Timing er alt! Det gælder også for dit content på SoMe.
Kasper Sponholtz
Head of Social Media
Kategori
SoMe
Hjem » Hvornår skal du poste på SoMe?
Når du har læst dette blogindlæg, så vil du vide:
Hvilke dage du bør poste dit content på dine SoMe-kanaler.
Hvilke tidspunkter som vil være mest optimale.
Hvilken forskel der er, hvis du arbejder med B2B eller B2C målgrupper.
Sociale medier er en af de bedste måder at forstærke dit brand, og det fantastiske content du skaber. Det er dog ikke fyldestgørende kun at poste content på SoMe, når du føler for det. Findes der et gyldent tidspunkt til, hvornår du skal poste dit content på SoMe? Der findes desværre ikke et entydigt svar til, hvornår du skal poste dit content…
… Men er der nogle dage eller tidspunkter, som fungerer bedre end andre?
Svaret er JA!
Det bedste tidspunkt at poste content på, er når dit publikum er mest engageret, og sandsynligheden er størst for at de ser dit indhold. Et veltilrettelagt post kan betyde flere likes, flere kommentarer, delinger og kliks. I dette blogindlæg vil du finde ud, hvornår det er. For at kunne planlægge dine opslag, så spiller parametre som, hvilken platform du bruger, samt hvordan din målgruppe interagerer med den platform og dine marketingmål ind.
Bedste tidspunkter at poste på sociale medier
Hvis du laver content, som skal bruges på SoMe, så ved du at det vigtigste er at skille sig ud med dit post. I 2019 ændrede Facebook deres news feed algoritme, så den prioriterer “meningsfulde interaktioner” fra familie og venner frem for indhold fra brands. Det betyder, at det er sværere end nogensinde før at få virksomheders organiske indhold frem uden at betale for det. At vide, hvornår du bør poste dit indhold på SoMe er en måde at være et skridt foran på, da det kan betyde at folk ser dit indhold frem for dine konkurrenters.
Men hvordan finder du det bedste tidspunkt at poste på sociale medier?
Kend dit publikum
Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hvordan kommunikerer de? Hvad laver de af arbejde? Hvad er deres udfordringer og problemer? Hvilke sociale medier benytter de? Gør de det via mobile enheder eller computer? Det er denne type spørgsmål, som du er nødt til at kunne besvare for lave den bedste content strategi.
Brug det samme content, og test det på forskellige tidspunkter
Det kan være af stor værdi, hvis du tester det samme indhold, fordi så kan du få en indikator for om tidspunktet har en afgørende effekt, og dermed kan opnå et højere engagement på dit content.
Hold øje med konkurrenterne
Hvornår opnår dine konkurrenter mange likes, delinger, kommentarer og interaktioner. Bliv inspireret, og gør brug af nogle de samme virkemidler, og se om det virker for dig.
Du kan læse vores tidligere blogindlæg, Sådan kan du se dine konkurrenters Facebook annoncer.
Facebook - Hvornår skal du poste på Facebook, hvis du ønsker at få mest engagement?
Facebook er et medie som både benyttes på computere og mobile enheder. Facebook har i Danmark oplevet en mindre tilbagegang i antal brugere, men er dog uden sammenligning stadig det største sociale medie i Danmark. Facebooks algoritme gør det sværere at skabe synlighed med organiske aktiviteter. Det er årsagssammenhæng med at det bliver dyrere og mere udfordrende at skabe gode resultater, fordi det er her målgruppen er. Derfor mener mange virksomheder stadig at det er investeringen værd.
Men hvornår skal du så poste på Facebook, så du rammer din målgruppe?
Som det kan ses på nedenstående figur, som er indhentet fra Sprout Social, så vil det perfekte tidspunkt at poste dit content på Facebook være om onsdagen og gerne i tidsrummet 11:00-14:00. Det kan også ses at perioden tirsdag til torsdag fra 08:00-15:00 vil være sikre tidspunkter at poste content på. Derimod er søndag den værste dag at poste content på Facebook. Disse mønstre kan hjælpe dig med at vide, hvordan dit publikum i en vid udstrækning bruger Facebook.
Instagram - Hvornår skal du poste på Instagram, hvis du ønsker at få mest engagement?
Instagram er det andet mest brugte SoMe-platform, og er beregnet til brug på mobile enheder. I 2018 brugte 24% af alle danskere Instagram dagligt, hvilket vidner om dets relevans. Denne Facebook ejet platform viser en relativ ens global brugeradfærd, hvor det højeste engagement finder sted midt på dagen i hverdagene, og det laveste engagement i weekenderne.
Hvis man ser på Instagram som en helhed, så vil det mest koncentrerede engagement være tirsdag til fredag 09:00-16:00. Engagementet vil være højest onsdag kl. 11:00 og fredag kl. 10:00-11:00. Ligesom Facebook, så vil det laveste engagement på Instagram være søndag. Instagrams algoritme favoriserer “nyheder” når det skal bestemmes, hvilket post du kommer til at se i dit feed. Det er ikke kronologisk, men designet til at give friskt/nyt content, som du højst sandsynligt vil engagere dig i. Det vil sige at nyere post er mere sandsynlige til at dukke op i dit feed uagtet, hvor mange gange du “refresher”. Derfor skal du sikre at dit post er nyt, når dine følgere vil være online!
Linkedin - Hvornår skal du poste på LinkedIn, hvis du ønsker at få mest engagement?
Linkedin skiller sig ud fra de to andre platforme, fordi det tiltrækker et niche publikum, hvor fokus er på karriere og business. Som det kan ses på nedenstående figur, så er det bedste tidspunkt at poste content på være onsdag fra 08:00-10:00, torsdag 09:00 og fredag 09:00. Det værste tidspunkt, hvis du ønsker at få engagement er søndag. Det er ikke umiddelbart overraskende at de bedste tidspunkter at ramme med dit content på Linkedin er i hverdagene.
Der er forskel på, hvornår du skal poste, hvis det er målrettet B2B eller B2C
Som du kan se på de nedenstående billeder, så er der en forskel på, hvornår du kan ramme en målgruppe som er henholdsvis B2B eller B2C. Hvis man skal kommunikere et budskab målrettet B2B, så vil det bedste tidspunkt at poste content på Facebook være mellem klokken 09:00 og 14:00 på tirsdage, onsdage og torsdage. Dette kan ses på de nedenstående billeder.
Hvis det derimod er B2C brands, så vil det bedste tidspunkt at poste content på Facebook være klokken 12:00 på mandage, tirsdage og onsdage. Det kan ses på de nedenstående billeder.
Afrunding
Denne data og viden er ikke den magiske løsning på, hvordan du opnår succes på de sociale medier, men denne indsigt er yderst dyrebar for dig, hvis du vil vide, hvordan folk benytter sig af de forskellige platforme. Jo mere præcis du tilrettelægger dit indhold, jo større succesrate vil du have for at opnå engagement med dit indhold.