POWER 5 strategierne til flere og billigere salg med Facebook Ads!
Kasper Sponholtz
Head of Social Media
Kategori
SoMe
Hjem » POWER 5 strategierne til flere og billigere salg med Facebook Ads!
HVAD?!…
…den er faktisk god nok!
Førhen gav det god mening at micromanage sine annoncer og lave granulære strukturer, som var ekstremt tidskrævende.
Det var også fint… men det var en Ford Jalopy også i 50’erne.
Men nu er det 2020 og du kører jo ikke rundt i en Ford Jalopy mere, vel?
(I hvert fald ikke, hvis du er klima-aktivist)
Vi bliver, heldigvis, hele tiden bedre og klogere, og det gør Facebook også!
Den har nemlig en dejlig funktion, der hedder Facebook machine learning, som kan klare meget af din daglige optimering.
Så…
…hvor du før skulle sætte et stort kompliceret setup i gang på din konto, kan du nu:
- Sætte kampagnen op.
- Lade Facebook klare de administrative opgaver, som f.eks fordeling af ressourcer til bedst performende ads.
- Gå videre til andre opgaver, velvidende at dine annoncer er i gode hænder!
Selvom det gamle var godt, så lyder det nye heller ikke helt dårligt, vel? 😉
Power 5 - metoden til mere med mindre!
Facebook har selv opsat 5 strategier, som de kalder for Power 5. Ved at bruge disse 5 strategier i din annoncering mener Facebook, at du vil opnå de bedste resultater.
Jeg vil her gennemgå de 5 strategier:
- Account simplification
- Campaign budget optimization
- Automatic placements
- Dynamic ads
- Auto advanced matching
De tager alle 5 udgangspunkt i Facebooks machine learning og ved at kombinere alle 5 strategier, vil de sørge for, at du får vist dine annoncer:
- Til de rigtige mennesker
- På de rigtige tidspunkter
- På den rigtige placering
Nu har jeg og mine kollegaer selv testet dette af på flere konti over en længere periode, og tendensen er klar…
…Det virker!
Du gør sandsynligvis allerede brug af en eller flere af disse strategier, men jeg vil gerne fortælle dig, hvorfor du skal bruge alle 5, og hvilken effekt hver enkelt funktion har.
Account simplification
Som nævnt i starten af indlægget, så er tiden med at have komplicerede annoncekonti, med granulære strukturer, ved at være slut.
Lad Facebook styre det!
De kan lave justeringer konstant på baggrund af millioner af datainput. I stedet for at gå ind manuelt og analysere på optimeringsmuligheder, så kan Facebook på baggrund af alt deres data, sandsynligvis træffe bedre beslutninger – i det øjeblik, det giver mening!
Hver gang du selv ændrer noget i din kampagnestruktur, skal Facebook starte forfra med at lære, hvordan de er mest effektive, med udgangspunkt i det du har sat op.
Så du burde i stedet have fokus på at lave kampagner med færre og større målgrupper, da Facebook nok skal finde de personer, som udfører dine ønskede handlinger.
Campaign Budget optimization
Når man har sat gang i sine kampagner, har man mulighed for at vælge CBO, Campaign Budget Optimization, hvor Facebook går ind og styrer, hvilke annoncesæt budgettet skal allokeres til.
Facebook vil så give mest budget til det annoncesæt, som performer bedst og du slipper for at gå ind, manuelt, og allokere dine ressourcer bedst muligt!
“Det lyder da bare mega fedt, Kasper! Er der ingen downsides?”
Jo… Og så alligevel slet ikke!
Jeg har oplevet, at Facebook ikke nødvendigvis allokerer mest budget til det annoncesæt, der har den laveste CPA eller højeste ROAS.
Det kan være en meget frustrerende oplevelse!
Men der er faktisk en god grund til, at algoritmen går ind og vurderer, at den hellere vil bruge flere penge på et annoncesæt, som ikke nødvendigvis har den bedste ROAS lige pt.
Facebooks algoritme er klog nok til at se ud i fremtiden og se potentialet i den målgruppe, som den har allokeret mest budget til.
Så dér, hvor der bliver brugt flest penge, vil sandsynligvis også være den målgruppe, hvor der er mulighed for at opnå det største salg på sigt.
Advanced Matching
Kort fortalt, så er Advanced Matching en funktion, som gør Facebook bedre i stand til at matche de besøgende på din hjemmeside til Facebooks egne data.
- Når du sætter Advanced Matching til, vil du sende “Customer Identifiers”, f.eks. e-mail eller fornavn, med pixelen tilbage til Facebooks maskine.
- Derefter vil den så bruge dataen til at matche de besøgende og sørge for, at du får bedre resultater på dine kampagner.
Ved at slå Advanced Matching til, kan du:
- Øge antallet af konverteringer, tilskrevet din annonce.
- Øge antallet af personer i dine Custom Audience målgrupper.
- Sænke prisen pr. konvertering på kampagner med formålet konverteringer.
Bliver det nemmere?…
Det tror jeg næppe!
Du kan slå Advanced Matching til i din Business manager, som herunder:
Lyder det godt?
Så bare vent til den næste…
Automatic Placements Ads
Lad Facebook styre, hvor dine annoncer skal vises!
Facebook har 14 forskellige placeringer, dine annoncer kan blive vist på.
Det giver derfor ikke mening manuelt at styre, hvor du vil vises, da Facebook kan se, hvor og hvornår din målgruppe er online og interagerer med dine annoncer.
Så har du en kampagne med en video, hvis formål er at få videovisninger, så vil din annonce nok blive vist et andet sted, end hvis du havde en kampagne med et billede, som havde til formål at drive salg.
Dog kan det være en udfordring at få formatet på dine kreativer til at passe ind alle steder.
Facebook har derfor lavet værktøjer, så du kan klippe dine billeder/videoer til, så de passer ind på de forskellige placeringer, når du opretter annoncen.
Generelt siger de også, at man skal sørge for at lave indhold, som er “mobile first”. Det vil sige, at man bruger høj format, hvilket giver meget god mening, da vi bruger telefonen mere og mere.
Så er vi kommet til sidste skridt i Power 5 planen…
Er du klar?!
Dynamic Ads
Med dynamic ads har du mulighed for at få vist alle dine produkter/ydelser til relevante personer, uden du behøver at oprette en annonce for hvert produkt!
Dette er meget brugbart, hvis man har flere end 1000 produkter på lager.
Den mest anvendte funktion, når det gælder dynamic ads, er, at benytte det i forbindelse med folk, der har været inde på din side og kigget på dine produkter.
Efterfølgende har du mulighed for at vise de specifikke produkter, de har kigget på, inde på din hjemmeside, igen på Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network.
Det er også en super effektiv måde at konvertere tidligere trafik til salg, da du rammer folk, som har vist en interesse i dine produkter.
Du kan også bruge dynamic ads til nye potentielle kunder!
Facebook er også i stand til at se, hvilken adfærd dine potentielle købere har på internettet, og kan på den måde sørge for at vise relevante produkter fra dit produktkatalog til de helt rigtige mennesker.
“Det lyder dælme smart… er det svært?”
Hvor er jeg glad for, du spørger!
Det er faktisk relativt nemt at komme i gang med.
Det kræver blot:
- At du har styr på dit produktkatalog, som kan uploades til Facebook
- At du har styr på din Facebook Pixel, så du har alle de rigtige hændelser installeret.
Mange kan dog godt mærke frygten for, om deres produkter nu ser ordentlige ud, når man trækker dem fra produktkataloget ud til Facebook.
Man kan her benytte sig af formatet Collection ads, hvor man kan vise en video eller et billede, man selv vælger. Når folk så klikker på annoncen, åbnes der en miniversion af websitet med alle produkter fra kataloget.
Sidste ord fra mig!
“Behøver jeg så aldrig røre en finger igen, når jeg har sat gang i mine super automatiserede machine learning kampagner?”
Jo!
En ting er, at du får vist dine annoncer til de rigtige, og Facebook samtidig sørger for at allokere dit budget til den målgruppe og annonce, som giver bedst mening.
Men det betyder bare, at du har endnu mere grund (og tid) til at arbejde med de kreative elementer i dine annoncer!
Og alt hvad det indebærer, dét kan du læse meget mere om herunder: