Automatiseret E-mail marketing
Vil du gerne spare tid og samtidig fastholde dine kunders interesse? Der findes mange måder, hvorpå du kan anvende automatiserede nyhedsbreve. I dette indlæg ser vi nærmere på hvordan opgaven kan gribes an.
Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.
Hjem » Automatisk e-mail marketing
Hos Adtimize arbejder vi specialiseret med e-mail markedsføring, på tværs af brancher, services og produkttyper. På baggrund af vores viden har vi skrevet en række indlæg, som i sidste ende kan give dig en smule mere viden om blandt andet automatiseret e-mail markedsføring.
Vil du have det optimale ud af dit nyhedsbrev, eller skal du have opsat dette fra bunden som en ny salgskanal, så sidder vores specialister klar til at hjælpe. Ønsker du at arbejde med e-mail marketing selv, så bliver det første råd at du SKAL have et velkomst-flow. Du kan takke os senere. God læselyst.
E-mail marketing velkomstflow
Det kan være svært at finde tid og ressourcer til at skabe mange nyhedsbreve hver måned, og hvis din frekvens af afsendte mails ikke er så høj, så går du lige nu glip af en potentiel guldgruppe. Nye tilmeldte har dit brand højt i sin bevidsthed, og de skal derfor have en mail med det samme, når de tilmelder sig. I mailen skal du give dem det, som fristede dem til at udlevere deres mailadresse, og du kan med fordel samtidig afdække, hvad de kan forvente sig at modtage fremover.
Du skyder dog dig selv i foden, hvis du så bare stopper ved en enkelt automatiseret mail. I stedet bør du have en hel serie – eksempelvis 8 automatiserede mails – som indledes lige så snart, man tilmelder sig.
De 8 mails sendes ikke samtidig, men over en periode på f.eks. 40-50 dage, og tilfører altså løbende værdi i modtagerens indbakke i den periode, hvor de har deres tilmelding i frisk erindring.
I starten bør du have kortere intervaller mellem dine mails, altså gerne 3-5 dage, mens det mod slutningen kan spredes mere ud til f.eks. 8-10 dage. Dette skyldes, at modtagerens engagement i dit brand vil være særligt højt i starten – jo kortere tid fra tilmeldingstidspunktet du sender mails ud, desto højere en chance er der for højt engagement.
Dette afspejles i åbningsraterne, som vi ofte oplever, er over dobbelt så høje som den gennemsnitlige åbningsrate ved almindelige udsendelser af nyhedsbreve. Det vil derfor være en skam ikke at fodre dine modtagere med godt indhold, når de er allermest tændte på at høre fra dig.
Vælg det bedste indhold til dine automatiske mails
Der er mange måder at opbygge en automatiseret velkomst-serie på. Hvis din serie skal kunne køre året rundt, som vi anbefaler, så er det vigtigt, at du gør dit indhold så tidløst som muligt. Du kan sagtens fortælle, at du har produkter til enhver årstid, men undlad i denne type automatisering at have mails, der er decideret målrettede omkring en højtid eller mærkedag. Det virker fjollet, hvis man modtager en mail i sin indbakke i april, som har en emnelinje, der går all-in på juleprodukter.
En bruger vil sjældent foretage et køb ved første påvirkning, særligt hvis du sælger produkter eller en ydelse af en dyrere prisklasse. Faktisk skal der ofte være mellem 7-12 touchpoints til, før de er overbeviste og købet foretages. Et velkomst-flow er alletiders mulighed for at opbygge en relation til din kunde, og påvirke dem i deres købsproces.
De har selv aktivt takket ja til, at du må lande direkte i deres indbakke. Du har derfor perfekte forudsætninger for at fortælle om netop dit brand, og hvordan det skiller sig ud. Men en vigtig huskeregel: Der er størst chance for engagement fra læserens side, hvis de kan se sig selv som hovedpersonen i dit brands fortælling. Hav derfor altid in mente, hvordan du kan gøre noget fantastisk for modtageren i stedet for kun at fortælle, hvor fantastisk dit brand er.
Opbygning af dit indhold
Her er et eksempel på, hvordan din nye velkomst-serie kunne være opbygget.
Husk at have med i overvejelsen, hvor ofte du sender kampagne-mails ud – de vil nemlig både modtage dit automatiserede flow og dine kampagnemails i perioden.
Ønsker du hjælp til udførsel og opsætning af automatiserede e-mail marketing flows? Kontakt os i dag for en uforpligtende snak!
Forladt kurv
Hver eneste dag lægger webshop-brugere varer i kurven uden at gennemføre købet. Hvis disse brugere er tilmeldt din E-mail-liste, så har du faktisk en chance mere for at konvertere deres forladte kurv til et gennemført køb i stedet.
Det kræver kun at blive opsat en enkelt gang, hvorefter det blot kører i baggrunden – så det er en no brainer at sætte op, da du kan skovle ellers tabte salg ind. Se eksempelvis hvordan vi i denne case skabte en vedvarende e-mail ROI på +30 for en stor kunde fra Danmark.
Din forladte kurv-automatisering kan med fordel indeholde mere end bare en enkelt mail – f.eks. tre mails hen over et døgns tid. Det giver dig også muligheden for at vinde modtageren ind med en rabat i den sidste mail. Se billedet for eksempel på tidsintervaller.
Som med alle andre automatiserede mails er der forskellige måder at få dem til at virke mindre robotagtige.
Mange kender til automatiseringerne, men du kan stadig fange deres opmærksomhed i det splitsekund, det kræver for, at de åbner din mail.
Hvilken emnelinje eller overskrift vil være mest spændende og fængende at modtage i indbakken – og mindst robotagtig?
“Vi har gemt dine varer i kurven til dig lidt endnu”
“Dine varer ser godt ud i kurven, men de vil se bedre ud på dig!”
Der er dog intet galt i mulighed 1 – det vigtigste er, at du ikke går glip af flere salg, som du nemt kunne have hevet i land, blot ved at sætte denne automatisering op.
Her kan du selvfølgelig lege lidt med overskriften og eventuelt A/B splittest for at finde ud af, hvilken en, dine læsere elsker mest. Uanset hvad, så kan forladt kurv presse ekstra værdi ud af din organiske trafik!
Hvis du altid sidder og bøvler lidt med at finde på overskrifter, der med garanti sikrer dig en høj åbningsrate – Se 4 forslag til hvordan du øge åbningsraten af din E-mail marketing.