HVAD ER GOOGLE SHOPPING
Rasmus Klargaard
Head of SEM
Kategori
Google Ads
Hjem » HVAD ER GOOGLE SHOPPING
Google Shopping Ads er et slags produktkatalog.
Denne form for katalog giver dine potentielle kunder et rigtig godt overblik over, hvad et bestemt produkt hos dig koster.
Google Shopping Ads kører uafhængigt af search annoncerne.
Dvs. du kan både blive vist på Google Shopping annoncerne, Search annoncerne samt på de organisk søgeresultater.
Se eksempel hvor det er tilfældet nedenfor:
Ved en Google Shopping annonce vil den søgende kunne se et billede af dit produkt med dertilhørende pris.
Hvad gør det for mig?
Hvis du er 5 gange så dyr, som alle dine konkurrenter, så gør det formentlig ikke noget synderligt godt.
Men hvis det er tilfældet, vil du nok have svært ved at drive en forretning uanset hvad.
Så dét du får via Google Shopping Ads, er besøgende, som allerede ved at du har det produkt, de søger. Samtidig ved de også, hvad produktet koster.
Nu er der ikke noget, der overrasker dine besøgende.
I hvert fald ikke hvad angår prisen og din evne til at levere det ønskede produkt.
Men hvad har det af betydning?
Alt salg handler om at afstemme forventninger.
Du har lige vist den søgende, at du har det ønskede produkt.
Og vi må antage, at vedkommende kun klikker på annoncen, hvis prisen er den rette.
Samtidig linker annoncen direkte ind til det viste produkt.
Så det du får, er en højere konverteringsrate, end du f.eks får på almindelig search annoncering.
Der er altså flere af de besøgende, der ender med at købe.
Hvordan fungerer Google Shopping Ads?
Hele fundamentet for at have en Google Shopping kampagne, og dermed kunne vise de fantastiske annoncerne ude til højre eller i toppen med billede og pris, er et product feed.
En del af idéen med Google Shopping Ads er, at du slipper for manuelt at opdatere annoncer med priser, lagerbeholdning osv.
På den måde sikrer Google sig samtidig, at de viser relevant indhold til deres brugere.
Disse informationer indgår nemlig i sådan et product feed.
Eller det skal du i hvert fald sørge for, de gør.
For det er et krav fra Googles side; men det kommer der mere om lidt længere nede i dette blogindlæg.
Grunden til at product feedet er så vigtigt er fordi, det er Googles måde at kunne tale sammen med din webshop.
Dit product feed fungerer simpelthen som mægler mellem Google og din webshop.
Det er feeded der fortæller, om en vare er sat ned i pris eller måske udsolgt.
Mange tror, det er helt op til Google, hvilket produkt de viser ved en given søgning på Google. Man har altså ingen indflydelse på, hvilket produkt som bliver vist.
Men er det ikke rimelig irriterende, tænker du måske?
Lad os antage at du sælger en eftertragtet sko.
Og du ved, at én farve er mere populær end andre.
Det kunne f.eks. være Vans Old Skool.
Her ved du, at den sorte er mest populær.
Så hvis nogle blot søger efter “Vans Old Skool”, så vil du gerne vise den sorte.
Det kunne også være, at du helst ville vise den billigste model, når der bliver søgt efter “begynder løbesko”.
Men det har du måske læst, at man ikke kan?
Bare rolig – det passer ikke helt.
Vi kan nemlig godt selv have indflydelse på hvilket produkt, der bliver vist.
Men hvis du ikke gør noget, så vælger Google selv hvilket produkt, der bliver vist.
Dette gør de ud fra dit bud samt relevansen i forhold til søgningen.
Du har muligvis også fået af vide, at du ikke kan bud-optimere ligesom på search.
Jamen – dine produkt på Google Shopping skal da have samme bud, tænker du måske?
Det ville imidlertid være rigtig dumt.
For selvfølgelig er der nogle, der performer bedre end andre.
Lad os finde en løsning på de to – lidt tvivlsomme – påstande.
Hvordan laver jeg en Google Shopping kampagne?
Der er en del elementer du skal tage højde for, når du skal i gang med Google Shopping.
Lad os starte fra en ende af.
Og bare rolig – de to førnævnte påstande skal nok blive afkastet.
Der er bare lidt information, du skal have først.
Og så er en cliffhanger jo også meget god, ikke? 😉
Inden du overhovedet begynder at bekymre dig om din AdWords konto, product feed osv., skal du starte med at tage stillingen til et vigtigt element på din hjemmeside.
Nemlig sikkerheden.
Når der snakkes sikre hjemmesider, kan vi ikke komme uden om HTTPS og SSL kryptering. Dette har vi skrevet et andet indlæg om.
Så er har din hjemmeside ikke HTTPS, så læs med HER og bliv klogere på den del.
Google har gjort HTTPS til et krav, for at være med på den attraktive annonceform; Google Shopping Ads.
Fik du læst indlægget om HTTPS?
Godt!
Nu kan vi stille og roligt gå videre til den “rigtige” del af din nye Google Shopping kampagne.
Inden du kommer til AdWords kontoen, skal du have oprettet et Merchant Center.
Det er nemlig her det bagudliggende befinder sig.
Er du lidt i tvivl om hvordan du kommer videre med den del?
Bare rolig. Det har vi også skrevet et indlæg om, som du kan læse HER!
Nu har du læst det indlæg og har forhåbentlig oprettet et Merchant Center, og har forbundet det til både din hjemmeside, product feed og AdWords konto. Eller du har i hvert fald styr på, hvordan du gør!
Du er tæt på de famøse billedeannoncer nu!
Nu skal du “bare” oprette din Google Shopping kampagne inde i din Google AdWords konto.
Men hvordan opretter jeg en Google Shopping kampagne?
Godt du spørger 😉
Oprettelse af Google shopping kampagne.
Nu er du nået hertil!
Og du skulle gerne have styr på product feed og have fået det uploadet i dit Merchant Center. Derudover skulle du have forbundet dit Merchant Center til både hjemmeside, product feed og AdWords konto.
Det skal der nemlig være styr på, for at du kan gå videre til at oprette Shopping kampagnen inde i din Google AdWords konto.
Vi har – som tidligere nævnt – allerede skrevet et blogindlæg om Google Merchant Center, hvor du kan læse dig frem til, hvordan du kommer i mål med den ovennævnte del.
Nå – men nok snak om at du ikke er klar.
For hvem ved? Måske er du klar, og så kan du roligt læse videre!
Du skal nu logge ind i din AdWords konto.
Derefter klikker du på den røde knap hvor der står kampagne.
Nu kommer der en drop down, hvor du klikker på “shopping”
(se billede)
Nu står du lige foran porten til de gyldne Google Shopping ads! Du mangler ganske få steps.
Så for at du er helt sikker på at komme i mål, får du her en step by step guide.
Det første du ser, når du har klikket på ovenstående er kampagnens indstillinger.
Og her er det vigtigt, at du har forbundet Merchant Center med hjemmeside, product feed, og Google AdWords konto, for ellers vil du ikke kunne komme videre.
Google vil ganske enkelt ikke kunne finde de oplysninger, som de skal bruge.
Men vi har Danmarks skarpeste læsere, så vi tror på, du er klar!
Inde i kampagneindstillinger skal du indtaste de helt grundlæggende informationer til Google.
Disse informationer tæller:
- Kampagnens navn (mest til dig selv)
- Hvis det kun er nogle af dine produkter f.eks. sko, kunne du med fordel kalde kampagnen for sko.
- Sælger-id.
- Her vælger du dit product feed. Dette finder du i drop downen.
- Salgsland.
- Det er vigtigt, at du vælger det land, som du har knyttet dit product feed i Google Merchant Center til.
Er du mere til billeder end bogstaver?
Så kig her:
Min skærm var ikke stor nok til at tage et screenshot af det hele, så den bliver bliver lige delt op i to bidder 🙂
Nu skal du til at vælge noget utroligt vigtigt!
Budget og og standardbud.
Mange spørger hvad klikpriser skal være for Google Shopping.
Der eksisterer desværre ikke noget entydigt svar.
Men har du haft almindelig søgeannoncer kørende, så vil jeg anbefale, at du sætter klikprisen cirka 20% lavere end gennemsnits klikprisen på søgeannoncerne.
Et andet eksempel kunne være, at du har et brand, hvor du vil lave shopping kampagne.
Der kigger du på din search kampagne på dét brand.
Her skal du kigge på gns. cpc og konv. værdi/pris (i daglig tale ROI).
Hvis kampagnen performer under ROI målet, sætter du prisen lavere end den gns. cpc, som search kampagnen har og omvendt.
Nu kommer du til den sidste dør, og herefter vil du træde ind i Googles gyldne verden.
Her ligger der meget omsætning, og venter på dig.
Du skal lave annoncegrupper.
Det er fuldstændig umuligt at gøre forkert, hvis du bare læser med her.
Du skriver annoncegruppens navn.
Hvis du ikke kan komme med et fancy navn, så kald den bare “1. shopping annoncegruppe”.
Derefter vælger du “Start med én produktgruppe med et enkelt bud alle produkter”.
Og til sidst trykker du “gem”
TILLYKKE!
Du er nu færdig med din Google Shopping kampagne!
Pssst… Husk også at læse vores indlæg om, hvordan du optimerer din Google Shopping kampagne.