SÅDAN KAN DU SE DINE KONKURRENTERS FACEBOOK ANNONCER!

Kasper Sponholtz
Head of Social Media
Kategori
SoMe
Hjem » SÅDAN KAN DU SE DINE KONKURRENTERS FACEBOOK ANNONCER!
Så er det altafgørende spørgsmål bare:
“HVORDAN?”
Hvordan ser du dine konkurrenters annoncer?
Dét skal jeg fortælle dig om et lille sekund.
Der er faktisk ikke så meget hokus pokus over det.
Måden hvorpå du kan se, hvilke annoncer dine konkurrenter kører på Facebook er egentlig meget simpel!
Og så kræver det KUN ét enkelt klik.
Eller faktisk to.
Men pointen er, at det er super nemt.
Hvad skal du gøre?
Det allerførste du skal tage stilling til er, hvilke virksomheder, du ønsker at vide liiidt mere om.
Når du har gjort det. Så skal du egentlig bare finde deres Facebook side.
Og voila – så er vi ved at være der.
Men lad mig lige illustrere det for dig på et lidt mere lavpraktisk niveau …
Jeg har i det kommende eksempel valgt at tage udgangspunkt i Elgiganten, fordi Elgiganten er en stor spiller på markedet og jeg er slet ikke i tvivl om, at de har brugt rigtig mange dyre lærepenge.
Så derfor er jeg taget et smut ind på deres Facebook side, som du kan se herunder:


Når du har gjort det, så kan du se, at der popper en fane op, og her klikker du på “Gå til annoncebibliotek”

Og så er du simpelthen inde, hvor du nu kan se alle Elgigantens aktive annoncer, som de kører lige nu.
Hvorfor er det overhovedet interessant?
Enkelt.
Det er interessant, fordi du kan se, hvad dine konkurrenter gør.
Og hvem vil ikke gerne have et indblik i det?
Du kan lige så godt lade dig inspirere af, hvad dine konkurrenter gør, HVIS det er smart.
På den måde, har du mulighed for at styrke din egen konkurrencedygtighed.
IKKE dermed sagt, at du skal satse på at ligne dine konkurrenter – men du skal blot lade dig inspirere.
“Men hvordan lader jeg mig inspirere?”
Du kan tage et kig på dine største konkurrenter eller de virksomheder, som du med sikkerhed ved, bruger et stort budget på annoncering.
And why is that?
Fordi så kan du med garanti være sikker på, at de virksomheder har brugt rigtig mange ressourcer til at forme den HELT rigtige annoncering.
Det indebærer alt lige fra de helt rigtige layouts til de helt rigtige formater eller den helt rigtige tekst.
Tag ved lære af dem og så kan du med fordel vælge at implementere det i din egen markedsføring.
Her har jeg 3 gode råd til DIG, så du får mest muligt ud af, at se dine konkurrenters annoncer!
1. Du skal søge inspiration
Hvis der er nogle brands eller virksomheder, som DU tænker gør det rigtig godt, så gå ind på deres Facebook side og analysér på, hvordan de gør.
Så kan du få en indikation af, hvordan hele deres tilgang til Facebook annoncering er.
Tag et kig på deres salgstragt.
Og her kan du kigge på, hvordan deres Call-to-actions (CTA) er. Prøver de at få folk ind på hjemmesiden? Prøver de at sælge med det samme? Prøver de at generere Email subscribers? Kører de konkurrencer eller lign.?
2. Du skal ikke kopiere
Fidusen er ikke at kopiere, men derimod indsamle information og massevis af viden.
Undersøg hvordan de gør brug af deres tekst? Hvordan er deres kreative materiale? Hvor lang tid varer deres videoer? Gør de brug af billeder? Hvordan gør de brug af call-to-actions? Hvordan er deres overskrifter?
Så finder du også nemt og hurtigt ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør.
3. Du skal analysere dine konkurrenter
Benyt muligheden til at komme ind under huden på dine konkurrenter.
Du har rig mulighed for at finde ud af, hvad dine konkurrenters USP’er er, og hvilket budskab DE gerne vil ud med.
Når du har gjort det …
Så tag lige et kig på dine egne annoncer og reflektér over, hvordan du selv kan gøre dine egne annoncer meget mere attraktive.
Tag så meget viden fra dem, som du kan!
Og så gør dig selv den tjeneste at gøre brug af det i din egen markedsføring.
Når du har suget alt viden til dig fra dine konkurrenter, så kan du tage et kig på, hvordan du laver de bedste Facebook annoncer.
…hvor du får et endnu større og detaljeret indblik i, hvordan DU laver Facebook annoncer, der rent faktisk PERFORMER!