Regler for konkurrencer på Facebook 2021

Portræt-Kasper_01

Kasper Sponholtz

Head of Social Media

Kategori

SoMe

Konkurrencer på sociale medier kan være en fantastisk måde at promovere din virksomhed og dine produkter på. Der er mange, der bruger denne metode til at sprede oplysninger om deres nye produkter eller bare tiltrække nye kunder.

Afholdelse af konkurrencer på Facebook kan booste dit salg, uanset om du allerede kører andre markedførings- og salgsaktiviteter, herunder annoncerer du på Facebook eller Instagram.

Facebooks konkurrenceregler kan være nogle gange ret utydelige. Derfor har vi prøvet at forklare dem i denne artikel.

Danske lov – regler for markedsføring

Regler for konkurrencer på Facebook er ikke de eneste regler, du skal forholde dig til. Den danske lov indeholder også sine egne regler vedrørende markedsføring på sociale medier.

Der er krav om, at din konkurrences vilkår og betingelser skal være helt tydelige for deltagere.

Hvilken type konkurrence er det?

På de sociale medier kan du organisere to typer konkurrencer, og alle deltagere skal være bevidste om hvilken type, de er med til.

Tilfældighedsprægede konkurrencer – vinderen bliver trukket ved lodtrækning. Det er held, der bestemmer, hvem der vinder.

Præstationsprægede konkurrencer – for at vinde, skal en deltager gøre en indsats.

Hvilken oplysninger skal deltagerne modtage?

De skal oplyses om:

  • Chancen for at vinde
  • Hvor mange præmier der er i den pågældende konkurrence
  • Præmiens faktiske værdi
  • Er der nogle begrænsninger med hensyn til deltagernes alder eller lokalisering
  • Hvordan udvælgelsesprocessen ser ud (hvordan vinderen bliver valgt)
  • Hvornår vinderen annonceres, og hvor vinderens navn bliver offentliggjort
  • Hvad er betingelserne for levering eller afhentning
  • Efter hvilken tid gevinsten bliver forældet

Hvordan overholder du Facebooks konkurrenceregler?

Ud over den danske lovgivning vedrørende sociale medier har Facebook sine egne regler, når det kommer til afholdelse af konkurrencer. Facebook er jo en af de mest populære annoncerings- og salgskanaler nu til dags, og er i stand til at stille sine egne betingelser. Selvom dansk lovgivning ikke forbyder nogle af aktiviteterne på sociale medier, betyder det ikke, at Facebook heller ikke gør det. Der er forskelle mellem, hvad Forbrugerombudsmanden tillader, og hvad Facebook tillader.

De mest grundlæggende regler er enkle. Først og fremmest skal du oplyse folk om, at din konkurrence på ingen måde er sponsoreret, administreret eller støttet af Facebook. Facebook ønsker intet at gøre med din virksomheds konkurrencer.

Du skal også overholde den danske markedsføringslov (og alle andre landes markedsføringslove i tilfælde af, at din konkurrence også foregår i udlandet).

Du skal oplyse tydeligt om alle vilkår og betingelser for at deltage i din virksomheds konkurrence.

Derudover er reglerne på Facebook følgende:

Det må du kræve af din Facebook-brugere

  • Du må gerne bede dem om at “synes godt om” dit konkurrenceopslag for at deltage
  • Du må gerne bede dem om at kommentere dit opslag
  • Du må gerne bede dem om at lave opslag på din virksomhedsside for at deltage
  • Du må gerne bede dem om at sende en besked til din virksomhedsside for at deltage
  • Du må gerne bede dem om like din Facebook-virksomhedsside for at deltage

Det må du IKKE kræve af Facebook-brugere

  • Du må ikke bede dem om at dele dit konkurrenceopslag på deres egen væg for at deltage
  • Du må ikke bede dem om at dele dit konkurrenceopslag på deres venners væg
  • Du må ikke bede dem om at tagge sig selv eller deres venner for at deltage

 

Facebook-brugere må selvfølgelig gerne dele, synes godt om din virksomheds opslag og Facebook side og tagge sig selv og deres venner. De skal bare gøre det af deres egen frie vilje, og ikke fordi du kræver det af dem.

Hvad sker der hvis du bryder reglerne?

Der er mange virksomheder på Facebook, der ikke overholder platformens regler for konkurrencer, og nogle gange kan det være fristende at bøje lidt reglerne. Det er dog ikke det værd, fordi din konkurrence kan opsnappes af Facebook eller Forbrugerombudsmanden, og du risikerer en bøde.

Hvis du bryder konkurrencereglerne i én konkurrence, får du dit opslag slettet. Hvis du dog gør det gentagne gange, risikerer du at får din Facebook-virksomhedsside suspenderet eller endog i værste tilfælde kan Facebook deaktivere din konto permanent.

Tips til optimering af dine konkurrencer på Facebook

Her er der nogle tips til afholdelse af konkurrencer på Facebook, som kan hjælpe dig med at promovere dit brand og tiltrække folk. Facebook konkurrencer kan være en form for næsten gratis annoncering for dine produkter og ydelser. Prisen på en præmie er intet sammenlignet med den fordel, du får ved at vinde mange nye kunder, der er interesserede i konkurrencen (og din virksomhed).

Tag kontakt med vinderen før du offentliggør hans/hendes navn.

Mange Facebook-brugere deltager i konkurrencer på Facebook, men de tænker ikke på, hvad der sker, når de vinder. Ikke alle sammen ønsker at have deres navn offentliggjort på Facebook, så alle kan se det. Når du vælger eller lodtrækker vinderen, er det en god idé først at kontakte ham/hende, informere om resultatet af konkurrencen og få samtykke til at offentliggøre navnet.

Promover dine produkter ved at vælge en god præmie, der er forbundet med din virksomhed

Præmien, som deltagerne af din konkurrence kæmper for, bør være forbundet med din virksomhed. Den skal symbolisere noget, som er vigtigt for din business. På den måde finder folk mere ud af dit tilbud, og du tiltrækker den specifikke målgruppe og ikke tilfældige mennesker, som bare ønsker at vinde noget.

Du kan også stille spørgsmål om dine nye produkter i din konkurrence, så deltagerne bliver nødt til at svare på dem for at deltage. Denne metode får folk til at lære dit produkt at kende, og de vil måske få interesse for det uanset, om de vinder konkurrencen eller ej.

Derudover bør præmien ikke være hvad som helst. Det skal være en værdifuld præmie, som tiltrækker mange mennesker. Med andre ord: En præmie, som du selv gerne vil vinde.

Selv om du godt må kræve af folk at like din Facebook-side, gør det ikke!

Det giver ikke nogen mening, at folk, der kun er interesserede i din ene konkurrence, “synes godt om” din Facebookside. Der er mange, der efter konkurrencen er slut, vil være ligeglade med dine fremtidige opslag. Nogle af dem vil fjerne liket, og de andre vil være “tavse følgere”, og det er ikke det, det handler om. Det handler om at rette dine aktiviteter på Facebook mod den rigtige målgruppe.

Facebook bruger desuden en algoritme, der vurderer kvaliteten af indholdet på din Facebookside. Hvis dine følgere ikke vil interagere med dine opslag, kan Facebook vælge at vise dine konkurrenters opslag i stedet for dine.

Få nye leads ved at få din konkurrences deltagere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev

En konkurrence på Facebook kan være en god mulighed for at indsamle nye kundeoplysninger. Hvis du mangler kontakter, du kan sende kommercielle materialer til, kan du gøre tilmelding til din virksomheds nyhedsbrev et krav for at deltage i konkurrencen. Det skal dog være klart i konkurrencereglerne, at ved at tilmelde sig nyhedsbrevet vil man modtage markedsføringsmaterialer, så deltageren ved han/hun skal at forvente.

Konkurrenceregler på Instagram

Mange virksomheder operer både på Facebook og Instagram, så det er værd at sammenligne konkurrenceregler på de to platforme. Ligesom på Facebook, når du laver en konkurrence på Instagram, skal du informere deltagerne, at din konkurrence ikke er forbundet (hverken sponsoreret eller administreret) med Instagram.

Det må du kræve af din Instagram-brugere

  • Du må gerne bede dem om at hashtagge deres billeder med et konkret hashtag, som du angiver, for at deltage
  • Du må gerne bede dem om at følge din virksomhedsprofil
  • Du må gerne bede dem tagge din Instagram-virksomhedsprofil i et opslag
  • Du må gerne bede dem om at reposte dit billede

Det må du IKKE kræve af Instagram-brugere

  • Du må ikke bede dem om at tagge deres venner for at deltage

Konklusion

Du skal bruge alle tilgængelige redskaber til at promovere dine produkter og ydelser. Konkurrencer på Facebook kan tiltrække mange nye kunder, der aldrig ville støde på din virksomhed hvis ikke det var for din konkurrence. Hvis du overholder alle reglerne, poster din konkurrence på det rette tidspunkt, og du tilbyder en god præmie, har du en stor chance for succes.

Forfatteren:
Jagoda Adamik arbejder hos DataFeedWatch og skaber indhold relateret til e-handel i det skandinaviske område.

Læs flere indlæg her under