Sådan installerer du din Facebook Pixel - og bruger den til de 3 vigtigste ting i din annoncering!

Kasper Sponholtz
Head of Social Media
Kategori
SoMe
Hjem » Sådan installerer du din Facebook Pixel
Har du også problemer med at spore hvilke, hvor mange og hvad dine kunder køber på din webshop? …
… Og vil du gerne kunne målrette din annoncering endnu mere præcist og dermed øge antallet af salg og besøgende?
Så bør du installere en Facebook pixel – MED DET SAMME!
Det er slet ikke svært og gør en kæmpe forskel i din Facebook- og Instagram-annoncering.
Først og fremmest, hvad er en Facebook pixel og hvorfor er det vigtigt?
En Facebook pixel er et stykke kode, som skal installeres på din hjemmeside.
Dette stykke kode sporer, hvad forbrugerne foretager sig på hjemmesiden og har 3, virkelig stærke fordele, for dig:
- Den sporer, hvad de køber, om de har lagt noget i kurven og hvad de har lagt i kurven.
En anden kæmpe fordel du får, er muligheden for at udarbejde brugerdefinerede målgrupper.
Brugerdefinerede målgrupper er målgrupper, som eksempelvis: tidligere besøgende og folk, som har tilføjet varer til indkøbskurven.Ved at lave disse brugerdefinerede målgrupper, har du mulighed for at ramme personerne igen – retargeting, og vise dem det specifikke produkt, som de fik lagt i kurven – men aldrig købt.
- Du har også mulighed for at lave kopi-målgrupper, når du har installeret din Facebook pixel.
Disse kopi-målgrupper kan være baseret på alt, fra folk som har købt produkter, til folk som har interageret med din Facebook/Instagram, i en given periode. Her går Facebook selv ind og finder de personer, der ligner din målgruppe mest muligt.
Sådan opretter du en Facebook pixel med Business Manager:
Gå til fanen Pixels i Hændelsesadministrator.
- Gå til fanen Pixels i Hændelsesadministrator.
- Tryk på tilføj ny datakilde.
- Klik på Fortsæt.
- Indtast din webadresse for at se lette opsætningsmuligheder.
- Klik på Fortsæt..
Nu skal dit Facebook pixel tilføjes på websitet.
Dette kan gøres på to måder: Med en partner-integration eller manuelt.
Det er meget nemt, hvis du gør brug af en partner-integration. (Det kræver dog, at hjemmesiden er opbygget i en af disse).
Partnerintegrationer er eksempelvis Shopify, Magento, WooCommerce eller Prestashop (det fulde udvalg står på Facebook).
Hvis du bruger en partner-integration, skal du gøre følgende:
- Gå til fanen Pixels i Hændelsesadministrator.
- Klik på Opsæt pixel.
- Klik på Brug en partnerintegration.
- Vælg en partner på listen.
- Følg installationsvejledningen.
Hvis din side IKKE er opbygget gennem én af disse partnere, skal du benytte den manuelle mulighed herunder.
Hvis du skal tilføje pixel koden manuelt:
(Dette kan gøres gennem HTML eller WordPress)
1. Find header-koden for dit website

2. Kopiér pixel koden og indsæt den på din hjemmesides header
Indsæt koden nederst i header-afsnittet – lige over det afsluttende head-tag.

3. Kontrollér at koden virker
Når du har indsat koden på din hjemmeside, skal du indtaste dens webadresse i Business Manager og klikke på send testtrafik.
Står status derefter som aktiv, er basis koden installeret korrekt.
Vær dog opmærksom på at dette step kan tage op til flere minutter.

Synes du stadig, at det er uoverskueligt?
Hvis du helst gerne vil undgå at skulle gøre alt dette selv, har du også mulighed for at sende en mail til din udvikler med alt den nødvendige information.
Dette gør du samme sted, som du installerer din Facebook pixel, i første omgang
– det eneste du i princippet skal, er at tilføje en mailadresse.
Facebook Pixel Helper
En anden ting, som er super brugbar, når du skal teste om din pixel er installeret korrekt, er Facebook pixel Helper.
Facebook pixel Helper er et Chrome-plugin, der viser, om din pixel fungerer korrekt.
Derudover hjælper Facebook pixel Helper dig med at forstå de hændelser, som din pixel modtager samtidigt med, at den giver dig tips til, hvordan du forbedrer effektiviteten og kontrollerer fejl.
Good to go!
Når ovenstående trin er gennemført, er du klar til at kunne aflæse og optimere dine Facebook annoncers resultater!
Vil du have en større indsigt i dine muligheder med Facebook annoncering?
Så bestil en gratis og uforpligtende analyse og få konkret indsigt i:
– Uudnyttet potentiale i dine målgrupper, lookalike og remarketing.
– Optimeringsmuligheder i dine annoncers kreative design.
– Hvor en allokering af dit budget vil sikre bedre performance.
– Hvordan du kan skalere din omsætning og forbedre din ROI.