MARKEDSFØR DIG MED KUNDECASES
Rasmus Klargaard
Head of SEM
Kategori
Google Ads
Hjem » MARKEDSFØR DIG MED KUNDECASES
Hvordan fungerer Google Shopping Ads?
Har du svært ved at gennemskue, hvordan du sælger dit produkt allerbedst?
Altså hvor du får sagt lige præcis dét, der samles en horde af købeklare kunder omkring din butik.
Måske har du overvejet at få nogle professionelle skribenter på, så der kan blive formuleret en knivskarp tekst. Men er du så kommet til konklusionen, at der jo ikke er nogen, der kan beskrive dit produkt lige så godt, som dig selv?
Jeg kan trøste dig med, at du langt fra er den eneste, der døjer med det problem.
På utallige møder, jeg har afholdt, har det været det store spørgsmål.
“Hvordan beskriver jeg mine produkter, så fordelene og egenskaberne træder tydeligt frem?”
Rigtig mange tror, at det der bedst sælger et produkt, er en masse fakta og lækre detaljer om produktet som: Hvor mange watt har den, hvilket økologisk bomuld bestå trøjen af, eller hvor lang garanti får man med i købet.
Har du selv prøvet at sidde over for en sælger, der ved ALT om sit produkt?
Det kunne være en bilsælger der ved alt om, hvor og hvordan samtlige møtrikker er blevet støbt.
Er det, hvad du har brug for at vide, for at træffe beslutningen? Eller ville den tekniske snak kede dig en anelse?
Nu kan du ikke svare, så jeg tillader mig at antage, du sidder foran skærmen, og råber “NR. 2, NR. 2”
Grunden til at du ikke har købt varen endnu må skyldes, at der stadigvæk er noget, du mangler.
Dét til trods for, at du kan finde alt teknisk information om varen på nettet.
Mennesker påvirkes af menneske
Den information rigtig mange mangler, som hverken en dygtig sælger, en passioneret virksomhedsejer eller en formidabel skribent kan give er, hvordan produktet er set fra kundens synspunkt.
Hvad har produktet forbedret hos kunden, hvordan var virksomheden at handle med m.m.
Omtrent alle kunder ved godt, at det er en lyserød kærlighedshistorie, der kommer fra sælgeren eller virksomhedsejeren.
Der er sjældent et “men”.
Og rigtig mange kunder vil meget gerne hører, om det “men” – hvis der altså måtte være ét.
Er du begyndt at nærme dig svaret på, hvem der sælger din virksomhed og dit/dine produkt(er) bedst?
Hvis du ikke helt er der endnu – så lad mig hjælpe dig på vej.
Det er dine kunder!
Når du er på ferie har du formentlig oplevet, at se restauranter ligge på stribe på de sydeuropæiske havne.
Mange af dem har samme udsigt. De serverer muligvis lige god mad – og de er heller ikke alle sammen turistfælder.
Den ene er fyldt til bristepunktet, og restauranten ved siden af er tom som Rådhuspladsen d. 1. januar.
Hvilken en går du hen til?
Sikkert den fyldte.
Og hvorfor gør du så det?
Jo, fordi den må være bedst, siden alle menneskerne er dér.
Af den årsag stiger Facebook og Trustpilots magt også.
Det er platforme, hvor kunder nemt kan anbefale og fraråde potentielle personer til at købe dit produkt.
Potentielle kunder bruger i stigende grad sådanne platforme til at søge den information, som de ikke føler, at virksomheden selv kan give.
Nu sidder du måske, og bliver lettere irriteret over læsningen, fordi du naturligvis gerne selv vil styre det, og ikke bare overlade salget af din virksomhed og dine produkter til vilkårlige foraer rundt omkring på internettet.
Jeg kan godt forstå din frustration. Derfor vil jeg give dig det gode humør tilbage nu!
For svaret er kundecases og – i en lidt kortere version – kundeudtalelser, da mennesker i langt de fleste tilfælde bliver påvirket af mennesker og ikke af fakta.
Kundens syn på din virksomhed og dit produkt er den bedste salgstale der kan holdes, for det er her, dine potentielle kunder hører, hvordan det er at være kunden.
Og endnu bedre… De hører fra hestens egen mund – og findes der noget mere troværdigt end det?
En kundecase giver altså dine potentielle kunder, noget som de kan spejle sig i.
Måske har du et cateringfirma, der bl.a. leverer frokost til virksomheder og mad til private fester. Begge services, der kræver en vis rum tillid fra kundens side, da det gerne skulle gå “smurt”.
Derfor vil rigtig mange kunder – med stor sandsynlighed – hellere høre om, hvordan I håndterer lignende leverancer, end hvordan 155 solskinsdage i Guatemala giver jeres appelsiner den helt perfekte sødme.
En god kundecase kan derfor have langt større værdi end, hvad du muligvis forventede.
Pral nu lidt med dine kunder - du må gerne
At bruge sine kundecases kaldes også social proof.
Og det er lige præcis, hvad du skal gøre i meget højere grad, end hvad tilfældet sandsynligvis er i dag.
Du har med garanti en masse glade kunder, for ellers var du her nok ikke.
Nu skal du “bare” få din kunder til at give dig en udtalelse om, hvordan det er at være kunde hos dig, og hvordan dine produkter er.
Hvordan får jeg dem så?
Nemt. Du spørger kunden, og hvis de har travlt, kan du evt. hjælpe det lidt på vej i forhold til, hvad de kunne svare på.
Stille dem nogle forskellige spørgsmål, så de ikke bare sidder med et blankt stykke papir.
En kundecase kunne f.eks. se sådan her ud.
Det er en kundecase, som vi – i samarbejde med kunden – har lavet.
Alternativt til kundecases er de lidt kortere udtalelser.
De er i nogle tilfælde lidt nemmere at få, da det kræver 1 minut af kunden.
De kan f.eks. se sådan her ud:
Nu når du har nogle cases og/eller udtalelser, skal du selvfølgelig bruge dem.
Andet vil svare til at ansætte verdens bedste sælger, uden at han skulle sælge.
Du skal bruge dine kundecases i alt markedsføring og salg, som du laver.
Du kan have dem med ud til salgsmøder mv.
Blær dig med hvad du har gjort for dine kunder.
Den form for blær er fuldstændig velset i forhold til, hvis du skulle blærer dig med, hvor ekstremt dygtige I er til, hvad I laver, og ingen konkurrenter når jer til sokkeholderne – også selvom det måtte være rigtigt.
Alle potentielle kunder vil langt hellere læse om gode oplevelser fra kundens synspunkt, end stereotyper på en smart sælger, der kan det hele på den halve tid.
Så kom ud og få de gode kundeoplevelser ned på skrift, og brug dem i dit salg og din markedsføring.
Er du lidt i tvivl om, hvordan du bruger kundecases bedst i din markedsføring?
Så er du velkommen til at kontakte os.
Der vil vi sammen finde den helt rette strategi.
Tak fordi du læste med og hav en dejlig dag.