fbpx

Sådan vækstede SEPHORA omsætningen med 94% på Google Ads

SUCCESHISTORIE

Ved at omstrukturere SEPHORAs Google Ads konto, skabte vi en skalerbar løsning, som i langt højere grad gjorde det muligt at kapitalisere på data, samt opnåede fuld gennemsigtighed og kontrol over annoncebudgettet, og dermed allokere det der, hvor det skaber størst afkast.

Dermed øgede vi omsætningen med 94%, mens at Google Ads spend kun blev øget med 48,3%.

Perioden er 2020 sammenlignet med 2019.

Øget
Omsætning
0 %
Øget
Konverteringsrate
0 %
Øget
Return-on-ad-spend
0 %
Flere
Konverteringer
0 %

VIRKSOMHEDEN

SEPHORA er et af verdens største og mest kendte beauty brands

Parfumeriet Sephora har dedikeret sig til skønhedsuniverset, og virksomheden er en af de mest innovative på verdensplan. Sephora blev grundlagt i Frankrig tilbage i 1969 og har siden 1997 været en del af koncernen LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton – en af verdens førende koncerner inden for luksusvaremærker.

Denne case tager udgangspunkt i vores samarbejde med SEPHORA på det danske marked indenfor Google Ads.

MÅLET

SEPHORA ønskede at øge antallet af køb på deres website, og samtidig udnytte deres marketingbudget fuldt ud.

SEPHORA havde et fast ROAS mål, og i 2020 har vi ligget med en ROAS 47,5% højere end ROAS målet, samtidig med at vi vækstede omsætningen med 94%.

LØSNINGEN

Struktur med maksimering af salg og afkast

SEPHORAS Google Ads konto havde oprindeligt ikke en optimal struktur med henblik på maksimering af salget. I løbet af 2020 blev der herfor sammensat en omstruktureringsplan, så vi gradvist kunne omstrukturere hele kontoen, uden at kompromittere det eksisterende salg. Under omstruktureringen, blev kontoen genopbygget efter en mere granulær struktur med henblik på en skalerbar løsning, som i langt højere grad gjorde det muligt at kapitalisere på data og optimere efter bedre resultater.

SEPHORAs eksisterende struktur havde et typisk problem: Den var opsat logisk.
Logisk i forhold til hvordan man kan spare tid i håndteringen af kontoen, men ikke logisk i forhold til generering af salg og allokering af budgetter.

Vores anbefalede løsning for SEPHORA bestod herfor i at give hvert eneste brand sin egen kampagne, hvortil vi startede med deres top 10 best sellers. I forlængelse af disse brandkampagner blev der oprettet generiske søgeordskampagner for at fange top-funnel søgninger på alle SEPHORAs produktkategorier, herunder makeup, hudpleje, parfume og accessories, og derigennem udvide deres reach.

Dermed kunne vi opfange trafik på folk der ikke helt vidste hvad de ville købe, og kunne derfor hjælpe dem i informationsfasen. Vi kunne jo se, at langt størstedelen af de besøgende skulle ind på siden flere gange inden de foretog et køb, så det gjaldt om at få dem tilbage igen – og det gjorde vi med en struktureret tilgang til remarketing samt de brand-specifikke kampagner og søgeord.

Hermed kunne vi opnå fuld kontrol over SEPHORAs annoncebudget, og altid allokere det dér, hvor afkastet var højest.

Eksperimentering med datasignaler til Google Smart Shopping

Sideløbende har vi eksperimenteret med Smart Shopping på enkelte produktkategorier. Det nåede hurtigt et plateau, hvor, uanset hvor meget vi øgede budgetterne, så øgede den ikke ad spend. Men resultaterne var der jo.

Derfor gjaldt det om at forbedre Smart Shoppings udgangspunkt, således at den bedre kunne arbejde med dynamisk prospecting. Her bruge Google ekstremt avanceret machine learning til at sammensætte information om brugerne og produkterne, således at de kan vise det bedste produkt på det rigtige tidspunkt, til de brugere der er mest interesseret i det.

Herfor lagde vi en strategi for, hvordan vi kunne forbedre datasignalerne, og derfor hele udgangspunktet, for Smart Shopping. Løsningen blev en struktureret tilgang til annoncering på Googles Display Netværk. Med udgangspunkt i en række aktuelle Custom Intent og In-Market målgrupper, kunne budskabet pushes til tusindevis af brugere, som Google i første omgang mente var interesseret i SEPHORAs produkter.

Det betød, at vi med et meget lavt budget på Display kunne få ekstremt mange visninger af SEPHORAs produkter. Det førte selvfølgelig ikke direkte til en masse salg, men netop fordi at datasignalerne blev sendt videre til Smart Shopping, gav det en stor afledt effekt her. Omsætningen steg med hele 73,5%, hvilket er en enormt positiv udvikling, idet kampagnens performance lå langt over ROAS målet, således at det var enormt profitabelt.

Og ikke nok med det. Én ting er at Smart Shopping i sig selv gjorde display annoncering profitabel. Den dynamiske prospecting afledte også en stigning i søgninger på SEPHORAs brand på 27% på blot en måned.

Testimonial

“Adtimize er fantastiske personer at arbejde med. Altid glade, positive og hjælpsomme.”