fbpx

VEJEN TIL GOOGLE SHOPPING

Portræt-Rasmus_01

Rasmus Klargaard

Head of SEM

Kategori

Google Ads

Google Merchant Center

Du har en webshop og ønsker at annoncere med produktannoncer, når dine kunder søger efter dine produkter. I modsætning til søgekampagner – der er styret af søgeord, som du direkte i AdWords kan oprette for at komme i gang med at annoncere – så forholder det sig noget anderledes med produktannoncerne.

Her annoncerer du nemlig ikke via søgeord i din konto men via produktinformation – så som produkttitel og beskrivelse.

For at Google AdWords kan bruge disse informationer fra din webshop, kræver det et Google Merchant Center. Man kan kalde det bindeleddet mellem din AdWords-konto og din Webshop. Det er også styret af Google – helt som AdWords.

Her kommer en step-by-step guide til, hvordan du kommer i gang, så du kan styre dine Google Shopping-kampagner i AdWords efterfølgende.

Oprettelse

Gå ind til Merchant Centers startside:

Google Merchant Center Startside

(Hvis du ikke har en mail til formålet, kan du oprette en gmail i samme proces)

Her skal du så udfylde information omkring virksomhed og domæne. Når du vælger dit domæne (din Webshop URL), så skal du herefter “gøre krav” på det. Det er der nogle forskellige måder at gøre på. Den nemmeste er, at lægge den html-kodestykke, som Merchant Centret giver dig, ind på din webshop, som ville du lægge et script ind.

Link Centeret til AdWords

Herinde skal du så indtaste dit AdWords Kunde ID. Det er 10 Cifte og kan ses i øvre højre hjørne når du logger ind i din AdWord-skonto.

Når du har sendt linkanmodningen vil den stå inde i under “linkede konti”, som du tilgår via “møtrikken” i øvre højre hjørne af din AdWords-konto. Vælg dernæst “Merchant Center” i højre side. Her kan du se din linkanmodning, som du kan acceptere.

Hvilken type SSL-certifikat skal jeg vælge?

Så er dit Google Merchant Center oprettet og tilknyttet din AdWords-konto!

Produktdata - Product Feed

Til sidst er det eneste man så mangler, at oprette eller generere et Product Feed, som er produkdata, der fortæller Google, hvilke informationer du har om dine produkter. Disse informationer bruger Google så til at matche med de søgninger dine kunder laver.

Det kan være ret teknisk at lave feedet, hvis ikke man har et modul i sin webshop-løsning, der kan generere det. Ikke desto mindre har Google nogle rigtig fine retningslinjer angående kreering af disse produktdata. Dit product feed ska generelt indeholde information om bl.a.:

  • Produkt ID
  • Titel
  • Beskrivelse
  • Billede
  • Lagerstatus/Tilgængelighed
  • GTIN (EAN)

Se mere information omkring de specifikke krav til produktdata, som Google har HER

Læs flere indlæg her under