SMART-SHOPPING KAMPAGNER

Portræt-Rasmus_01

Rasmus Klargaard

Head of SEM

Kategori

Google Ads

Vi elsker Google Shopping her hos Adtimize og det gør forbrugerne også!

Det er tydeligt at se effekten af Google Shopping og bruger man det ikke som webshop, så er det bare at komme i gang, da det kun kommer til at vokse og tage mere fra search!
Du kan læse meget mere om Google Shopping og hvorfor du skal i gang med at bruge det her: https://adtimize.dk/hvad-er-google-shopping/
Og Google Shopping bliver snart endnu SMARTERE!

Google Shopping Smart

Google har lanceret Google Shopping Smart, som er mere intelligente Google Shopping Kampagner.
Her har du mulighed for at lade automatikken hjælpe din Shopping kampagne med at ramme dit ROAS mål.
I dette blogindlæg vil jeg guide dig til at oprette en kampagne, samt give mine bedste indledende tips til at komme i gang.

Opsætning

Der er for nyligt blevet lanceret Smart kampagner til Google Shopping. Måske er du stødt på “Smart”-kampagner før. Det har nemlig været der længe i form af Smart Display kampagner.
En Smart kampagne til Google Shopping fungerer således, at du får endnu en mulighed for at gøre brug af automatisering i dit mål mod bedre afkast.
Det er ikke nyt, at du kan ROAS automatisere dine Shopping kampagner. Det nye ligger i kombinationen af annonceringstyperne og annonceformaterne.
Først vælger du Shopping som kampagnetype og tilknytter “salg” som formål med kampagnen. De fleste webshops ønsker at få salg ud af Shopping kampagner.

Dernæst tilvælger du dit Merchant Center, som du normalt ville bruge, hvis du oprettede en ganske standard Google Shopping kampagne.
Til gengæld skal du så vælge “Smart Shopping-kampagne”, som tidligere ikke har været en mulighed.
Det er her det nye kommer.
Google har nu mulighed for, på tværs af udvalgte brands, produktgrupper eller alt i feedet, at målrette ikke blot Search Netværket, som en normal Shopping kampagne.

Den kan nemlig vise dine annoncer “på tværs af Google Søgenetværket, Displaynetværket, YouTube og Gmail”
Den kombinerer dine produktannoncer med det, du kender fra Google Shopping og Dynamisk Display Remarketing.

Man giver en masse kontrol til Googles evner til at skaffe konverteringerne, men du har samtidig din budstrategi, hvor du kan sætte dit ROAS mål til eksempelvis 1000 %, hvis du ønsker at få dine penge 10 gange igen. Så går Google indædt efter at ramme dette mål.
Google vil mixe alle målgrupper, enheder, platforme, netværk, tidspunkter osv. for at øge sandsynligheden for at dine annoncekroner rammer dit ROAS mål.
Som sidste trin skal du uploade et marketingbanner, og skrive nogle budskaber til enten hele dit shopping-feed eller en del af det. Du kan nemlig selv vælge, om du kun vil køre kampagnen mod ét eller flere af dine brands eller produkttyper.
Så er din Smart Shopping kampagne klar til at drive konverteringer til dig – på en helt ny dynamisk måde end tidligere kampagnetyper.

Mine anbefalinger - Kom godt i gang!

Når du går i gang med at lave din første Smart Shopping kampagne, så vil jeg anbefale at gøre det individuelt for få brands.
Test nogle af dine brands af. Udvælg nogle med høj volume og mange konverteringer.
Når du udvælger brands med mange konverteringer, giver du også Googles Smart-bidding algoritme de bedste betingelser for at ramme dit ROAS mål.
Ligeledes vil jeg klart anbefale at få lavet et lækkert marketingbanner, som kan få display-delen af kampagnen til at performe bedst muligt sammen med dine dynamiske produktannoncer.
Endvidere anbefaler jeg at sætte et fornuftigt budget på kampagnen. Har du en Nike Shopping kampagne til 500 kroner i dagsbudget, så lad være med at lave en Smart Shopping kampagne til samme Nike med 20 kroner i dagsbudget. Sæt den evt. til samme niveau, som du gør med din Shopping kampagne.
Og sidst vil jeg klart rådgive dig til at være opmærksom på trafikken.
Bliver budgettet begrænset, og har du en højere ROAS end dit mål, så vil jeg altid anbefale at øge budgettet. På den måde tjener du flere penge til din bundlinje.
Står du omvendt i en situation, hvor du ikke får betydeligt med konverteringer, så kan det skyldes, at du måske har sat dit ROAS mål for højt, eller budgettet for lavt.

Læs flere indlæg her under