fbpx

Hvad er teknisk SEO?

Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.

Teknisk SEO er fundamentet af al SEO-arbejde. Med teknisk optimering af din hjemmeside får dine søgeord den bedste chance for at nå den eftertragtede top i Googles søgeresultater. I denne artikel kommer vi helt ind i kernen af teknisk SEO, så du kan forstå, hvad det er, og hvordan du selv kan arbejde med det. Men først skal vi lige have helt styr på, hvad det er! 

Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO er en metode til at optimere en hjemmeside med formålet at opnå mere synlighed og bedre placeringer i Googles søgeresultater. Med teknisk SEO kan man gøre det nemmere for søgemaskiner som Google at gennemgå en hjemmeside og vise hjemmesidens sider i søgeresultaterne. Kort sagt: Det hjælper potentielle kunder med at finde din hjemmeside.

Man fristes til at tænke “lav teknisk SEO og kom op på toppen af søgeresultaterne!”. Desværre hænger det ikke helt sådan sammen.  

Teknisk SEO er en ud af tre SEO-metoder, som alle er afgørende for at få gode organiske (ikke betalte) placeringer:

1. Teknisk SEO 
2. On-page SEO (tekster m.m.)
3. Off-page SEO (linkbuilding m.m.)

Hvad er teknisk SEO

Hvorfor er teknisk SEO vigtigt?

Dine gode tekster og de mange links, du har fået, fra andre hjemmesider bør da være mere end nok til at få en top 3 placering i søgeresultatet. Det er det dog desværre ikke. Godt indhold er spildt arbejde, hvis søgemaskiner, som Google og Bing, har svært ved at forstå din hjemmeside, fordi denne så ikke vil blive vist i søgeresultaterne. 

Det er her teknisk SEO kommer ind i billedet! Søgemaskiner som Google og Bing ønsker altid at vise de bedste og mest relevante søgeresultater, hvilket er hvad der kan drive den organiske trafik

For at kunne dette crawler (gennemgår) og evaluerer de hjemmesider ud fra en masse forskellige faktorer, som bl.a. brugervenlighed, indhold, mobilvenlighed og hastighed. 

Teknisk SEO er vejen til en god evaluering af Google – og dermed gode placeringer for søgeord.

Hvordan laver man en teknisk SEO-analyse?

Det kan ikke understreges nok: Teknisk SEO er (meget) vigtigt! Men hvad er så
next step? Først og fremmest skal der laves en teknisk SEO-analyse. 
Med en teknisk SEO-analyse kan du finde frem til din hjemmesides fejl og
mangler. Ved at rette eller forbedre disse, vil du forhåbentlig få en god
evaluering af Google og dine søgeord vil få bedre placeringer. I det følgende vil
vi komme helt i dybden med en teknisk SEO-analyse.

SEO analyse

Få en sikker hjemmeside med et SSL-certifikat

Safety first, som man jo siger. Det gælder også hjemmesider, hvor brugerens oplysninger (data) skal beskyttes. Derfor er sikkerhed altid en del af Googles evaluering af en hjemmeside.

Er din hjemmeside sikker? Det er heldigvis nemt at se: En sikker hjemmeside har et såkaldt SSL-certifikat (Secure Socket Layer), som bl.a. gør, at hjemmesidens url’er altid begynder med “https://”.

En usikker hjemmeside (uden SSL-certifikat) har url’er, der begynder på “http://” og der vil stå “Not Secure” foran alle url’erne.

Et SSL-certifikat skaber et krypteret link mellem browseren og hjemmesidens server, så brugerens oplysninger er helt beskyttet. Kontakt din hjemmesides hostingfirma for at få et SSL-certifikat.

Gør hjemmesiden nem at indeksere og crawle

Indeksering og crawlability er teknisk SEOs arme og ben. Uden disse sker intet og man vil ikke blive vist i søgeresultatet. Din hjemmeside har god crawlability hvis det at finde rundt, er lige så let som at klø sig i nakken – både for brugere og for såkaldte bots. 

En bot er en robot, som crawler (gennemgår) hjemmesider ved at hoppe fra link til link. I det idéelle scenarie vil Googles bots besøge din hjemmeside og crawle den – og vupti, dine sider er nu indekseret, dvs. vist i sørgeresultaterne! Det er dog sjældent så simpelt, så derfor vil vi introducere 5 værktøjer til evaluering og forbedring af indeksering og crawlability. 

  1.  XML-sitemap 
  2.  Google Search Console 
  3.  Robots.txt 
  4.  Interne Links 
  5.  Hreflang

1. XML-Sitemap

Hvor ville indeksering være nemt, hvis du bare kunne give Google en liste med de sider, som du gerne vil have vist i søgeresultatet. Dette er netop formålet med et XML-sitemap. Hvad er et sitemap? Helt grundlæggende er det en fil med en liste af alle de sider, som man gerne vil have Google til at indeksere. Det er også et slags kort over hjemmesidens indhold, som hjælper søgemaskiner med at forstå strukturen af hjemmesiden, så den nemt kan crawles. 

Et XML-sitemap er ofte på url’en www.hjemmesidens- navn.dk/sitemap.xml. Tjek om din hjemmeside har et XML-sitemap, ved at bruge den gratis Google Chrome browserudvidelse “ SEOquake ”.

Ofte vil et XML-sitemap automatisk blive dannet (f.eks. i Shopify). Til WordPress hjemmesider kan man installere pluginet YOAST SEO for at lave et XML-sitemap. 

Upload det færdige XML- sitemap til Google værktøjet Google Search Console, så Google nemt kan finde det.

Vil du vide mere? Læs vores indlæg om sitemaps.

2. Google Search Console

Til indeksering er Google Search Console, din nye bedste ven. Dette gratis værktøj gemmer på en masse guldkorn, ikke mindst den smarte “anmod om indeksering” knap (under “Undersøg”).

 Google vil dog ikke af med sandheden om, hvor ofte (eller sjældent) de tjekker disse. Search Console vil også afsløre, om dine nyeste sider er i dit XML-sitemap, eller om de er ekskluderet af en anden fil: Robots.txt filen.

3. Robots.TXT

Det tætteste man kommer på en knap, der kan slukke og tænde for indekseringen af en side er robots.txt filen. 

En robots.txt fil, som findes på www.dinhjemmeside.dk/robots.txt, bruges til at give instruktioner til søgemaskiner, som f.eks. “crawl ikke checkoutsiden”. 

Denne fil er “little, but fierce,” som man ville sige i England. En lille fil med magten til at ekskluderer sider eller hele hjemmesider fra søgeresultatet. 

Robots.txt

Det er derfor ikke en fil, som man bør redigere uden at have styr på, hvad man laver. I dette eksempel siger man, at web crawlers ikke må crawle alle sider under /admin, /cart og /account samt alle sider til erhvervskunder (B2B).

4. Interne links

Det gode ved indeksering er, at der altid er en plan B: Interne links. Nogle gange synes intet at virke for at få nye sider indekseret. Du har prøvet alt: inkluderet siderne i dit XML-sitemap; tjekket, at de ikke er ekskluderet af din Robots.txt fil og anmodet om indeksering i Google Search Console. Herefter er det tid til plan B: Interne links. 

Interne links er links mellem sider på din hjemmeside. Hvert link i din menu er eksempler på interne links. Både brugere og søgemaskiner bruger disse til at navigere en hjemmeside – og til at opdage nye sider! Ved at sætte nye links i footeren eller menuen vil siderne sandsynligvis blive indekseret hurtigt, fordi disse links er på alle hjemmesidens landingssider.

5. Hreflang

Indeksering af en ny landingsside kan være en udfordring. Indeksering af en ny landingsside i flere sprog er bestemt ikke nemmere. Google skal ofte bruge en hjælpende hånd til at finde ud af hvilken sprogversion, der skal vises i et søgeresultat. Her kommer hreflang ind i billedet!

Hreflang tagget er en kode, som bruges til at fortælle Google, at samme landingsside findes i flere forskellige sprog. 

Med Hreflang vil Google vise den sprogversion, som er mest relevant ift. brugerens lokation. Her er et eksempel på Hreflang HTML koden, som indsættes i landingssidens <head>. Denne hjemmeside er i tre sprog: Dansk, engelsk og norsk.

<link rel =”alternate” href=”https://hjemmeside.dk/” hreflang=”da-dk” />
<link rel =”alternate” href=”https://hjemmeside.com/” hreflang=”en-gb” />
<link rel =”alternate” href=”https://hjemmeside.no/” hreflang=”no-no” />

Når du har fået styr på din hjemmesides sikkerhed (med et SSL-certifikat) og indeksering (med XML-sitemap, Robots.txt, Google Search Console og eventuelt hreflang), så er det tid til at skrive gode tekster!

Skriv godt content og undgå duplicate content

Ligesom teknisk SEO, spiller on-page SEO, herunder tekster, en altafgørende rolle for søgeords placeringer. Men selv teksterne bliver påvirket af teknisk SEO. 

Content is king. Et udtryk, som man måske har hørt en gang for meget, men for SEO, så er content virkelig king. Noget content er afgørende for at få høje organiske placeringer og andet er måske årsagen til at mistede placeringer. 

  • Vejen frem i søgeresultatet: Unik, velskrevet og relevant indhold.
  • Vejen tilbage i søgeresultatet: duplicate content, keyword cannibalization og tyndt indhold.
 

Så man skal helst sikkert undgå duplicate content, keyword cannibalization og tyndt indhold, men hvad er dette egentlig, og hvad kan man gøre ved det? Det vil vi gennemgå i det følgende.

Duplicate content og keyword cannibalization

Godt indhold er unikt indhold. Dårligt indhold er kopieret indhold, dvs. duplicate content. Duplicate content er indhold, på samme hjemmeside, der minder meget om eller er kopieret fra en anden side.

Disse sider konkurrerer ofte om samme søgeord, da Google ikke kan vurdere, hvilken side, som bør vises. Dette kaldes keyword cannibalization. Google viser sjældent to sider fra samme hjemmeside i et søgeresultat.

Tyndt indhold

Godt indhold er også velskrevet og uddybende indhold. Dårligt indhold er tyndt indhold, dvs. sider med næsten ingen tekst, produkter eller anden information. Hvis man har mange af disse, kan det påvirke søgeordenes placeringer negativt. Hvad gør man så ved duplicate content og tyndt indhold? Det værste, man kan gøre, er, at slette sider, da dette ofte vil betyde, at man mister vigtige søgeord. Der er heldigvis andre løsninger, som gennemgås i det følgende.

Canonical tags og redirects

Udfordringer med dårligt indhold, som duplicate content og tyndt indhold, kan nemt rettes ved at skrive indholdet om. Man er dog nødt til at gennemgå hver side for at vurdere, hvad der skal beholdes. Derefter er der 3 muligheder: 

  • Omskriv / tilføj indhold.
  • Redirect/omdiriger til en anden side.
  • Brug canonical tags.
 

Hvis du har besluttet at omskrive / tilføje indhold, så er det vigtigt, at siderne får hver deres søgeord, så man undgår keyword cannibalization. Hvis dette er for tidskrævende, så er redirects og canonical tags den perfekte løsning. 

Redirects, også kendt som omdirigering, er en måde at få en url til automatisk at ændre sig til en anden. Derved sikrer man, at klik på den gamle url automatisk bliver sendt til den nye url frem for en 404-fejlside. 

Canonical tags er en anden smart løsning på duplicate content. Et canonical tag er en kode, som definerer originalversionen ift. en kopi, så Google ved hvilken side, der bør vises i søgeresultaterne. Denne bruges dog kun, når begge duplicate content sider skal beholdes, og man ikke kan omskrive indholdet. Canonical tagget indsættes i <head> på den side, som har duplicate content. Her indsættes denne kode: <link rel=”canonical” href=https://eksempel.com/navn-paa-en-side/” /> 

Nu bør du have nogenlunde styr på din hjemmesides sikkerhed, indeksering af hjemmesiden og håndtering af dårligt content. Herefter bør man kaste endnu et blik på hjemmesidens navigation og struktur. Navigation er nemlig både afgørende for indeksering og for crawlability.

Sørg for en brugervenlig struktur og navigation

Teknisk SEO handler om at gøre alt så nemt for Google. Google er din herre og med teknisk SEO skal du sikre, at du servicerer herren på bedste vis. Det gør du bl.a. ved at lave en brugervenlig hjemmesidestruktur og navigation. 

Flad hjemmesidestruktur

En brugervenlig hjemmesidestruktur er en flad struktur, der ikke kræver mange klik for at komme fra A til B. 

Denne type struktur gør det nemt for brugere og Google at få et overblik over din hjemmesides kategorier.  Der er derfor win-win for både brugeren og søgemaskinen.

Flad hjemmesidestruktur

Konsistent URL-struktur

Selv url’er kan være brugervenlige. Og nej, det betyder ikke at man skal fylde dem med et hav af søgeord. En brugervenlig og god url-struktur opfylder to formål:   

  • Gør det nemt at se, hvor man er.
  • Gør det nemt at se, hvilken kategorier/sider man er kommet fra.
 

En URL for en møbelforretning kunne f.eks. hedde “https://www.moebler.dk/sofaer/velour-sofaer”. Denne url viser tydeligt, at man er på velour sofa kategorisiden og at man er kommet fra sofaer kategorisiden. 

Breadcrumbs

Brugervenlighed opnås også med breadcrumbs. 

Ikke brødkrummer fra morgenbrødet, men hjemmesidens breadcrumbs. Med breadcrumbs tilføjer man interne links mellem hovedkategorier og underkategorier.

En hjemmesides breadcrumbs er en lille tekst med links, ofte øverst på en side, som viser brugeren hvor man er og hvor man er kommet fra. Det er både brugervenligt og SEO-venligt.

Breadcrumbs

Pagination

Hvis du er forfatter, så har du måske lige fået en aha-oplevelse! Fordi så har du nok helt styr på ordet paginering. I en bog er paginering nummerering af sider i en bog og på en hjemmeside er pagination nummerering af landingssider.  Pagination er en serie af sider, som er forbundet og har samme type indhold. På hjemmesider bruges det til at markere side 2, 3, 4, osv. af en kategoriside. 

Her kan man være heldig. De fleste hjemmesider tilføjer nemlig automatisk pagination. Hvis du ikke er så heldig, så skal koder som disse indsættes i <head> på landingssiderne. På side 2 ville koden f.eks. se sådan her ud, hvor man siger, hvad forrige og næste side er (på side 1 undværer man rel=”prev” koden):   

<link rel=”prev” href=”https://www.eksempel.dk/kategori” />

 <link rel=”next” href=”https://www.eksempel.dk/kategori?page=3″ />

Orphan pages

Som navnet antyder, er en orphan page en forældreløs side, dvs. en side hvortil der ikke er links fra en anden side. Den står derfor helt alene, ligesom et forældreløst barn. 

Det er selvfølgelig meget trist, at siden står helt alene, men det er også dårligt for SEO. Googles crawlers finder nemlig sider ved at følge links på en hjemmeside.

 En orphan page har dog ikke nogle links, så den vil sjældent blive fundet – og derfor ikke vist i søgeresultaterne.  

Orphan pages

Broken links

En anden linksituation, som er lige så trist som orphan pages, er døde links, også kendt som broken links. Døde links virker ikke og derfor får man vist den famøse 404-fejl side. Hvis en død landingsside havde fået mange refererende links fra andre hjemmesider, går denne værdi tabt, medmindre man laver en redirect (omdirigering) fra det døde link til en anden relevant side.

Som tommelfingerregel bør man rette 404-fejl sider en gang hvert kvartal.

Alt ovenstående er teknisk SEO opgaver, som man gør for overhovedet at blive vist i søgeresultatet, herunder sikkerhed, indeksering og intuitiv navigation, men man kan også gøre noget for at blive endnu mere synlig i selve søgeresultatet: Til det bruger man schema markup.  

Anvend structured data - schema markup

Vil denne smarte data hjælpe dig med at opnå høje placeringer? Nej. Men til gengæld kan det få mange flere til at klikke på din hjemmeside i søgeresultatet, dvs. øge din click-through-rate. 

Structured data, også kaldet schema markups, er koder, som bruges til at synliggøre en hjemmeside i søgeresultaterne via rich snippets. Rich snippets er elementer i søgeresultatet, som ofte skaber mere blikfang og generelt gør at din hjemmeside fylder mere i søgeresultatet. 

Schema markup

Man kan f.eks. bruge structured data til at vise anmeldelser, breadcrumbs, produkt lagerstatus, produktpris eller FAQ i søgeresultatet. Som meget andet, laves det ved at indsætte koder på en landingsside.

Du kan nemt bruge en online (og gratis) schema markup generator til at lave den kode, som bare skal indsættes i tekst editoren på en landingsside.

I nogle situationer er den intuitive hjemmesidenavigation, det top sikre SSL-certifikat og den nemme indeksering med XML-sitemap spildt arbejde. Det gælder f.eks. langsomme og ikke-mobilvenlige hjemmesider.

Sørg for at hjemmesidens hastighed er god

Lad os se det i øjnene. Tålmodighed er ikke en dyd, som nutidens internetbrugere nyder godt af. 

Ved hvert klik skal der være en øjeblikkelig reaktion. En side, som tager mere end 5 sekunder, at loade er nærmest ulideligt. Det er bestemt ikke noget, som mange vil vente på. 

Selv Googles crawlers har ikke tålmodighed til at vente mere, og derfor spiller hastighed og hastighedsoptimering en mere og mere afgørende rolle for hjemmesiders placeringer i søgeresultaterne. 

Hastighed er et enormt emne, som vi ikke kan komme igennem her. Hvis du er helt på bar bund, så er dette dog et godt sted at starte: 

  • Brug Google PageSpeed Insights til at holde øje med din hjemmesides hastighed.
  • Installer en hastighedsoptimerende plugin/app og test dens indstillinger én-efter-en. 
  • Dette er lidt modsigende, men minimér antallet af tredjeparts scripts, dvs. plugins/apps. 
  • Reducér størrelsen på dine billeder.

Tænk mobile first og lav en mobilvenlig hjemmeside

Mobile first. Dette er Googles motto og det bør også være dit!

Alle hjemmesideændringer bør laves ud fra mobile first princippet, så formålet med hver ændring er at gøre hjemmesiden mere mobilvenlig. 

Op mod 80 % af mange hjemmesiders besøgende kommer i dag fra mobiltelefoner – det gælder også din hjemmeside! Kun få brancher holder fast i desktop traditionen. 

Find nemt ud af hvor stor en andel af mobilbrugere din hjemmeside har ved at tjekke Google Analytics, www.analytics.google.com. Du bliver overrasket. 

Mobile first

Teknisk SEO checklist

Du er nu helt klart til at lave en teknisk SEO analyse af din egen hjemmeside! Brug denne teknisk SEO checkliste for ikke at glemme noget. 

Teknisk SEO checkliste:

 

  • SSL-certificate (http vs. https) 
  • XML-sitemap  
  • Robots.txt fil 
  • Anmod om indeksering i Google Search Console 
  • Interne links 
  • Hreflang
  • Duplicate content
  • Keyword cannibalization
  • Tyndt indhold
  • Redirects/omdirigering
  • Canonical Tags
  • Flad hjemmesidestruktur
  • Logisk URL struktur
  • Breadcrumbs
  • Pagination
  • Orphan pages
  • Broken links
  • Struktureret data
  • Hastighed
  • Mobilvenlighed 

Få hjælp til teknisk SEO

Har du ambitiøse SEO-mål, men er teknisk SEO lidt uoverskueligt? Så er der heldigvis hjælp at hente. Hos Adtimize elsker vores SEO Specialister at gå i dybden med teknisk søgemaskineoptimering, så vores kunder kan få det bedste fundament for SEO-arbejdet. Er du interesseret i at høre mere, så er du altid velkomment til at kontakte os på tlf. 70 84 89 73. eller SEO@adtimize.dk.

Læs flere indlæg her under