fbpx

Dynamic Search Ads:
Hvordan gør du?

Thomas Moe Bojsen

Co-Head of SEM

Kategori

Google Ads

DSA eller Dynamic Search Ads – kært barn har mange navne. Som navnet antyder, har vi altså at gøre med et dynamisk annonceformat. I kontrast til ganske almindelige Google Search kampagner er vi med DSA annoncer ikke afhængige af søgeord med skræddersyede annoncer til det enkelte søgeord.

Og det lyder jo ganske smart, men der er mange elementer, som taler både for og imod annonceformatet, og det vil jeg forsøge at afdække i dette indlæg.

Men før vi går i gang med Dynamiske søgeannoncer…

Må jeg hellere fortælle lidt om, hvordan DSA annoncer egentlig virker – og selvom det måske bliver en smule teknisk i perioder, så lover jeg, at det er værd at hænge i.

På din hjemmeside, har du (eller burde du have!) en lille tekstfil kaldet robots.txt. Dens eneste formål er at fortælle Google, og andre ‘søgemaskinecrawlers’, hvilke URL’er, som crawleren må gennemgå. Lidt mere lavpraktisk betyder det, at du giver søgemaskinerne tilladelse til at gennemgå din side, læse indholdet og forsøge at forstå hvad siden egentlig handler om. Netop Robots.txt kan du læse mere om i vores indlæg om teknisk SEO.

Og det er jo egentlig ganske smart – for hvis Google kan forstå, hvad din side handler om, så er det jo ganske simpelt at matche det til folks søgeadfærd. Og det fører os tilbage til de Dynamiske Search Ads, som jo egentlig var omdrejningspunktet for dette indlæg.

Hele fidusen er, at du opretter en Dynamisk annoncegruppe, som får sit eget Dynamiske annoncemål. I praksis betyder det, at du fortæller Google, hvilke sider den egentlig skal sende folk hen på. Udgangspunktet vil for de fleste være “Alle websider” her – men du har jo også kedeligt indhold på din side som Persondatapolitik, som der i al fald ikke er nogle, der gider at læse. Og du vil i hvert fald ikke betale for, at folk læser det, så det er ganske smart at lægge som negativt dynamisk annoncemål, inden kampagnen sætter i gang.

Nå, vi skal tilbage til DSA-annoncerne

Nu ved Google jo, hvad din hjemmeside handler om, og hvor trafikken skal sendes hen, men du mangler jo stadig at skrive annoncen! Og selv her giver Google dig en hjælpende hånd: De opretter nemlig alle dine overskrifter selv baseret på informationen på produktsiden.

I virkeligheden kigger de nok alene på dine title tags, som du forhåbentligt allerede arbejder med for at styrke dine organiske placeringer – men det snakker jeg om i et helt andet indlæg.

Annoncerne finder altså helt selv ud af:

  • Søgeord
  • Overskrifter til annoncerne
  • Landingssiden til produktet

Det eneste du skal, er simpelthen at skrive 2 beskrivelseslinjer, som er fælles for alle de produkter, som DSA-kampagnen nu engang skal annoncere for – og det kunne jo være ganske belejligt med at fremhæve et par af dine USP’er lige her.

For severinsen, hvor er det smart.

Fordelen ved Dynamiske søgeannoncer

Går altså især ud på, at du slipper for en masse manuel opbygningen.
Forstå mig ret: En “rigtig” search-kampagne vil (næsten) altid performe bedre, men lige her får du altså serveret muligheden for at få et proof of concept på dine søgeord, inden du bruger timevis på at oprette long-tail søgeord til alle dine produkter.

På den måde kan du pludselig få en masse ekstra tid mellem hænderne, som altså kan bruges, hvor afkastet er størst. Og ja – pareto (80/20-reglen) gælder også her.

Men inden du farer ind, og opbygger dine DSA-kampagner..

Så må du også høre om ulemperne!

Selvom dynamiske søgeannoncer hidtil er beskrevet som et vidundermiddel, så er der altså også ulemper ved formatet.

Du mister jo netop en del kontrol, idet du ikke kan styre præcis, hvilke budskaber der dukker op til det enkelte produkt. I princippet aner du heller ikke, om annoncerne hælder penge ud ad vinduet på udsolgte produkter.

Derudover har du pludselig meget lille kontrol over annonceteksterne og budskabet i dine annoncer. Alt andet lige vil du altså opnå et lavere kvalitetsresultat i din annoncering. I praksis betyder det, at du er nødt til at byde højere i auktionen for at opnå den samme placering – og jo dyrere dine klik er, jo mindre bliver annonceringen selvfølgelig.

Derudover er du dybt afhængig af gode title tags, som desværre ikke er en selvfølge for mange mindre virksomheder.

Men hvordan bruger vi det så..?

Det skal jeg fortælle dig. For Dynamiske søgeannoncer kan jo passe ind overalt i din salgstragt afhængigt af, hvad robots.txt finder på din side. Hvis alle dine produkter bare hedder “Sorte sko”, så bliver du jo kun fundet på det. Men hvis de derimod hedder “Nike infinity Run 2 flyknit”, så kan du ramme nogle ekstremt specifikke søgninger fra folk, som er enormt langt i deres købsrejse, og formentlig bare leder efter den rette pris.

I praksis bruger vi hos Adtimize det til at høste søgeord. I dine søgetermsrapporter får du jo løbende en masse indsigt i forskellige søgetermers performance, og her kan du tydeligt se, hvor mange visninger og klik du egentlig får ind. Men endnu vigtigere kan du også se, hvad der konverterer (!) – og den viden kan du jo netop bruge til at genvinde kontrollen ved at opbygge søgeordet manuelt. Således har du jo pludselig sparet en masse tid på søgeordsanalyse.

Nå ja, og så ekskluderer du selvfølgelig lige dit nyopbyggede søgeord fra din DSA-kampagne, så du er helt sikker på, at søgeordet får trafikken, da det, som vi har været over, vil have lavere klikpriser end dine Dynamiske søgeannoncer.

Hvordan gør du så?

I modsætning til almindelige search-kampagner, mener jeg absolut, at det er lettest at starte i Google Ads interfacet – altså i din browser.

Her vil jeg lave en ny search-kampagne præcis, som man plejer. Til gengæld skal du holde øjne og øre åbne, når annoncegruppen oprettes, for det er helt og aldeles nødvendigt, at du får slået annoncegruppetypen over på ‘Dynamiske’.

Derfra vil resten af vinduet skifte, og Google vil næsten guide dig gennem resten af processen. Det vigtigste er, at du får slået den over til at målrette ‘Alle Websider’, som vi gennemgik tidligere.

Og derfra mangler du egentlig bare at skrive nogle forrygende beskrivelseslinjer – og husk nu at få dine stærkeste USP’er ind her!

Lad Adtimize hjælpe med Dynamic Search Ads

Hos Adtimize har vi et stærkt hold af Google Ads specialister. På tværs af afdelingen har vi mange års erfaring med arbejdet omkring Googles forskellige annonceformater, herunder Dynamic Search Ads. Skal vi tage et kig på din konto og tage en snak om mulighederne? Så kontakt os med det samme.

Læs flere indlæg her under