fbpx

Produktfeed optimering

Produktfeeds giver Google de bedste forudsætninger for, at vise dine produkter når der foretages en relateret søgning. Det kan medføre mere eksponering, lavere klikpriser og i sidste ende flere solgte produkter. I dette indlæg bliver du klogere på, hvordan du får det optimale ud af dine produktfeeds.

Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.

Produktfeed optimering - få det optimale udbytte

I vores indlæg om Google shopping lærte du, hvordan Google Shopping opsættes, og hvad et produktfeed er – og hvis du ikke har læst det endnu, så spring derind inden du fortsætter her.

Én ting er at have et fungerende feed – men derfra er der fortsat langt til et optimeret feed, og den ‘rejse’ vil jeg forsøge at beskrive i dette indlæg efter bedste “What, Why, How”-struktur, så du (forhåbentlig) ikke sidder tilbage med en hulens masse spørgsmål efterfølgende, men i stedet får svar på dine bønner.

Hvad er feedoptimering og hvorfor er det vigtigt?

Grundlæggende handler optimering af produktfeeds om at give Google den bedste forudsætning til at vise dine produkter, når der foretages en relevant søgning.

Modsat Search Ads, har vi jo netop ingen søgeord. I stedet er vi afhængige af attributter, som lidt forsimplet blot er et andet udtryk for produktinformation.

Én ting er selvfølgelig den produktinformation du har på hjemmesiden. Det er selvfølgelig nemt at se farven på et produkt, når der er et billede til, men så kloge er Google desværre ikke. De er nødt til at få det skåret fuldstændigt ud i pap – og her kommer feedoptimering ind i billedet.

Kort fortalt, går det ud på at ændre, eller manipulere, med produktinformationerne – men altså fuldstændigt uden at ændre æstetikken på din hjemmeside.

Og som vi kommer ind på længere nede på siden, så kan det blive ganske handy.
På ét eller andet tidspunkt når du nemlig et punkt, hvor du simpelthen ikke kan bruge flere penge på annonceringen inden for din ramme for ROAS. 

Og lad os være ærlige: Du vil jo stadig gerne tjene penge, så det er ikke nødvendigvis en holdbar løsning at sænke ROAS-målet (selvom mange, og især mindre, webshops sætter det alt for højt, men det er en anden snak!)

Så.. Når du når det punkt, så kan feedoptimering komme ind i billedet. Idéen er, at du ved at tilføje relevant information i forskellige attributter, faktisk kan ramme meget bredere i din annoncering på Google men fortsat holde relevansen høj!

Feedoptimering og attributter

Som standard er der faktisk kun 10 attributter, der er påkrævet i dit produktfeed. 

Påkrævede attributter

  1. ID
  2. Titel
  3. Beskrivelse
  4. Link
  5. Billedlink
  6. Pris
  7. Tilgængelighed
  8. Brand
  9. GTIN eller MPN
  10. Stand (ny eller brugt)

 

Derudover er der attributter som er anbefalede, og som er et must, hvis man går efter en konkurrencedygtig profil.  

 

Anbefalede attributter

  1. Tilbudspris
  2. Produkttype
  3. Varegruppe-id (id for en gruppe af produkter, der fås i forskellige versioner/varianter)
  4. Custom label 
  5. Google-produktkategori (den af Google-definerede produktkategori, som også af højaktuel i Facebook annoncering)
  6. Fragtpris og -land
  7. Link til ekstra billede

Anbefalede attributter (hvis relevant)

  1. Farve
  2. Voksen (hvis produktet har voksenindhold)
  3. Aldersgruppe 
  4. Køn
  5. Materiale
  6. Størrelse
  7. Størrelsestype (f.eks. ventetøj)
  8. Id findes (om et produkt har producentes varenummer)

Hvorfor er feedoptimering vigtigt?

Som jeg ganske kort fik nævnt før, er det en måde at hjælpe Google til at forstå præcis hvilket produkt, der er tale om, så de bedre kan matche produktet til relevante søgninger, som i sidste ende gerne skal konvertere.

Hele idéen med feedoptimering er at være så præcis som muligt. Desto mere (og præcis) information du giver Google, desto bedre kvalitetsresultat giver Google dig.

Det kommer af, at Google selvfølgelig gerne vil vise så relevante produkter frem til den søgende som muligt. Hvis Google derfor ser, at du mangler noget, eller at der er ting, der ikke stemmer overens, kommer du muligvis ud i dyrere klikpriser, mindre eksponering for potentielle kunder, eller at få produktet helt afvist. 

Ved f.eks. at tilføje attributten [farve] (color) til dit feed, kan du altså opnå en væsentlig stigning i synligheden, når der søges på “Grøn jakke” – men vi slutter slet ikke der.

Rigtigt mange hjemmesidejere har naturligvis opsat deres hjemmesider til at skabe en god brugeroplevelse, men det er, desværre for e-commercers, ikke nødvendigvis det, der søges på. Lad mig komme med et eksempel. 

Her har en unavngiven webshop en titel, der formentlig fungerer ganske fremragende på siden, men..

Hvis du skulle købe en barnevogn, hvad ville du så søge på Google?

Ja, du ville nok søge på barnevogn. I hvert fald indtil du har indsnævret, at du skal have fat i en NXT90B, og blot leder efter den rette pris, returneringsvilkår eller… you name it.

Her har den givne webshop potentielt misset muligheden for at tilføje produktkategorien i titlen, som jo unægteligt ville have fanget en masse top-funnel søgninger,
som netop stadig er relevante!

Sådan optimerer du dit produktfeed!

Spørger du så bør du måske indhente en gratis analyse af dit setup. Og hvis ikke, så har du enten så godt styr på det, at du slet ikke behøvede at læse dette indlæg – eller også skal du måske læse alt det ovenfor igen. For i vores efterhånden mange cases, hvor der er blevet arbejdet på feedet, har vi nemlig formået, gennemsnitligt (!), at skalere webshops med over 70% på både visninger, klik, spend og konverteringer. Altså fuldstændigt parallelt.

Ville det ikke være meget fedt at få 70% flere salg, fuldstændigt uden at gå på kompromis med din ROAS?

Værktøj til effektiv feedoptimering

Hvad er en maler uden sin rulle? En VVS’er uden sin rørtang? That’s right – ikke særligt meget.
Det samme gælder selvfølgelig for feedoptimeringsværktøjer. Et par, som absolut er værd er nævne er

  • Wakeupdata
  • Channable
  • Datafeedwatch
  • Feedonomics
  • Google Merchant Center
 

De findes selvfølgelig i forskellige prislejer. Google Merchant Center tillader, ganske gratis, at redigere alle dine produkter – dog bliver det hurtigt en ualmindeligt møjsommelig process, da det hele skal gøres manuelt.

Feedonomics skulle efter sigende være toppen af poppen, men lad os være ærlige: Du har ikke i sinde at betale 25.000 kroner om måneden for et værktøj, medmindre du allerede opererer i 10 lande med 30.000 produkter.

Min personlige anbefaling vil altid gå på Datafeedwatch, som ligger i et prisleje, hvor alle kan være med. Det er nemt at lære, og de forbedrer løbende Interfacet, så brugeroplevelsen bliver endnu bedre. Skal du bruge hjælp til optimeringen, så er dette ligeledes et program vi er eksperter i!

Klar - parat - feedoptimeringsstart!

Til en start lyder min klareste anbefaling, at få styr på alle de anbefalede attributter, som vi fik fastlagt i indledningen.

Derfra kan man gå alle veje, men fælles for mange webshops er, at det største potentiale findes i attributten [Title] (titel) – hvor du selvfølgelig gerne vil have en fast struktur. Den skal du få foræret om et øjeblik. Dog med en disclaimer for, at der er forskel efter produktkategorier – og hvad der er best practice for de fleste, appellerer ikke nødvendigvis til din målgruppe.

I sidste ende er ingen webshops ens, så det gælder om at prøve sig frem. I virkeligheden er pareto (80/20) reglen gældende.

20% af dine produkter står formentlig for 80% af omsætningen – og så er det langt lettere at forbedre noget, der allerede virker, i stedet for at knokle for at tvinge salg igennem på et produkt, som ingen i virkeligheden gider eje.

Udpluk derfor, til en start, en god håndfuld af dine bestsellers, og eksperimenter med det hele.

 

Ekskludering af produkter - med sidegevinst!

Der er mange gode grunde til at ekskludere visse produkter fra dit feed. I sidste ende kan det koges ned til ét vigtigt element – forretningsforståelse.

Som vi fik fastlagt, så vil du jo gerne tjene nogle penge. Ikke bare i Google Ads interfacet, men på bundlinjen – og det skal dit feed selvfølgelig også afspejle.

Her er et par eksempler på produkter, som du med fordel kan ekskludere fra dit produktfeed:

  • Billige produkter
    • Hvis du sælger et produkt til 40 kroner, er det meget sandsynligt, at dit dækningsbidrag er meget lavt på netop det produkt. Hvis prisen for at skaffe denne kunde (CPA), er højere end dækningsbidraget vil du i virkeligheden tabe penge, når der kommer et salg.
 
  • Sæsonbetonede produkter
    • Forestil dig at have en butik på Strøget. Ville du placere dine vinterjakker i vinduet hele året? Det ville du næppe. Ingen har behov for en vinterjakke midt om sommeren. Det samme gælder i din annoncering!
 
  • Hårdt konkurrenceudsatte produkter
    • Hvis du sælger fjernsyn, er det en fair antagelse, at kunderne har en lang købsrejse, og enormt mange “klikkere” der kigger løs, men aldrig foretager et køb, fordi dine konkurrenter alligevel er billigere. Undlad at annoncere på produkter, hvor du slet ikke kan konkurrere på prisen.

Vi er eksperter i optimering af produktfeeds

Hos Adtimize er vi eksperter i Google Ads – herunder produktfeeds. Vi hjælper hvert år massevis af danske virksomheder med opsætning og optimering af deres annoncer og annoncefeeds. Ønsker du en professionel tilgang til arbejdet med dit feed, så du kan være sikker på at det hele spiller? Indhent gerne en gratis analyse af din hjemmeside, kontakt os på telefon 70 84 89 72 eller mail info@adtimize.dk.

Læs flere indlæg her under