Annoncér på Pinterest som en af de første virksomheder
Kasper Sponholtz
Head of Social Media
Kategori
SoMe
Hjem » Annoncér på Pinterest som en af de første virksomheder
Jeg har udarbejdet en guide til, hvordan du bedst kommer i gang med Pinterest annoncering.
Pinterest er en side folk søger til for at få inspiration. Det er et socialt medie som har fokus på det visuelle, herunder billeder og videoer. Det fungerer i det store hele som en opslagstavle hvor brugerne på siden kan dele, like og kommentere pins. Det er altså ét stort inspirationsmedie.
Annoncer på Pinterest fungerer derfor ikke som et forstyrrende element, men mere som en del af den visuelle oplevelse. En oplevelse som byder på ideer, tips og inspiration. Hvad end der er tale om opskrifter, rejser, bryllup, smykker, fodbold eller noget helt andet – så er Pinterest et oplagt medie at annoncere på.
Pinterests popularitet er i øvrigt stigende og antallet af danskere som befinder sig på mediet er over 230.000.
Step-by-step:
1. Opret en virksomhedsprofil
Når virksomhedsprofilen er oprettet, er det vigtigt at du tilføjer faktureringsoplysninger. Dette gør du i venstre hjørne i drop-down menuen som hedder “annoncer”. Her vælger du den nederste valgmulighed “fakturering”.I højre hjørne er der tre prikker du kan trykke på og dernæst vælge “kontoindstillinger”. Her kan du tilføje informationer om din virksomhed.
2. Installer et Pinterest-tag
Ved at installere et Pinterest-tag har du mulighed for at spore folks handlinger på dit website efter at de har interageret med dit sponsorerede indhold. Dette er en fundamental og essentiel del af annoncering på Pinterest.
Ved at installere et Pinterest-tag kan du måle de givne resultater og dermed evaluere din kampagnes succes.
Du kan samtidigt også lave brugerdefinerede målgrupper, heriblandt målgrupper som inkluderer de personer som allerede har set dine annoncer – og lave retargeting.
Sådan gør du:
Du installerer et Pinterest-tag ved at klikke på drop-down menuen “annoncer” i venstre hjørne.
Her vælger du “konverteringer”.
Dernæst klikker du på dit tag-id.
Basiskode:
Det første du skal gøre er at installere basiskoden.
Basiskoden skal tilføjes på alle sider på dit website – på denne måde oprettes der målgrupper som du senere kan målrette mod. Bemærk at basiskoden kun må forekomme en gang på hver enkelte side og den skal ligeledes placeres før hændelseskoden.
Basiskoden skal placeres så den indlæses først på siden. Dette er normalt i afsnittet i dit websites HTML.
Hændelseskode:
Når du har installeret basiskoden skal du installere hændelseskoden. Hændelseskoden skal kun installeres på de sider hvor du vil registrere konverteringer. Dette vil altså sige at du skal installere koden på de sider hvor folk eksempelvis køber dit produkt, tilmelder sig noget eller søger efter noget.
For at sikre at du har installeret dit Pinterest-tag korrekt kan det være en god ide at downloade udvidelsen Pinterest Tag Helper. Når du downloader udvidelsen kan du se de konverteringstags og hændelsesdata som sendes fra dit website.
3. Opret en annonce
Næste skridt er at oprette en annonce. Du opretter en annonce ved at klikke på “annoncer” i venstre hjørne og dernæst vælger “opret annonce”.Kampagne
Det første du skal gøre herefter er at vælge et kampagnemål:Du kan vælge forskellige mål alt efter hvad du vil opnå med din kampagne.
Dernæst skal du vælge et kampagnenavn og sætte en daglig forbrugsgrænse og en levetidsforbrugsgrænse.
Du kan også vælge om du vil danne en karrusel ud fra annoncen (en karrusel er en række billeder i en annonce som folk kan “bladre” igennem).
Det er samtidigt også her, at du kan vælge om din annonce skal indeholde en video.
Annoncegrupper
Næste skridt er at navngive din annoncegruppe og at oprette en målgruppe. Du kan oprette en målgruppe ved at trykke på “opret ny målgruppe”. Dernæst bliver du ført videre til en ny side hvor du skal trykke på “opret målgruppe” knappen i højre hjørne.Her kan du vælge hvilken målgruppe din kampagne skal målrette sig mod.
Et eksempel kan se således ud:
Her kan du ligeledes tilføje filtre som eksempelvis inkluderer eller eksluderer en bestemt URL.
For hver kampagne kan du oprette en række annoncegrupper, som målretter dine annoncer til de rigtige personer på det rigtige tidspunkt. I højre side af skærmen kan du se den potentielle målgruppestørrelse, ud fra de oplysninger du har indtastet. Du kan dog også slå udvidet målretning til, ved at gøre dette når du ud til endnu flere personer på Pinterest.
Hvis du ikke nødvendigvis vil lave en brugerdefineret målgruppe, så kan du oprette en målgruppe ud fra andre krav. Disse krav kan eksempelvis være køn, alder, placering, sprog og enheder.
Du kan også vælge, om dine annoncer skal vises alle steder på Pinterest, eller om de kun skal vises i browser eller søgeresultater.
Hvis du vælger “browsing” vises dine annoncer i folks startfeeds og relaterede pins.
Hvis du vælger “søg” vises dine annoncer i søgeresultater og relaterede pins.
Dernæst kan du tilføje en række interesser, bemærk at disse skal være relateret til dit brand. Ved at gøre dette når du ud til flere folk, baseret på de pins som folk i forvejen interagerer med.
Keywords
Det er en rigtigt god ide at vælge nogle (optimalt: mindst 25) relevante søgeord. Ved at gøre det øger du annonceeksponeringen i søgeresultater og relaterede pins. Det vigtigste her er bare, at dine søgeord er relevante. Du kan gøre brug af forskellige slags søgeord alt efter, om du vil nå ud til en bred målgruppe eller en mere indsnævret målgruppe. Hvis du gerne vil ramme en bred målgruppe er det en god ide at gøre brug af et bredt match – her står søgeordet uden redigering. Hvis du derimod gerne vil indsnævre søgeresultaterne kan det være en god ide at bruge sætningsmatch og eksakt match. Her er det også en mulighed at bruge negativt sætningsmatch og negativt eksakt match. Ved at gøre brug af negative matches kan du vælge søgeord som ikke skal udløse dine annoncer. Du har mulighed for at hente en rapport fra Pinterest som viser en statistik over hvordan dine søgeord matcher søgeforespørgslerne. Dette er enormt brugbart idet du her får en forståelse for, hvad Pinterest brugere søger efter.Annonceformater – sådan laver du vellykkede annoncer
Billedformat:
- Lodrette billeder (2:3 – fx. 1000 x 1500 pixels) – ellers kan din pin blive beskåret uhensigtsmæssigt i folks feed.
- Produktet du tilbyder skal være nemt at se og forstå – placer derfor produktet i centrum af billedet og undgå for meget forvirring.
- Husk logo på hver pin.
- Brug (kort) tekstindlejring da dette er med til at forstærke dit budskab.
- Fokuser på kvalitet og skræddersy dine annoncer til din målgruppes specifikke behov.
- Det kan være en god ide at planlægge pins, så du spreder dit content ud over en længere periode – ved at gøre dette når du også ud til en bredere målgruppe.
Videoformat:
- Forsidebilledet til din video er essentielt. Det er det første som folk ser, og skal derfor være fængende, og give en fornemmelse af hvad video går ud på.
- Det er vigtigt at din video fungerer både med og uden lyd – brug eventuelt understøttende tekst til din video.
- Pinterest anbefaler 6-15 sekunders videoer – så gør det kort.
Kom i gang før din konkurrent
Måske kan du allerede nu fornemme, at Pinterests nye annonceringsplatform er den bedste kombination af mulighederne, som når du benytter dig af Google Ads og Facebook Ads.
– Eller måske er det hele helt nyt for dig.
Uanset hvad, så har du lige nu en unik mulighed for, at blive den første af dine konkurrenter til at benytte Pinterest annoncering.
Forestil dig, at du var den eneste der blev vist med en annonce, når folk søgte på Google efter dine produkter. Det var en sjov, og rigtig profitabel tid for rigtig mange virksomheder.
Og det er DIN tid på Pinterest.
Så spørgsmål er bare, er du en do-it-yourself type, eller vil du have, at det bare spiller fra starten, og du kan bruge din tid, der hvor det er sjovest?
Klik her og udfyld kontaktformularen – så tager vi en snak om dine muligheder, DIT potentiale og hvordan du kommer nemmest i gang.