fbpx

iOS 15 og E-mail Marketing forklaret på 5 minutter.

Potræt-Caroline_01

Caroline Christensen

Concept & Content Specialist

Kategori

E-Mail

Hvad betyder iOS 15 for E-mail marketing?

Apple arbejder løbende på at give deres brugere mere kontrol over deres personlige data, samt at kunne være mere transparente, ift. hvilke oplysninger man som bruger deler med diverse udbydere.

Et af fokusområderne i deres kommende opdatering iOS 15 er derfor e-mail.

Derfor introducerer de nu Mail Privacy Protection, som er en feature, der beskytter brugerens adfærd, når man bruger Apples Mail-app.

Helt lavpraktisk er det en feature, som man selv som bruger har mulighed for at slå til.

Og hvis man slår den til, så forhindrer man de forskellige e-mail-udsendere at bruge usynlige pixels (som der er i alle mails), hvilket betyder 3 ting:

  • Det skjuler ens IP adresse.
  • Det skjuler ens lokation.
  • Det skjuler, at du åbner mailen.

 

Dette gør det svært for virksomheder at analysere på adfærd og data fra deres brugere.

(KIlde: https://www.apple.com/newsroom/2021/06/apple-advances-its-privacy-leadership-with-ios-15-ipados-15-macos-monterey-and-watchos-8/)

Adtimizes take på det

Det første, der er værd at bide mærke i, er, at brugerne selv skal aktivere denne Mail Privacy Protection feature. Og selve processen for hvordan man aktiverer den, tror jeg er meget afgørende for, hvor stor indflydelse opdateringen får.

Lige nu tyder det på, at man skal ind i indstillinger -> sin Mail -> Privacy -> og så slå det til.

Og det får mig til at tænke, at kun meget få rent faktisk vil komme til at aktivere funktionen.

En anden mulighed er, at det kommer til at være en pop-up, hvor brugeren aktivt skal vælge, om de vil dele deres e-mail-aktivitet eller ej.

Hvis det bliver denne version af opdateringen, så er det nærliggende at tro, at der vil være væsentligt flere, som vælger ikke at blive sporede. Sker dette, så vil opdateringen få en større betydning.

Performance og optimering

Denne opdatering må, alt andet lige, betyde, at ens åbningsrater vil falde.

Dette vil dog kun være visuelt, og det faktiske tal vil stadig være det samme.

Det betyder, at åbningsraten på dine mails med al tænkelig sandsynlighed vil fremstå som værende faldende. Dette er dog kun gældende for det tal, som du ser præsenteret i dit mailsystem.

Det faktiske tal vil sandsynligvis stadig være tæt på det samme som før opdateringen.

Dine subscribers vil stadig modtage dine e-mails – dem som har slået Mail Privacy Protection til, vil bare ikke afspejles i dine åbningsrater.

Så der er ingen grund til at gå i panik, hvis der pludselig er et dyk i dine åbningsrater. 🙂

Det vil blot betyde, at du bør kigge på andre metrics som CTR og salg i forbindelse med at optimere performance.

Ligeledes handler det selvfølgelig om at se en årsagssammenhæng og en afledt effekt mellem sine e-mail marketing-aktiviteter, og det faktiske salg i ens backend.

Ydermere, når der er gået et par måneder, så har du jo bare en ny status quo. Og så kan det godt være, at din gennemsnitlige åbningsrate måske er gået fra 29% til 24%, men så vil 24% blot være dit nye udgangspunkt at vurdere performance ud fra.

Automations

Der er dog nogle ting, som du skal være OBS på, hvis du har et sofistikeret e-mail marketing-setup.

Ofte er mange e-mail-automatiseringer nemlig “triggered” af åbninger af mails.

Så det er vigtigt, at du kigger dine automatiseringer igennem for om “open” er triggeren.

Det er ofte brugt i:

  • Follow-up e-mails.
  • Mersalgs e-mails.
  • Re-engage flows.
  • Osv.

 

Så vores anbefaling vil være enten at skifte triggeren, eller rent faktisk bare tilføje endnu et par triggere, ligesom hvis de har klikket på et link i en e-mail, besøgt en side eller efter en bestemt tidsperiode. Så er du bedre dækket ind.

Segmentering

For at holde sin e-mail liste så relevant som muligt, så anbefaler jeg at tømme ud i unengaged subscribers.

Det gør man ofte ved at finde dem, som ikke har åbnet de sidste x antal e-mails.

Det vil blive sværere i fremtiden, og jeg vil derfor klart anbefale dig allerede nu at få segmenteret din liste og frasorteret inaktive subscribers.

Hvornår kommer iOS 15?

Apples CEO Tim Cook har sagt, at den endelige version af iOS 15 bliver lanceret i efteråret 2021.

Så der er god tid til at få tjekket sine automations igennem og ryddet op i sin liste.

(Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=0TD96VTf0Xs)

“Hide My E-mail”-opdatering i iOS 15

En ekstra feature som iPhone-brugere, der har et iCloud+-abonnement, kommer til at kunne gøre brug af, er “Hide My E-mail”.

Det gør det muligt for brugeren at bruge en autogenereret random mailadresse i forbindelse med tilmelding til dit nyhedsbrev.

Alle e-mails som denne random e-mail modtager, vil nu blive videresendt til din normale e-mail.

Formålet med denne feature er at give kontrollen tilbage til brugeren, så man ikke melder sin e-mail til et nyhedsbrev for en bestemt virksomhed, og efterfølgende bliver ens oplysninger så videregivet til utallige andre, hvilket resulterer i at man bliver spammet af alle mulige andre virksomheder.

Det vil foregå således:

Så når brugeren tilmelder sig dit nyhedsbrev på f.eks. din hjemmeside, så vil de kunne bruge en autogenereret e-mail, som efterfølgende vil videresende alle e-mails, den modtager til deres “rigtige e-mail”.

Samtidig vil de kunne give den et label, så de altid vil kunne slette den autogenerede e-mail for lige præcis dét nyhedsbrev – og så vil de med 100% sikkerhed ikke kunne modtage flere e-mails fra den virksomhed.

Hvilken betydning har det for din e-mail marketing?

Helt praktisk, så vil de stadig modtage din e-mail, så lige dér er der ingen ko på isen.

Derudover vil du sikkert kunne se et større antal @icloud.com mails på din mailliste. Her er det bare vigtigt, at du ikke automatisk anser disse som “fake e-mails”, og kommer til at slette dem.

Læs flere indlæg her under