne, giver Google dig også en masse andre forslag til relaterede søgninger, andre har foretaget.
Med et kreativt sind og Google’s relaterede forslag, kan du hurtigt finde en masse søgeord, som du kan begynde at implementere på din hjemmeside.
På denne måde vil du se, at din hjemmeside vil begynde at stige i Google’s søgeresultater på dine søgeord, og du vil forhåbentligt også blive fundet på dine nye søgeord.
Det er dog vigtigt at nævne, at du kun skal bruge søgeord der er relevante for din side.
Tilbyder du f.eks. kun rengøring i København, er der ingen grund til at bruge søgeordet ”rengøringsfirma Aarhus” på din side.
Gør du alligevel det, vil de besøgende forlade siden, når de finder ud af, at du ikke tilbyder rengøring i Aarhus alligevel.
Dette får din Bounce Rate (raten for hvor mange, der forlader din side uden at udføre en handling) til at stige, og Google vil derfor sænke dine placeringer på dette søgeord.
Altså er det både spildt arbejde og skadeligt for din hjemmeside, at bruge søgeord, der ikke er relevante for dig.
Nu ved du, hvilke søgeord, der er relevante, men hvordan skal du kunne skrive en masse content og få forklaret dine besøgende, hvordan du kan skabe værdi for dem?
Der er mange forskellige måder at gøre dette på, men én af dem, er at sætte sig ind i, hvad de besøgende søger svar på, når de skal finde din side.
Vil de finde ud af, om du tilbyder rengøring i deres hjemby? Så er det nok en god idé med en side, der fortæller, hvilke byer/områder/kommuner du gør rent i.
Vil de finde ud af, hvilke services du tilbyder? Så kan en side om dette være en god ide. Her kan du f.eks. fortælle om du både støvsuger, vasker gulve, tørrer overflader af osv.
Har de et spørgsmål til, hvordan man selv udfører en svær rengøringsopgave, kan dette også være en god idé at give et svar på, selvom det måske virker ulogisk selv at hjælpe en potentiel kunde uden at få penge for det.
Forklarer du dem, hvordan de kan gøre på din hjemmeside, har du nemlig en unik mulighed for at skabe en god relation til dit brand.
På den måde, kender den potentielle kunde allerede til din hjemmeside, hvis de står med en større rengøringsopgave i fremtiden, som de ved, de skal have professionel hjælp til.
Derfor kan det nogle gange være en god idé at have en masse guides på din side, der besvarer spørgsmål, som er relevante for dine kunder og din side.
2. Titler og beskrivelser
Sådan laver du en god meta-titel og beskrivelse
Vil du have mere trafik til din hjemmeside og bedre placeringer i Google?
Det er præcis, hvad godt optimerede meta-titler og beskrivelser kan give dig, hvis du altså ved, hvordan du skal optimere dem.
I dette afsnit vil jeg give dig 4 konkrete råd til, hvordan du selv nemt og effektivt kan optimere dine meta-titler og beskrivelser, så du kan få mere trafik og bedre placeringer.
Lyder det som noget for dig? Så lad os komme i gang!
Hvorfor skal jeg optimere mine titler og beskrivelser?
Optimerede meta-titler og beskrivelser har aldrig været vigtigere end de er nu. Hvordan kan det være? Det skal jeg forklare dig.
Efter Google indførte RankBrain, som en del af deres algoritme, er click through rate (CTR) blevet en aktiv rangeringsfaktor.
Googles RankBrain er den del af algoritmen som belønner de hjemmesider, som folk klikker på i søgeresultaterne.
Det vil sige:
Hvis mange brugere klikker på et bestemt søgeresultat, fortæller det Google, at her er et resultat som brugerne kan bruge til noget.
Takket være Googles RankBrain, bliver disse resultater belønnet, ved at få bedre placeringer.
Det vil sige, at du rent faktisk kan forbedre dine placeringer ved at øge din CTR.
Derfor er gode titler og beskrivelser en vigtig SEO-opgave. Vigtigst af alt, er det noget DU selv nemt kan tage action på.
Inden jeg viser dig mine 4 konkrete råd til, hvordan DU effektivt og nemt kan optimere dine meta-titler og beskrivelser, skal vi lige have nogle facts på plads.
Det er vigtigt at forstå, at optimering af meta-titler og beskrivelser er en process.
Det er sjældent, at den første titel og beskrivelse du laver bliver perfekt.
Googles guidelines omkring, hvor lange ens titler og beskrivelser må være, opdateres og ændres fra tid til anden.
Derfor er det vigtigt, at du løbende holder dig opdateret. Derudover kan det variere fra søgning til søgning, hvor meget Google vælger at vise. (Se eksemplet længere nede)
Du kan holde dig opdateret ved at lave stikprøvesøgninger på søgeord, hvor du rangerer.
På den måde kan du se præcis, hvordan du bliver vist ude i Google, når dine kunder søger på dig.
– Jeg anbefaler du holder dine titler på omkring 500 pixel og dine beskrivelser på omkring 150 tegn på desktop.
– På mobil kan du lave titlerne op til ca. 600 pixel og beskrivelserne på maks 120 tegn.
Der findes mange forskellige værktøjer derude, som du kan bruge til at se om dine titler og beskrivelser overholder de ovennævnte guidelines.
Nogle CMS’er har indbygget værktøjer, WordPress f.eks.
Selv bruger jeg dette https://www.portent.com/serp-preview-tool.
Det er ikke sikkert, at Google vælger at inddrage dine ændringer og optimeringer.
Det kan der være flere årsager til. I sidste ende er det Google, der bestemmer, hvad der skal vises.
Derfor er det en proces du gennemgår, før du finder frem til den perfekte meta-titel og beskrivelse.
Billedet her er ikke et unormalt scenarie.
Selvom du overholder mine guidelines, kan du godt risikere at opleve dette.
Derfor er det vigtigt, at du løbende laver stikprøvesøgninger, så du kan få rettet dine titler og beskrivelser til, og dermed få en perfekt titel og beskrivelse.
Nu til det du har ventet på.
4 effektive tips og tricks til dine titler og beskrivelser, som vil øge din CTR og give dig bedre placeringer.
1. Brug af tal og symboler
Folk er mere tilbøjelige til at klikke på de søgeresultater, hvor der indgår tal og/eller symboler i meta-titlen og beskrivelsen.
Det er en nem og effektiv måde at skabe blikfang på.
Det handler om, at din titel og beskrivelse skiller sig ud fra dine konkurrenters.
Tal og symboler er en nem og effektiv måde du kan gøre det på.
Se eksemplet herunder:
Her indgår der både tal og symbol i meta-titlen, samt tal i beskrivelsen.
Som sagt er det også muligt at gøre brug af diverse symboler, som disse → ✓ ☆ 丨, hvilket kan være effektivt.
Du skal dog være opmærksom på, at Google kan finde på at fjerne dem. Eller tage noget tekst fra din hjemmeside og indsætte som titel eller beskrivelse i stedet.
Det er noget du kan eksperimentere med. Det er forskelligt fra tid til anden, hvad Google vælger at tage med i titlerne og beskrivelserne.
2. Inkludér call to action eller et tilbud
I bund og grund skal du se dine titler og beskrivelser, som en form for reklameannonce.
Du skal hele tiden tænke på, at det handler om, at du giver brugerne incitament til at klikke på din hjemmeside frem for dine konkurrenters.
En måde du med garanti kan øge din CTR, er ved at inkludere call to action (CTA) eller et tilbud.
Jeg vil anbefale, det omfang det er muligt, at du altid afslutter dine titler og beskrivelser med en CTA eller et tilbud.
I denne titel har jeg inddraget CTA i form af “Du kan få hjælp i dag”.
CTA kan komme i mange former. Eksempler kan være “Klik her”, “Se udvalget her”, “i dag”, “nu” etc.
Tilbud er, lige som CTA, en effektiv mulighed at tiltrække opmærksomhed.
Hvis du driver en webshop er det oplagt at inddrage et tilbud. Et eksempel kunne være “Få 3 for 2 i dag!”.
3. Brug dine USP’er og ESP’er
Husk altid at inkluder dine USP’er og ESP’er.
USP – Unique selling proposition, dine unikke, ofte funktionelle, fordele ved din virksomhed eller produkter.
ESP – Emotional selling proposition, igen nogle unikke fordele men mere på det emotionelle plan. Det kunne være sikkerhed, design eller miljø.
Hvorfor skal kunden klikke på din hjemmeside i søgeresultatet?
Fri fragt? Hurtigt levering? 80% succesrate? 50+ varianter? 80% bliver ædru etc.
Det er måske logik for mange, men jeg ser stadig en del som ikke formår at få det fulde potentiale ud af deres titler og beskrivelser.
Inkludering af USP’er og ESP’er er ALTID en god idé.
4. Få inspiration fra AdWords annoncer
Et andet godt trick er, at søge inspiration fra AdWords annoncer.
Det er nemt, gratis og effektivt.
Alle AdWords annoncer har været igennem splittests. For at maksimere deres CTR.
Derfor kan du regne med, at AdWords annoncerne ved, hvad der virker.
Derfor skal du bruge dem til inspiration, så dine titler og beskrivelser kan blive knivskarpe.
Det du gør i praksis er, at du laver en søgning på det søgeord, som du forsøger at rangere på.
Herefter tager du et kig på de AdWords annoncer, der kommer frem.
Se, hvilke LSI søgeord, altså relaterede søgeord til dit primære søgeord, der går igen i de forskellige annoncer og brug dem i din titel og beskrivelse.
Derudover kan du lade dig inspirere af, hvordan de bruger tal og symboler samt CTA.
Ekstra tips og tricks
Det giver sig selv, at det søgeord du ønsker at blive fundet på, skal indgå i din titel og beskrivelse.
Du skal altid have dit primære søgeord så langt mod venstre som muligt. Helst start din titel med dit primære søgeord.
Lige som jeg har gjort i samtlige af de eksempler jeg har haft med i dette afsnit.
Hvis ikke dine titler og beskrivelser havde den effekt som du ønskede, så vær ikke bange for at ændre dem igen. Som sagt er det en proces.
Du kan også med fordel optimere mod specielle lejligheder, som “Sommerudsalg”, “Black Friday” og “Juleshopping” etc.
3. Mobilvenlighed/mobiloptimering/mobile-first
Når din side spiller 100 % med en masse content, relevante søgeord og du har gjort dine titler og beskrivelser helt skarpe for at lokke så mange besøgende ind på siden som overhovedet muligt, er det ved at være på tide at kigge på mobiloptimeringen af siden.
For i takt med at flere og flere bruger deres mobiltelefon mere og mere, stiger antallet af besøgende på telefonen også.
Det betyder, at mobilversionen af din side skal stå mindst lige så skarpt, som computerversionen.
Gør den ikke det, kan det igen gå ud over din Bounce Rate.
Du ved nok også selv, hvor irriterende det er at besøge en side på mobilen, som ser rodet og uoverskuelig ud…
Der går sjældent mange sekunder før man bliver træt af at prøve at navigere rundt, trykker på tilbageknappen og finder en anden side, der er bedre.
Derfor er det vigtigt, at de besøgende ikke laver samme nummer på din hjemmeside.
Det gør du bedst ved at sørge for at din hjemmeside er optimeret til både at blive vist på mobil, tablet og computer. Dette kaldes også at siden er ”responsiv”.
Men hvordan optimerer du hjemmesidens udseende? Og hvordan kan du teste, hvordan hjemmesiden ser ud på forskellige enheder uden at købe en af hver?
Det er heldigvis ikke så svært og uoverskueligt, som det lyder!
De fleste hjemmesider er nemlig optimeret til en vis grad, allerede når de oprettes.
Køber du f.eks. en hjemmeside fra en udbyder som DanDomain, One eller Scannet, er hjemmesiden allerede optimeret til at blive vist på flere enheder. Dette skyldes, at deres CMS-systemer som standard allerede er bygget til dette.
Det betyder, at du ikke behøver at tænke særligt meget på optimeringen, når du opretter nye sider på din hjemmeside – til gengæld skal de stadig testes igennem. Men mere om det senere…
For hvis du ikke har købt en færdig hjemmeside, men selv bygget den op fra bunden, er der andre måder at optimere siden på.
Bruger du f.eks. WordPress til din hjemmeside, er langt de fleste temaer allerede optimerede til at blive vist på andre enheder.
Det betyder igen, at du ikke skal gøre andet end at teste om dine sider bliver vist korrekt på de forskellige enheder.
Men hvordan tester man hvordan ens hjemmeside bliver vist på forskellige enheder?
Når du skal teste om din side er optimeret til alle enheder, kan du gøre det rigtigt nemt i Google Chrome.
Alt du skal gøre er at højreklikke på siden, som du ser herunder:
Klik på ”Undersøg”, og derefter kommer et vindue frem i højre side.
Klikker du på ikonet i venstre hjørne kan du nu se, hvordan din hjemmeside ser ud på andre enheder end din computer.
Du kan endda vælge forskellige enheder, som siden skal vises på, så du er sikker på, at alle elementer kan blive vist på de forskellige skærmstørrelser som f.eks. iPhone, Samsung og Huawei bruger.
Google og Mobile First.
Hvad er Mobile First og hvad betyder det for din hjemmeside?
Heldigvis er det ikke noget, du selv skal gøre noget aktivt for at være en del af, men modsat er det heller ikke noget du kan undgå.
Mobile First er nemlig en ny måde Google læser din hjemmeside på, når søgerobotterne kommer forbi.
Tidligere har søgerobotterne nemlig kun fokuseret på det indhold, som blev vist på computeren – altså var de ikke interesseret i indholdet til mobilsiderne.
Men som vi har snakket om før, er det blevet en vigtigere faktor, efterhånden som flere er begyndt at søge på mobilen.
Med Mobile First, bliver din side “indekseret” med mobilsiden som første prioritet.
Det betyder, at hvis du har indhold, som ikke bliver vist på din mobilside, bliver det ikke indekseret af Google.
Det sætter et krav til din hjemmeside; nemlig, at du har så meget af dit indhold tilgængeligt både på mobil- og computersiden, som muligt.
Desuden er brugervenligheden blevet en vigtigere rangeringsfaktor, fordi besøgende på mobilsiden skal have nemt ved at finde rundt.
Men hvordan optimerer du så din side i forhold til Mobile First?
Det er heldigvis (relativt) nemt!
Google har nemlig gjort overgangen rimeligt overbærende, fordi de har introduceret deres krav gradvist.
1. Mobilvenlighed / responsivt design
Som jeg nævnte før, er mobilvenligheden vigtig. Et responsivt design, der kan tilpasse sig alle enheder, som hjemmesiden vises på, er nemlig én af de ting Google kigger på, når den kigger siden igennem.
2. Navigation
Har din hjemmeside en menu? Og endnu vigtigere; har din hjemmeside en knap til menuen, når den vises på mobil? Det er nemlig vigtigt at navigationen på din side er nem og overskuelig. Det skal være intuitivt og nemt at gå til, når man skal rundt på siden og finde det man leder efter.
3. Teksten
Når en mobilenhed skal vise den samme mængde tekst, som på computeren, bliver det hele let uoverskueligt. Sørg derfor for at teksten er delt ordentligt op, så din tekst er i korte overskuelige afsnit, og brug en skriftstørrelse som kan ses tydeligt, selv på en lille skærm.
4. Pagespeed / loadhastighed
En sidste vigtig faktor er den tid det tager din side for at blive vist for brugeren. Det er let at blive utålmodig, når man venter på, at en ny side skal vises, og tager det for lang tid, ja, så hopper den besøgende altså væk fra siden.
Sørg derfor altid for at din side loades så hurtigt som muligt – både for brugeren, din egen og Google’s skyld.
Hvilket leder os videre til …
4. Teknisk SEO
Hvorfor teknisk SEO er altafgørende for dine placeringer
I dette afsnit vil jeg fortælle hvilke tekniske aspekter du selv kan optimere og som SKAL være i orden, hvis du vil ligge #1 i Google.
Teknisk SEO er en af de mere undervurderede SEO discipliner.
Den fejl må du ikke begå. Lad mig forklare hvorfor.
Google bruger teknisk SEO, som en af deres rangeringsfaktorer.
Hvis ikke du har styr på de tekniske aspekter på din hjemmeside, vil du blive “straffet” af Google og få dårligere placeringer.
De tekniske aspekter af SEO er næsten uendelige og der vil altid være noget som kan optimeres bedre.
Der er dog enkelte ting som jeg vil anbefale du kigger på først.
Derfor har jeg lavet en:
Teknisk SEO tjekliste 2018
I denne teknisk SEO tjekliste finder du en række punkter, som du SKAL have styr på, hvis du gerne vil ligge #1 i Google.
Til sidst i afsnittet vil jeg anbefale dig et gratis værktøj, som kan hjælpe dig med at få et overblik over din hjemmesides tekniske SEO og SEO generelt.
Disse ting skal du kigge efter, når du går din hjemmeside igennem:
1. SSL kryptering aka. HTTPS
Har din hjemmeside HTTPS?
Det er nemt at identificere sider med HTTPS, du kan se det både på den grønne lås (i chrome) og eller i url’en.
Der findes imidlertidigt flere forskellige typer SSL krypteringer.
Hvis du er tvivl om, hvilken du skal vælge, kan du finde en uddybende guide her.
Hvis ikke du har SSL kryptering, så skal du have det hurtigst muligt.
Først og fremmest vil en sikker hjemmeside med HTTPS, i 99% af alle tilfælde, rangere højere end en hjemmeside som har HTTP.
For det andet burde det også være i din egen interesse, at din hjemmeside er sikker for dine brugere/kunder.
Når du så oven i, bliver belønnet af Google for at have det, kan det vist godt kaldes en Win/Win situation.
MEN pas på, hvis ikke du er opmærksom, kan du miste alle dine placeringer i Google, når du skifter fra HTTP til HTTPS.
Vil du gerne undgå at miste alle dine placeringer?
Så læs næste afsnit om redirects.
2. Redirects 301/302
Redirects er, som du nok kan fornemme, ekstremt vigtige.
Før jeg kan forklare, hvorfor de er så vigtige, er du nødt til at forstå, hvad 301 og 302 redirects er.
En nem måde at forstå redirects på er ved at sammenligne det med at flytte.
Hvis du flytter, og glemmer at indberette, at du har skiftet adresse, så går du glip af en masse vigtig post, som bliver sendt til din gamle adresse.
Det er det samme princip med hjemmesider.
Når du skifter fra HTTP til HTTPS, skifter din hjemmeside adresse.
Hvilket i Googles øjne svarer til, at du har lavet ny hjemmeside.
En ny hjemmeside = ingen SEO værdi.
Men hvis du sørger for at redirecte alle dine HTTP sider til dine HTTPS sider, overfører du din SEO værdi.
Næste ting du skal huske er, det skal være 301 redirects og IKKE 302.
Forskellen er at 301 er et permanent redirect og 302 er et midlertidigt redirect.
Som udgangspunkt må du ikke have nogen 302 redirects internt på din side, på noget tidspunkt.
Husk derfor at tjekke, når du skifter fra HTTP til HTTPS, at samtlige sider har 301 redirects.
3. XML Sitemap
XML Sitemap er det næste på listen.
Du har måske hørt udtrykket før, men er i tvivl om, hvad et XML sitemap er og hvilken funktion det har.
Et sitemap er kort og godt en fil med en liste over alle dine sider på din hjemmeside.
Hvorfor skal du have et XML sitemap?
Det skal du, fordi den hjælper Google (og andre søgemaskiner) med at forstå din hjemmeside.
Et sitemaps funktion er i bund og grund, at sørge for at Google nemmere kan crawle din side.
Det kan variere, hvor stor en effekt et implementeret XML sitemap kan have.
Det kommer an på, hvor stor din hjemmeside er samt hvor god intern linkbuildingstruktur du har.
Men hvis du er ambitiøs omkring din SEO, så er et XML sitemap et must.
4. Pagespeed
Som det blev nævnt i afsnittet omkring mobile-first, er det vigtigt at have styr på sin hjemmesides hastighed.
Loader din hjemmeside hurtigt nok?
Vi har alle prøvet at lave en Googlesøgning, klikket på et af resultaterne og efterfølgende kommet ind på en side som loader langsomt.
Hvad gør man så?
I 9/10 tilfælde klikker man tilbage til søgeresultaterne og klikker på et andet resultat.
En langsom hjemmeside er noget du skal ha’ styr på.
Det er endnu en af de faktorer som Google kigger på, når de evaluerer din hjemmeside.
Derudover medfører en langsom hjemmeside ofte en øget bounce rate. Som eksemplet ovenfor også illustrerer.
Google har selv et udmærket værktøj, hvor du kan tjekke din hjemmesides hastighed. Du kan selv prøve det her.
De kommer oven i købet med forskellige forslag til, hvad du kan gøre for at forbedre hastigheden.
Oftest er det store billeder, som er skyld i en hjemmeside loader langsomt.
En god tommelfingerregel er, at dine billeder maksimalt må fylde 100 kb.
Har du nogle billeder som fylder mere, så skal de komprimeres.
Der findes heldigvis mange gratis værktøjer derude, som kan hjælpe dig med det.
Få et SEO overblik med SEOquake
Som lovet har jeg et gratis værktøj, som jeg vil anbefale dig at bruge.
SEOquake er et gratis browser plugin, som du kan bruge i Google Chrome, Safari, Firefox og Opera.
Du kan downloade SEOquake her.