fbpx

TikTok – tiden går, skal du med?

Tiden går stærkt – særligt på de sociale medier. Nye platforme kan være guldgrupper, hvis netop din målgruppe er at finde på disse. Handler du før konkurrenterne, så kan der være meget, ofte billig trafik at hente. Vi ser nærmere på mediet TikTok i dette indlæg!

Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os

Hvad er TikTok?

I tilfælde af at du rent faktisk har levet under en sten de sidste par år, får du her en kort introduktion til, hvad TikTok er for noget:

TikTok er en af verdens mest downloadede apps og et socialt medie, som godt kan minde om en blanding mellem Instagram, YouTube og Snapchat – og så alligevel ikke. TikTok er nemlig sin helt egen, og er på mange måder helt unik i forhold til andre sociale medier.

Brugerne på TikTok laver videoer, hvor de danser, snakker, laver sketches, deler memes, osv. inden for ALLE emner og genre! Brugerne deler videoer med alle andre på platformen, så man kan interagere med hinanden og finde inspiration eller underholdning fra hele verden. Det er kun fantasien, der sætter grænser, så længe du overholder TikToks retningslinjer, og dem er der mange af! Men det kan vi snakke mere om en anden dag.

Derfor skal du starte på TikTok-annoncering

TikTok er stadig et ungt medie, og det er gode nyheder for dig, der er ambitiøs og tør at være firstmover. Det betyder nemlig, at konkurrencen fra andre annoncørerer er lav, sammenlignet med mere traditionelle sociale medier som for eksempelvis ved Facebook annoncering.

Og med lav konkurrence følger som oftest lave priser, hvilket (heldigvis) også er tilfældet når du skal annoncere på TikTok.

Start i dag og få billige eksponeringer, kliks, app downloads og konverteringer.

Ikke nok med at du får billige resultater, så er der altså også en række af andre fordele ved at komme i gang ASAP! Du skaber et ekstra touchpoint til kunderejsen, hvor du har mulighed for engagere, motivere og komme tættere på din målgruppe. Det kan du fx gøre ved at give et indblik ind i produkterne, produktionen af dem og hvordan man skal bruge dem. Det vil uden tvivl være med til at mindske tvivl og barrierer hos potentielle kunder.

De fem kampagnetyper på tiktok

Brand takeover

Brand Takeover formatet er præcis, hvad navnet antyder – det er nemlig dit brand, der overtager hele brugerens skærm så snart, de åbner appen.

Det helt specielle ved den her form for reklame på TikTok er, at der kun er én annoncør per kategori per dag. 

De brands, der ‘vinder’ pladsen, får altså en stærk og bred eksponering af deres brand og budskaber.

Top view

Top View er næsten identisk med Brand Takeover formatet. Den helt store forskel er, at i stedet for at overtage brugerens skærm så snart, de åbner appen, så sker det først et par videoer inde.

TikTok beskriver selv denne placering som værende den bedste for dine reklamer, da den skulle være umulig at overse.

In-Feed Ads

In-Feed annoncer er din mulighed for at få reklamer ind på “For You”-siden. Annoncen kommer til at fremstå hen af et helt almindeligt organisk opslag, og er på den måde med til at understrege vigtigheden af det, TikTok selv siger: ‘Don’t make ads make TikTok videos’.

Som med alt markedsføring handler det om at kende sin målgruppe så godt som muligt, så man kan lave annoncer, der passer ind i det feed af videoer, som målgruppen ser.

TikTok Annoncering
Tiktok hashtag challenge

Hashtag Challenge

Et utroligt interessant format – især hvis dit brand i forvejen har et genkendeligt hashtag, eller forsøger at gøre et hashtag til sit eget.

I praksis skal du lægge en organisk video op på din TikTok profil, hvor du opfordrer/udfordrer andre TikTokere til, hvad end din challenge nu går ud på.

Du giver videoen et hashtag i beskrivelsen, og poster den. Herefter promoverer du den organiske video, og målretter den mod de ønskede målgrupper. 

på den måde skaber du øget eksponering og engagement for et hashtag, som også giver mening for dig og dit brand.

Branded Lens / Branded Effects

Branded Lens er en super fed måde at øge kendskabet til dit brand eller produkt, specielt hvis du er kreativ af natur.

Du skal nemlig selv skabe flotte og interaktive brand filtre, som vi også kender det fra Snapchat, hvilket andre brugere også vil kunne bruge i deres videoer.

Altså er det en visuel stærk måde at få fremvist sit brand og produkter på, men også en langt mindre kommerciel måde, sammenlignet med de 4 andre kampagnetyper.

Tiktok hashtag challenge

Er min målgruppe overhovedet på TikTok?

Svaret er JA!

I skrivende stund er der lige over 1.500.000 aktive brugere over 18 år på TikTok i Danmark, så det er bare ud over stepperne! Nedenfor får du et overblik over alder- og kønsfordelingen af de 1.500.000 danske TikTok brugere.

Ifølge den seneste rapport fra Sensor Tower er TikTok den mest downloadede app i Q1 2022 på verdensplan. 

TikTok indtager også 1. pladsen for den mest downloadede app i Q1 2022 for både USA og Europa.

Der kommer altså flere og flere nye brugere til platformen hver eneste dag – det samme gør sig gældende for annoncørere! 

Så det er altså med at komme i gang og få udnyttet den helt vilde tilstrømning af mennesker til platformen!

Hvad koster det at annoncere på TikTok?

Du kan vælge mellem to budgettyper, som du måske kender fra andre steder: Et dagligt budget og et livstidsbudget. Læg mærke til at du både kan sætte budget for kampagner eller vælge det for hver annoncegruppe.

Der er et minimumskrav for, hvor mange penge du skal bruge om dagen alt efter, om du vælger at sætte budget for kampagner eller annoncegrupper. Men bare rolig: Beløbet bliver lavere og lavere som flere annoncøre kommer til. Hos Adtimize kan vi naturligvis være behjælpelige med opsætning af annoncerne, så de passer til din virksomhed og vores valgte strategi. Vil du vide mere, så tøv endelig ikke med at tage kontakt til os.

Hvilket content skal du lave til dine TikTok annoncer og organiske opslag?

Det er et must at producere originalt og autentisk indhold til TikTok – det gælder både organiske opslag, men også de annoncer du skal i gang med at lave.  Dette gælder også på andre kanaler, som eksempelvis autentiske Facebook annoncer, der øger ROAS med op til 244%så belønner TikTok de annoncører, som skaber autentisk indhold, der konverterer brugerne, og/eller får dem til at interagere med annoncen. Jo mindre friktion brugerne oplever, jo bedre!

Den berømte og berygtede TikTok algoritme finder hurtigt ud af, om det content du laver er godt, og om brugerne gerne vil se og interagere med det. Algoritmen er designet til at holde brugerne så længe som muligt på platformen, ved at vise dem indhold, som algoritmen mener, at brugerne vil kunne lide – OG DET VIRKER!

Ifølge TikTok selv: “The system recommends content by ranking videos based on a combination of factors — starting from interests you express as a new user and adjusting for things you indicate you’re not interested in, too.”

Hos Adtimize følger vi de seneste trends. Ønsker du sparring omkring dit potentiale på sociale medier – herunder TIkTok, så kontakt os endelig for en uforpligtende snak.

Læs flere indlæg her under