Sådan over firedoblede vi omsætningen på Facebook for Vitacreme.dk, uden at gå på kompromis med ROAS

SUCCESHISTORIE

Pharma Cosmetics, som har brandet Vitacreme.dk havde en udfordring, da de med deres nuværende marketing partner ikke formåede, at skalere og øge omsætningen via deres nuværende marketing aktiviteter.

Så det første vi gjorde, var at klarlægge de nuværende udfordringer, og fastlægge en klar strategi for hvordan vi skulle formå, at få skaleret forretningen via annoncering på de sociale medier.

Ved at forstå forretningen og analysere købsadfærden kunne vi se, at der var en høj genkøbsrate, og vi valgte derfor at lægge det fokusset på, at få nye brugere/købere ind på sitet, i stedet for at fokusere på remarketing.

Det endte med vi i løbet af 12 måneder formåede at øge omsætningen på shoppen med 442%, da vi nu havde et setup på Facebook, som gjorde os i stand til, at skalere spend markant uden vi at gik på kompromis med ROAS.

0 %
Øget omsætning
Med samme ROAS

VIRKSOMHEDEN

Pharma Cosmetics brand Vitacreme B12, er en serie af hudplejeprodukter med vitamin B12. Med en klinisk dokumenteret effekt, som er certificeret af Swiss Vitamin Institute, har de til formål at give mennesker i alle aldre end pænere og sundere hud, samt at afhjælpe diverse hudproblemer.

Udover at levere produkter som kunderne elsker fra første gang de prøver dem, har virksomheden også stor fokus på den gode kundeoplevelse, hvor man som kunde modtager små gaver og en personlig hilsen med sin ordre.

MÅLET

Vores mål med samarbejdet var, at få sat turbo på væksten for Vitacreme, som i de senere år havde ligget stille.
Der var fra virksomhedens side villighed til at investere i marketing, og derfor var der også store ambitioner, da samarbejdet blev sat i gang.

Det sekundære mål var, at væksten skulle komme fra nye brugere, og ikke fra allerede eksisterende brugere af cremen, da virksomheden allerede havde et godt tag på dem.

LØSNINGEN

Til at starte med analyserede vi på, hvad der havde performet godt, og hvad der ikke performede længere. Her analyserede vi på:
  • Budgivning
  • Budgetallokering
  • Kampagnestruktur
  • Optimeringsmål
  • Målgrupper
  • Annoncer
Og her var det tydeligt, at den nuværende strategi og setup i kontoen, ikke var i overensstemmelse med de mål og ambitioner, som der var sat.

Strukturen – “Power 5”

Så det første vi gjorde, var at omstrukturere strukturen til Adtimizes kampagnestruktur, som er med til at sikre de bedst mulige forudsætninger for gode resultater, hvor vi løbende bliver klogere, og beriger den data, som vi arbejder med.

Det er især en vigtighed, når man kører med højt spent, for at kunne samle så meget data, som muligt på samme kampagne,

Det er en struktur, som tager udgangspunkt i Facebooks “Power 5”, der i bund og grund handler om, at man levere så meget data til Facebooks algoritme som muligt, hvilket giver dig bedre forudsætninger for at:

Få leveret vores annoncer til de rigtige mennesker – på de rigtige “placements” – på det bedste tidspunkt, hvor de er allermest købeklar.

Det er især en vigtighed, når man kører med højt spent, for at kunne samle så meget data, som muligt på samme kampagne, så vi sikrer os at bruge budgettet bedst muligt, samt få de bedste resultater.

De bedste målgrupper og budskaber

At “kende” sin målgruppe er ofte lettere sagt end gjort. Og selvom man måske vil sige, jamen alle kvinder kan bruge vores produkt, så handler det om, at finde lige præcis dem, som rent faktisk gør det.

Så baggrund af tidligere analyse og hypoteser opsatte vi 4 målgrupper op mod i hinanden.

Her tog vi både udgangspunkt i vores eksisterende data, som Facebook havde på vores nuværende kunder, og bad dem om, at finde andre som ligner vores bedste kunder.

Ligeledes lavede vi nogle på alder og interesser.

På den måde kunne vi sikre os, at vi ramte bredere, end der var blevet gjort tidligere, men samtidig have gennemsigtighed i hvor vi kunne få flest køb.

Fordelen ved denne struktur var samtidig at vi kunne sikre os, at de produkter som er mest relevante til målgruppe blev vist, og at kommunikationen var korrekt.

Så hvis vi havde fokus på beauty, så kunne vi fokusere på den yngre målgruppe, og hvis vi fokuserede på antirynkecreme, kunne vi ramme det ældre publikum.

På den måde kunne vi finde de bedste målgrupper, samtidig med at vi ramte dem med tilpassede budskaber.

Annoncer der skaber engagement og salg

Efter vi havde styr på målgrupper og kampagne opsætning, så skulle vi have fuldt fokus på annoncerne, som er det vigtigste element i Facebook & Instagram annoncering i dag.

Det vigtigste man kan gøre, når man skal have succes på Facebook, er at sørge for at teste så mange forskellige variationer af annoncer, som man kan forestille sig!

På ganske kort tid havde lavet 60 forskellige annoncer i hver målgruppe, hvor vi virkelig sørger for at få testet mange forskellige tekster og billeder/videoer af.

På den måde sikrer vi os, at vi bruger vores budget på at få vist de annoncer, som performer allerbedst.

Samtidig handler det selvfølgelig om, at skrive nogle gode tekster og overskrifter, som har gode emotionelle triggers, og fanger brugerens interesse, samt taler til deres behov og indvendigsbehandler.

Ligeledes handler det om, at kunne skabe nogle billeder eller video, som hurtigt skaber blikfang, fremhæver produktet og unique selling propositions.

… og der er selvfølgelig mange forskellige aspekter til at lave en god annonce, så hvis du vil have lidt inspiration i form af 15 af vores bedste Facebook annoncer, så kan du downloade dem lige her.