Hvad er linkbuilding?
Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.
Hjem » Hvad er linkbuilding?
Hvad er linkbuilding, og hvorfor er det så meget vigtigt? Vi ser i dette indlæg nærmere på
linkbuilding og forskellige typer af links. Vi dykker ned i relevansen og vigtigheden af god
linkbuilding, samt konsekvenserne ved at gøre det forkert. Afslutningsvis ser vi nærmere på
virksomheders mulighed for arbejdet med linkbuilding samt et par lavthængende frugter, der kan
skabe resultater her og nu. Formålet med arbejdet er i sidste ende at skabe en øget strøm af
organisk trafik til den enkelte hjemmeside.
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding anses for værende et af de vigtigste parametre, når det kommer til arbejdet med SEO. Overordnet handler linkbuilding om at skabe indgående links til en given hjemmeside, for på den måde at forbedre chancerne for rangering i søgemaskiner som Google.
Når en hjemmeside modtager et link, så fungerer det lidt ligesom en anbefaling set fra
søgemaskinernes perspektiv. Hvis indholdet på en side er så godt, at det bliver delt, må det
betyde, at netop dette indhold bør rangere højt. Det er naturligvis ikke den eneste faktor, som spiller ind, men det bliver af mange anset for værende ét af de områder, hvor der virkelig kan
skabes resultater, når der gøres en indsats.
Den bedste effekt får du ved kombinationen mellem arbejdet på teknisk SEO-optimering af hjemmesiden, godt indhold på de enkelte sider og en stærk linkprofil. Netop disse områder er, hvad vi, som udgangspunkt, arbejder med, når vi hos Adtimize arbejder med SEO for alle typer af virksomheder.
Det er heldigvis ikke en mulighed bare at lave tonsvis af links på tilfældige sider. Googles algoritme udvikler sig konstant, hvorfor arbejdet med linkbuilding bevæger sig i en retning, hvor godt indhold og naturlige links i højere grad bliver belønnet.
Netop derfor er det vigtigt at være opmærksom på brugerens oplevelse og indholdet på de enkelte sider. Godt indhold vil med tiden blive delt, hvorfor der langsomt vil blive opbygget en naturlig linkprofil.
I et marked med stærk konkurrence er det dog de færreste, der har tid og tålmodighed til at vente på de naturlige links. For mange sider kan det tage år at skabe organiske links.
Netop derfor vælger mange at arbejde fokuseret på at bygge og skabe links for at kunne følge med eller endnu bedre: At overhale konkurrenterne på de søgeord, som er særligt vigtige.
Der findes flere muligheder og måder at arbejde med linkbuilding på, hvilket vi dykker yderligere ned i, i dette indlæg.
Hvorfor er linkbuilding vigtigt?
En investering i arbejdet med SEO vil på lang sigt skabe øget organisk trafik til din hjemmeside. At
hjemmesidens struktur, indholdet på siden og andre faktorer er i orden, er derfor altafgørende for gode placeringer. Besøger personer din side uden at finde, hvad de søger, er siden langsom, eller er indholdet dårligt, så vil dette mindske dine muligheder for at rangere højt. Google er bygget til at bevæge sig i retning af at belønne de sider, som samlet set har det bedste indhold set fra den søgendes perspektiv.
Har du skabt det gode indhold, er der styr på sidens hastighedsoptimering, og spiller de tekniske faktorer desuden som de skal? Så er netop linkbuilding et oplagt skridt at tage for at øge muligheden for bedre rangering. De links, der skabes, kan målrettes specifikke søgeord og sider i forsøget på at få netop disse til at rangere. Befinder du dig i en branche med høj konkurrence, så er sandsynligheden for at dine konkurrenter arbejder med SEO og linkbuilding i forvejen meget stor.
Hvorfor er det så vigtigt at arbejde med linkbuilding? Simpelthen fordi de fleste andre virksomheder gør det – også dine direkte konkurrenter.
Lad os antage at både du og konkurrenten har velfungerende hjemmesider. Hvis det er
tilfældet, så vil din konkurrent, der arbejder fokuseret med linkbuilding, med stor sandsynlighed være placeret over dig på Google, hvorfor netop konkurrenten trækker størstedelen af den organiske trafik.
Det er værd at have med i tankerne, at netop SEO og den organiske trafik er mere vedvarende. I modsætning til betalt annoncering som Google Ads, så er trafikken fra SEO gratis, når først placeringerne er opnået. Slukker du for din Google Ads annoncering, så vil din trafik forsvinde med det samme.
Der er naturligvis fordele og ulemper ved begge typer. Google Ads er oplagt til at
skabe salg med det samme, hvor SEO og linkbuilding kan skabe gratis trafik på længere sigt, som kan være en yderst værdiskabende investering.
I arbejdet med netop SEO, der vil netop linkbuilding være et af de parametre, som har stor
indflydelse på rangeringen. Ønsker du en øget mængde af organisk trafik, er netop linkbuilding og
arbejdet med søgemaskineoptimering uundgåeligt. Der findes flere typer af links, der hver især
skaber værdi for en side. Når der arbejdes med linkbuilding, så er det vigtigt, at linkprofilen er
naturlig. Netop de tre typer af links kan du læse mere om i næste afsnit.
Intern og ekstern linkbuilding – to vigtige faktorer
Når vi nævner tre typer af links og linkbuilding generelt, så handler det om links, vi får ind til hjemmesiden fra andre sider. Ekstern linkbuilding – eller bare linkbuilding – er altså arbejdet med anskaffelse af links, fra andres hjemmesider, pegende ind på vores.
Der findes ligeledes en linkbuilding-form, som hedder intern linkbuilding. Også her arbejdes der med links, men i dette tilfælde handler det om de links, der findes rundt om på vores egen hjemmeside. Både interne og eksterne links kan hjælpe søgemaskinen med at rangere vores sider og finde frem til, hvilke sider der er de vigtigste.
Hvad er intern linkbuilding?
Vi har allerede slået fast, at linkbuilding, simpelt forklaret, fungerer som eksterne “stemmer” eller
“anbefalinger”, der peger ind på vores hjemmeside i form af links. Det bruger søgemaskiner som Google til vurdering og rangering i deres algoritme.
Når vi ser på intern linkbuilding og interne links, så handler det om de links, der er på vores egen hjemmeside. Når vi skaber links via hjemmesidens menupunkter, som en del af tekster, ikoner eller noget helt fjerde, så har det flere positive effekter på siden.
Gøres det rigtigt, så vil korrekt intern linkbuilding hjælpe de besøgende med at navigere rundt. Det kan blandt andet være fra et blogindlæg til et andet relevant blogindlæg, rundt mellem de forskellige sider eller henvisninger til en virksomheds “money pages” i form af eksempelvis produkter eller kontaktformularer, der har til formål at skabe den endelige konvertering.
Har din side en dårlig intern linkstruktur, så kan dette potentielt medføre, at brugerne er kortere tid
på din hjemmeside. Det kan ligeledes medføre, at der skabes færre konverteringer, og at den
samlede brugeroplevelse falder.
Omvendt kan en god struktur forlænge tiden som den enkelte besøgende er på din hjemmeside. Det kan ligeledes øge sandsynligheden for en god brugeroplevelse, svar på kundens eventuelle spørgsmål og i sidste ende konverteringer. Altså dine salg eller relevante henvendelser. Ligeledes kan interne links give søgemaskinen en god indikation om, hvilke sider på din hjemmeside der er de vigtigste.
I søgemaskinernes øjne er det vigtigt, at brugerne interagerer, og er længe på din hjemmeside.
Korte besøgstider kan indikere, at din side ikke besvarer eventuelle spørgsmål fra den besøgende,
hvorfor en anden hjemmeside potentielt skal rangere over din.
De tre typer af links - og hvordan de skaber værdi!
Når vi taler om linkbuilding og anskaffelsen af links, så kan disse overordnet inddeles i tre
hovedkategorier. Hver af disse kategorier omfatter den primære værdi, som den enkelte type af
link kan videregive til din hjemmeside. Den ene type er ikke nødvendigvis bedre end den anden,
da der i en naturlig linkprofil vil være mange forskellige typer af links. Ligeledes vil det enkelte link,
du modtager, ikke nødvendigvis kun besidde en type af værdi men have en overvægt på et af
områderne. De tre måder et link kan være værdiskabende er ved: troværdighed, autoritet og
popularitet.
At få et link fra en side med høj troværdighed handler som udgangspunkt om, hvor mange
troværdige sider der linker ind til den side, som vi får linket fra. Derudover kan faktorer som
domænets alder, ejeren, historikken og andre variabler have indflydelse på den endelige
“vurdering”, set i lyset af søgemaskinerne. Ofte vil troværdige sider være gamle og velkendte sider,
fra store organisationer og virksomheder, offentlige eller på andre måder troværdige kilder.
Har siden du får et link fra en høj autoritet, betyder det som udgangspunkt, at mange relaterede sider linker ind til denne. Mange links fra identiske sider giver en indikation om, at indholdet er autoritært – altså troværdigt.
Netop denne værdi findes i høj grad på sider, der er meget emnespecifikke. Det er alt andet lettere at få mange links om samme emne, hvis du udelukkende skriver om heste.
Til sammenligning vil sider, der omhandler mange emner, i stedet tilføre værdi via populariteten.
Netop populariteten er det ældste af parametrene. Det tager udgangspunkt i antallet af links, en
given side har til sig selv, samt hvor stærke de sider, der linker ind til dette, er. Helt kort er
mængden her altså altoverskyggende. Ofte vil nyhedssider eksempelvis have en høj popularitet,
da de får et bredt udvalg af links ind til sig. Disse links vil dog sjældent være særligt troværdige
eller autoritære.
Vil du vide mere om links? Læs indlægget: Hvad er et link?
Hvordan kan der arbejdes med linkbuilding?
Det kræver viden, hvis der skal arbejdes med værdiskabelse via linkbuilding. Udføres linkbuilding
forkert, eller efter metoder, som virkede for 10 år siden, så kan du risikere at lave mere skade end
gavn på den enkelte side. Omvendt kan linkbuilding være et værktøj med stor effekt, hvis det som
redskab i arbejdet med SEO benyttes korrekt.
For år tilbage var det nok at spamme links ud på diverse hjemmesider. Det kunne eksempelvis
være i gæstebøger, på forums, via dårlige linkkataloger eller andre sider, der helt simpelt godtager,
og viser links fra alt og alle. Det er ikke længere en holdbar løsning, da søgemaskinerne langt
bedre kan sortere i links fra forskellige sider. En linkprofil vil naturligvis indeholde en brøkdel af
ovenstående naturligt – men at gøre en strategi baseret på det vil være et dårligt valg af strategi.
Der er flere måder at arbejde med anskaffelsen af links, hvoraf enkelte kan beskrives som
lavthængende frugter. Overvejende er linkbuilding dog en af de sværere områder at arbejde med,
hvis ikke du i forvejen har gode forbindelser i dit netværk, eller kan investere tiden i at skabe
indhold, som virkelig sparker benene væk under den besøgende. Af samme grund vælger mange
virksomheder at indgå samarbejder med virksomheder som Adtimize, der er et SEO bureau i København.
Sådan skaffer du links til din hjemmeside!
Når du arbejder fokuseret med anskaffelsen af links til din hjemmeside, så hav i mente, at dette
bør virke naturligt. Eksempelvis bør en helt nyetableret hjemmeside ikke pludselig få 20 links på en
dag, ligesom en hjemmeside fra Danmark ofte vil have størstedelen af sine links fra .dk domæner.
Når vi arbejder professionelt med linkbuilding og optimering af sidens indhold for vores kunder, så
gør vi det på baggrund af den eksisterende hjemmeside og linkprofil, samt via en dertilhørende
linkanalyse. Vi ser blandt andet på fordelingen og de forskellige typer af links, der allerede er til
siden, samt optimering af hjemmesiden, så sandsynligheden for deling øges. Anskaffelsen af links
kan overordnet opdeles i to typer, hvilket du kan læse mere om herunder.
Acquired links
Acquired links betyder på forkølet dansk, at vi anskaffer os denne type af links. Det betyder med andre ord, at vi aktivt går ud og opsøger, eller betaler os til vores link. Eksempler kan være
henvendelser til andre blogs, hvor vi mod et gæsteindlæg får et link retur. Det kan også være fra sponsorerede artikler eller ved henvendelse til eksisterende leverandører, der potentielt kan
indsætte et link til vores side på deres side med samarbejdspartnere eller forhandlere.
Netop acquired links er altså en fælles betegnelse for alle de links, som vi kan gå ud og anskaffe os på forskellig vis.
I forlængelse af fortidens linkbuilding-metoder kan det fortsat være via tilmeldelse til kataloger eller brancheforeninger, men kan også være via sponsorater, certifikater, vores profiler på de sociale medier eller anden aktivitet rundt om på diverse hjemmesider.
Netop acquired links er altså en fælles betegnelse for alle de links, som vi kan gå ud og anskaffe
os på forskellig vis. I forlængelse af fortidens linkbuilding-metoder kan det fortsat være via
tilmeldelse til kataloger eller brancheforeninger, men kan også være via sponsorater, certifikater, vores profiler på de sociale medier eller anden aktivitet rundt om på diverse hjemmesider.
Fordelen, ved denne type af linkbuilding, er, at der nærmest er uendeligt mange muligheder for at
få bygget flere links. Vi har ligeledes muligheden for at få linket til præcis de sider, vi ønsker, skal
rangere med præcis de søgeord, som vi vil rangere på. Det er dog vigtigt at have med i
overvejelserne, at det kan være svært at skabe en naturlig linkprofil, udelukkende med acquired
links. Tænker du dig ikke om, så risikerer du at skabe en profil der i Googles øjne skal straffes,
frem for at blive belønnet.
Earned links
I det modsatte hjørne findes earned links. Denne type af links følger den originale tanke omkring
links, hvor de skal komme fuldstændig naturligt. Det kan være fint på en almindelig blog eller
hjemmeside, men yderst begrænsende for store virksomheder i et stærkt konkurrencepræget
marked, hvis ikke virksomheden ønsker at investere i skabelsen af unikt og delbart indhold på
deres webside.
En side får earned links, fordi siden fortjener dem. Denne type af linkbuilding indikerer altså, at du slet ikke skal fokusere direkte på linkbuilding. I stedet skal du fokusere på at skabe indhold der er så godt, at de besøgende naturligt får lyst til at dele det. Du kan selvfølgelig have med i din
planlægning hvilken type af sider, som er delbare samt hvilke, der har størst sandsynlighed for at
kunne gavne mange mennesker via deling.
Det handler om at forstå hvilke sider og funktioner, lige netop din målgruppe kunne finde på at dele
og linke til. Det kunne eksempelvis være inspiration til en ny garderobe, strikke- eller madopskrifter, beregnere, oversigter, statistik og guides eller noget helt andet.
Det er kun fantasien – og tiden – der sætter grænser. Har du behov for hjælp til din linkbuilding-strategi, så kontakt os
allerede i dag.