fbpx

MARKETINGS MEST EFFEKTFULDE COCKTAIL

Portræt-Kasper_01

Kasper Sponholtz

Head of Social Media

Kategori

SoMe

Og hvad er det så for en cocktail?

Forestil dig, at du tager shakeren – smider 2 cl. afmålt facebook annoncering og 4 cl. E-mail i den. Ryster godt og grundigt. Hælder den i et eksklusivt drinksglas med sukker på kanten. Resultatet er en målrettet, farverig, kreativ, velsmagende og hamrende effektiv drink foran dig.

– Og så kan du med garanti smide en gul paraply i og fejre, at cocktailen foran dig er din direkte vej til større eksponering, branding og langt flere konverteringer!

Hvorfor E-mail?

  1. Svaret er egentlig ret så enkelt!

    E-mail er den mest effektive markedsføringskanal til at vækste din forretning gennem relationer og til at skabe troværdighed til dit brand.

    Vi skal påvirkes 5 til 12 gange før vi handler – og det skal dine potentielle kunder også før de finder pengepungen frem og investerer i dit produkt.

    Det er her E-mail marketing er fantastisk. Med skræddersyede og målrettede E-mails kan du sørge for at påvirke og samtidig skabe en uvurderlig relation til den enkelte kunde.

    Og det lyder jo alt sammen fint og er til at forstå. Men hvad gør man så, hvis man lige nu ikke har ret mange på sin mailliste – eller måske slet ikke har en eneste signup?

    Og nu skal der så lægges hjerne i blød og skabes en gennemarbejdet strategi. For hvem er det vi gerne vil have som signups? Og hvilket incitament vil vi give dem til at udlevere deres mail-adresse?

    Når spørgsmålene er besvaret, så er vi allerede langt. Og nu starter alt det rigtig sjove så. For hvordan får vi så de tilmeldinger, som vi har sat os for?

Facebook som indgangskanal

Facebook er et genialt supplement til din e-mail markedsføring. I begge tilfælde har du muligheden for at påvirke folk som ikke aktivt er på udkig efter lige netop dit produkt, med skræddersyede henvendelser og påvirkninger.

Du har også mulighed for at målrette dine annoncer på Facebook mod din e-mail-database. Så du har mulighed for at føre kampagner på tværs af kanalerne og virkelig påvirke de potentielle kunder, du har på din nyhedsbrevsliste. Du bruger samme grafik og de samme budskaber, så du virkelig skaber en smuk symbiose mellem de 2 kanaler.

Vi har personligt to yndlings-features på Facebook. Den ene er muligheden for sofistikeret remarketing og den anden er lead ads.

Lead ads er muligheden for at indsamle mails direkte igennem Facebook. Det er faktisk så genialt, at det faktisk kun kræver to klik for brugeren at afgive sin e-mailadresse.

Du har dog også muligheden for at intensivere det sofistikerede setup her, og gøre en senere segmentering lettere, ved at spørge om meget mere end blot navn og e-mail.

Dette kan være super smart at gøre, hvis du i forvejen gør meget ud af dit nyhedsbrev og ser den uomtvistelige værdi i, at målrette dine nyhedsbreve til segmenterede dele af maillisten.

Helt konkret betyder det, at hvis du gerne vil vide mere om det demografiske, såsom alder og køn, fordi du segmenterer dit nyhedsbrev og sender forskellige nyhedsbreve ud til forskellige segmenter, så kan du få de nødvendige oplysninger allerede ved selve tilmeldingen.

Som du kan se på billedet, har du mange muligheder for at indsamle den data, du ønsker.

Du har også selv muligheden for at vise, hvornår du vil vise dine lead ads på Facebook/Instagram.

Så apropos vores anden yndlings-feature på Facebook, remarketing, så er det f.eks.et perfekt tidspunkt at vise en lead ad. Får du ikke købet i 1. omgang, så vil du gerne have muligheden for at eksponere den besøgende på både Facebook og E-mail i et forsøg på at “overtale” den besøgende til at købe.

Hvordan fungerer samspillet i praksis?

Et målrettet og veltilrettelagt samspil mellem facebook og E-mail tiltrækker nye tilmeldinger som fluepapir tiltrækker fluer. Formlen går ud på, at facebook er første step i købstragten – eksponering og tiltrækning. Herfra overtager E-mail og nurser og plejer og bevæger sig ind under huden på den potentielle kunde. Men det sker selvfølgelig ikke bare ved et trylleslag.

Og her kommer incitament ind i billedet igen! Hvordan får du skabt interesse og opmærksomhed omkring dit brand?

Incitament handler i bund og grund om ”What’s in it for me?” og den tanke sidder ALLE mennesker med. Så Facebook skal imødekomme det med et direkte action-krævende incitament.

Det kan f. eks. være en konkurrence eller en rabatkode:

“Tilmeld dig nyhedsbrevet og deltag i konkurrencen om 2 billetter til Barcelona”

Eller

“Tilmeld dig nyhedsbrevet og få 100 kr. i rabat på dit første køb”

I den konkurrenceprægede udgave har du derudover også muligheden for at booste dine eksponeringer på Facebook isoleret, da en konkurrence-gevinst med et dele-element (vind to billetter!) tit engagerer dine følgere og indirekte inviterer til at kommentere og tagge i selve opslaget.

Dér, hvor de andre giver op!

Så… Du vidste i forvejen, at E-mail er en møghamrende effektiv kanal til relationsopbygning og konverterende salg. Men nu ved du også, at al begyndelse ikke nødvendigvis er svær? For står du dét sted, hvor rigtig mange opgiver af uoverkommelig udmattelse – dér, hvor du netop mangler tilmeldinger til dit nyhedsbrev, ja, så er der altså store og effektive muligheder, når du bruger Facebook som indgangskanal til din E-mail markedsføring.

Så mix DIN farverige og effektfulde marketing-cocktail, læn dig tilbage og gør dig klar til at opbygge langt mere målrettet relation og tillid til alle dine mange, nye og forventningsfulde nyhedsbrevslæsere.

Dette blogindlæg er forfattet af Head of SoMe, Kasper Sponholtz og E-mail Marketing Manager, Louise Aarkrog – begge fra Adtimize.

Læs flere indlæg her under