fbpx

Sidetitler og metabeskrivelser

Optimerede sidetitler og metabeskrivelser øger chancen for, at søgende i Google klikker på netop din side, når den præsenteres med de konkurrerende i søgeresultaterne. Særligt når du rangerer godt på forskellige søgeord, vil arbejdet med sidetitler og metabeskrivelser give værdi.

Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.

Få flere klik med optimerede sidetitler og metabeskrivelser

Title tags og meta descriptions, eller sidetitler og metabeskrivelser, er et vigtigt optimeringsområde indenfor SEO. Det hjælper brugere med at forstå, hvad din hjemmeside handler om, når du kommer op blandt søgeresultaterne på Google. En god sidetitel kan hjælpe dig med at rangere højere i samspil med indhold af høj kvalitet. På samme tid kan optimeringen øge din click through rate (CTR). Dette betyder, at du får mere organisk trafik ud af dine gode placeringer, da flere klikker og besøger din side. Dine sidetitler og metabeskrivelser er brugerens første indtryk af din hjemmeside, så her kan også arbejdes med genkendelse – mulighederne er mange!

Hvad er en sidetitel (Title tag)

Et title tag, oversat til din sidetitel, er et kort stykke HTML kode, som du finder på alle websider. Den indikerer, hvad siden handler om – ligesom titlen på en bog eller rubrikken på en artikel. 

Adtimize marketingbureau

Din sidetitel er vigtigst af alt det, som du kan se på Google’s Search Engine Results Page (SERP). Sagt ganske kort er din sidetitel altså det, som mange klikker på, når de foretager en søgning og klikker på en side. Under sidetitlen finder du metabeskrivelsen, som bliver gennemgået senere i dette indlæg. Metabeskrivelsen tillader en lidt længere tekst og bruges til at uddybe, hvad en side handler om. 

I eksemplet herover er sidetitlen, altså: “Online Marketing Bureau København….” og metabeskrivelsen er teksten under: “Adtimize er et internationalt markedsføringsbureau med hovedsæde i København..”

Du kan selv forsøge at vælge din sidetitel ved at definere den direkte i koden, eller via et plug in. Har du eksempelvis WordPress, så kan du arbejde med sidetitler og metabeskrivelser via et PlugIn kaldet “Yoast SEO”.

Hvis du ikke selv udfylder din sidetitler og metabeskrivelser, så autogenererer søgemaskinen en for dig. De tager den information, der er på hjemmesiden og prøver at danne en god titel for dig.

Dette kan også ske, hvis du laver en sidetitel, som Google eller andre søgemaskiner ikke kan lide.

Selv hvis du arbejder med optimering, så kan det altså ske, at Google eller andre søgemaskiner “overskriver” dine sidetitler og metabeskrivelser. 

Eksempelvis hvis de er for lange. I sådan. et tilfælde kan du forsøge dig med en ny formulering.

Hvordan skriver du en god sidetitel?

Så hvordan skriver du en god sidetitel og metabeskrive, både i forhold til Google og andre søgemaskiner, men også med hensyn til brugeren? Tænk på disse fem punkter:

 

  • Din sidetitel skal være relevant i forhold til sidens indhold.
    Tænk på hvad du har på siden, samt hvad brugeren kan få ud af sidens indhold. Beskriv dette for tydeligt at vise både søgemaskinen og brugerne, hvad de kan forvente at finde på siden.

     

  • Brug sidens søgeord i titlen og placer det gerne i starten af sidetitlen.
    Når du har lavet en god side, som skal rangere på et specifikt søgeord, så inkluder gerne dit primære søgeord i sidetitlen. Ikke mindst hjælper det, at brugeren ser det ord, de har søgt efter i din titel, men det hjælper også søgemaskinen se og forstå sidens indhold.

     

  • Brug Call To Action’s (CTA) som passer til din side.
    Er det en kategoriside for dine produkter, kan du overveje at inkludere “Køb her” eller “Se udvalget her” for at informere om, hvad målet med siden er, men også for at opfordre brugeren til at tage aktion. Hvis det er en informationsside som en artikel eller et blogindlæg, så kan du skrive “Læs mere her”, eller “Sådan gør du”. Vær kreativ og skil dig ud fra dine konkurrenter!

     

  • Fang brugerens blik.
    Det er vigtigt at fange brugerens blik med en god sidetitel. Du kan for eksempel sætte stort første bogstav i hvert ord, skrive med stort eller bruge tal. Ligeledes er der forskellige ikoner, der kan bruges i din sides titel (title tag). Vær dog forsigtig med ikke at bruge for mange, da det bruger meget af den lille plads, du har – og det kan se en smule spamagtig ud. Overvej også om ikoner er passende for din branche? Der er stor forskel for advokater og ungdoms-rejsebureauer!
    Du kan bruge symboler som: | & ✓ → ▷ ▶ » ➢ ⇨ ✔️ ⭐ ✅.

     

  • Skab unikke sidetitler og metabeskrivelser!
    For at vise søgemaskinen at hver side har unikt indhold, så er det vigtigt at lave unikke titler.
    Ligeledes er det vigtigt ikke at have samme ord på flere sider, lige i starten af deres titler, da dette kan ses som spam eller forvirre søgemaskinerne, hvilket kan sænke værdien af alle siderne. Vil det ske i alle tilfælde? Næppe, men undgå det for en sikkerheds skyld!

    Et eksempel kunne være at alle vores sidetitler startede med Adtimize som i nedenstående eksempel – dette er en dårlig idé!

    – Adtimize | Dit SEO bureau i København | Vi skaber resultater!
    – Adtimize | Google Ads Specialister | Øg din ROAS med os
    – Adtimize | E-mail markedsføring i København | Klik her!

  • Brug din hjemmesides Unique Selling Points (USP’er)

Særligt på søgeord, hvor der er mange månedlige søgninger og meget konkurrence, kan det være vigtigt at vise brugeren, hvorfor de skal klikke på din sidetitel. Hvis det er en webshop, kan det være “Fri fragt”, “Hurtig levering “, “Lave priser” “Kvalitets…” eller lignende. Fremhæv hvad der adskiller dig fra dine konkurrenter!

Hvor lang må en sidetitel være?

Der er ingen begrænsning ifølge Google. Du kan skrive din sidetitel lige så lang, du har lyst til. Det anbefales dog ikke at skrive noget, der er længere en 1-2 linjer kode. Endvidere er det vigtigt, at dine sidetitler er korte og beskrivende. Vær præcis i dit brug af ord og undgå at skrive for meget. 

Hvis dit title tag (sidetitel) er for langt, så bliver den afkortet og afsluttet med “…”, hvis ikke søgemaskinen automatisk ændrer hele titlen. At sidetitlen bliver afkortet er noget, vi vil undgå, for at ikke få vigtig information fjernet og for at give et professionelt indtryk af siden. På SERP er der i skrivende stund plads til 600 pixels, hvilket svarer til cirka 60 tegn. 

Bruger du plugins, som eksempelvis YOAST, er der indbygget indikatorer, som viser dig, hvor meget du kan skrive. Det samme er gældende for andre websiders systemer. Vi bruger som SEO bureau i København værktøjer, som sikrer at sidetitlerne og metabeskrivelser udarbejdes i rette længder.

For at gøre det hele en smule mere kompliceret, så kan der være faktorer som kan forkorte antallet af pixels (og ord), som vises. Det kan være ting som visning af billeder til højre i søgeresultatet, eller Google My Business profiler. 

Hvad er en metabeskrivelse?

En meta description, eller en metabeskrivelse, er en kort tekst som beskriver, hvad din side handler om. Sammen med sidens title tag (sidetitel), er det altså den forhåndsvisning, som brugeren får af din hjemmeside blandt søgeresultaterne. Netop sidetitler og metabeskrivelser er sammen med placeringen afgørende for, om brugeren klikker på dit resultat over konkurentens.

I kontrast til sidetitler så påvirker din metabeskrivelse ikke din rangering på Google. Dog vil Google, og andre søgemaskiner, vise din metabeskrivelse, uanset om du definerer en eller ej. Derfor bør du sammen med din sidetitel skrive en gennemtænkt og velformuleret metabeskrivelse, for at få klikket. 

Hvordan skriver du en god meta beskrivelse?

En metabeskrivelse kan løfte eller sænke din hjemmesides CTR. Sørg for at skrive en velovervejet tekst, som har fokus på sidens indhold og overtalelse af brugeren. Her er fem tips til at skrive en meta beskrivelse, der får kliks: 

  • Skriv om det indehold, der er på siden.
    Hvis du skriver en alt for lokkende og misvisende metabeskrivelse, så kan Google vælge at straffe dig med dårligere placeringer. Klikker besøgende ind og bliver skuffede, så forlader de siden igen, hvilket er et dårligt tegn set i lyset af søgemaskinernes algoritmer. Derfor er det vigtigt, at din metabeskrivelse stemmer overens med indholdet på din hjemmeside.

     

  • Inkluder søgeord og relaterede søgetermer.
    Vis brugeren og Google at du har viden både om hovedemnet, men også relaterede områder. Hvis du sælger guitarer, så kan du med fordel nævne nogle af de forskellige typer af guitarer du sælger, ligesom dit store udvalg af tilbehør, jeres fysiske butik eller gratis fragt kan fremhæves.

     

  • Implementering af Call To Actions (CTA).
    Når du nu har mere plads i din meta description, metabeskrivelse, så giver det mening at bruge længere call to actions, som er mere specifikke omkring din webside. Du kan for eksempel skrive “Se vores store udvalg af tilbehør til akvarier” eller “Lær alt om giraffer her”,  for at vise hvad de søgende kan forvente sig at finde og få ud af at besøge hjemmesiden.

     

  • Unique selling points (USP’er).
    Vær unik i forhold til dine konkurrenter og beskriv hvad du tilbyder, som gør dig til det bedste valg. Her er der også plads til længere USPer, som “Håndlavet produkter af højeste kvalitet”, “Miljøvenlige og svanemærkede produkter”, eller “Besøg vores fysiske butik eller køb online”.

     

  • Besvar eventuelle spørgesmål som sidens indhold besvarer.
    Hvis din hjemmeside har noget god viden, så kan det være en fordel at besvare det allerede i metabeskrivelsen. Hvis din side for eksempel handler om madlavning, så kan du skrive et helt kort og velformuleret svar. Hvis brugeren så vil lære sig mere, kan de klikke ind på siden.

     

  • Skriv naturligt og til fordel for brugeren.
    Vi kan ofte blive revet med og forsøge at inkludere 10 forskellige søgeord, 3 symboler, Call To Actions og Unique Selling Points. Det er vigtigt at have fokus på den endelige bruger, hvilken information de søger efter, og at du viser, at du har svaret. Keep it simple!

Hvor lang må en meta beskrivelse være?

Ligesom en sidetitel, så har Google ikke sat nogen specifik begrænsning på længden af din metabeskrivelse. Du kan i teorien skrive så meget du vil, men det vil næppe hjælpe, da der i søgeresultatet kun vises en begrænset mængde af tekst. Denne kan ændre sig fra tid til anden, ligesom billedvisninger og andet også her har indvirkning.

På desktop SERP er der i skrivende stund plads til 920 pixels, hvilket er cirka 158 tegn. På mobil SERPen er der plads til cirka 680 pixels.

Hvis du holder dig inden for disse rammer, vil din metabeskrivelse oftest vises i sin helhed, så dit budskab når brugeren. Ellers vil beskrivelsen afkortes og erstattes med “…”, hvis ikke den udskiftes helt. 

Få hjælp til optimering af sidetitler og metabeskrivelser

Hos Adtimize arbejder vi professionelt med SEO-optimering af hjemmesider. Det handler langt fra kun om sidetitler og metabeskrivelser, men om flere aspekter af SEO i sin helhed. Vi arbejder overordnet med teknisk SEO, ligesom tekstforfatning og linkbuilding er væsentlige områder.

Skal din side til tops i søgeresultaterne? Vi tilbyder besøgende en gratis analyse af deres hjemmeside.

Læs flere indlæg her under