fbpx

HVAD KOSTER DET AT ANNONCERE PÅ FACEBOOK

Kasper Sponholtz

SEO Specialist

Kategori

Head of Social Media

Hvis man gerne vil ud med sine produkter, ydelser til sine følgere eller andre målgrupper på Facebook, så er Facebook det oplagte valg! Din målgruppe er helt sikkert også på Facebook.

Men du har helt sikkert også hørt – eller læst – at hvis du “blot” skriver opslag på din Facebook side, kommer det kun ud til 3-5% af dine følgere. Så medmindre du har 1.000.000 følgere rykker det jo ikke ret meget?

Det har Facebook heldigvis et svar på! Du kan vælge at bruge deres annonceringsplatform og på den måde sikre dig, at dine produkter bliver vist til andre end din mor og far 😉

Men hvad koster det, hvis man vil ud til sine følgere og potentielle målgrupper på Facebook med sine produkter?

Godt spørgsmål!

Hos Adtimize bliver vi regelmæssigt kontaktet om de udfordringer og spørgsmål, folk oplever i forbindelse med, hvad det koster at annoncere på Facebook. Vi ønsker, at dele vores viden om udfordringen ved at svare på dette spørgsmål så godt som muligt i dette indlæg. Så kan I ydermere lære af vores erfaringer og blive klogere på at forstå Facebook.

Hvordan fungerer Facebooks annonceringsplatform?

Facebook fungerer som en auktion. Det betyder, du som annoncør skal sige, hvor meget du er villig til at betale for at få en annonce vist på Facebook. Og du er ikke den eneste, som gerne vil have annoncer vist Facebook! Men jeg vil prøve at gøre dig klogere på nogle af de faktorer som spiller ind, når Facebook skal bestemme, hvad din annonce skal koste at få vist.

Man kan ikke på forhånd vide, hvad det vil koste at annoncere mod den målgruppe, man ønsker. Men du kan selv bestemme, hvor mange penge du vil bruge. Når du starter med at annoncere på Facebook, har du 2 muligheder for at bestemme, hvem der skal styre, og hvor meget du betaler for dit mål.

  • Du kan lade Facebook styre, hvad dit bud er værd.
  • Du kan manuelt gå ind og styre, hvad dit bud er værd.

Som udgangspunkt vil jeg foreslå dig at starte med at lade Facebook kontrollere, hvad dit bud er værd.

Hvis du vælger at styre det selv, risikerer du enten at sætte dine bud for højt, hvor du så kommer til at betale alt for meget til Facebook, eller hvis du sætter dit bud for lavt, at dine annoncer slet ikke bliver vist til din målgruppe.

Hvordan vurderer Facebook så, hvor meget et klik eller konvertering skal koste?

Her er der flere parametre som spiller ind.

1. Målsætning

Inden du går i gang, skal du vælge, hvilket mål du har med din annonce. Alt efter hvilket mål man vælger, skal Facebook have forskellige “budalgoritmer”, som de optimerer ud fra.

Alt efter hvilket mål man vælger, vil Facebook have disse 9 “budindstillinger”

Budindstillingerne giver dig mulighed for at vælge, hvordan du vil betale for Facebook annoncer. Du kan betale afhængigt af, hvor mange personer, der klikker på din annonce, eller du kan betale for antallet af personer, der f.eks. ser din annonce.

Forskellige Budindstillinger

Der er 9 forskellige typer budindstillinger, eller måder du kan betale for annoncer. Disse omfatter:

Pris pr. Klik (CPC):

Du betaler kun for hver bruger, der klikker på din annonce. De behøver ikke at gennemføre konverteringen og køb på dit websted. De skal bare klikke. Når det er sagt, betaler du ikke for brugere, som har set din annonce og ikke klikkede.

Visninger (CPM):

Du betaler for pr. 1.000 visninger. Omkostningerne pr. visning er meget lavere end et pris pr. klik. Man får som regel mange færre klik ved at vælge den budmetode.

Pris pr. Handling / konvertering (CPA):

Du optimerer for en bestemt handling, der skal tages – dvs. en konvertering. Det kan være et salg, eller en anden handling på hjemmesiden, men du betaler pr. visning. Hvert klik på hjemmesiden kan koste mere end, når du optimerer for pris pr. klik, men i gennemsnit vil hvert klik, have større sandsynlighed for at føre til den ønskede konvertering.

Pris pr like:

Anvendes i kampagner, hvor målet er at få likes på din Facebookside. Dette vil give dig mulighed for at betale for hvert like, som du får fra din annonce.

Pris pr lead:

Anvendes i kampagner, hvor målet er at få leads fra dine Facebook annoncer. Dette vil give dig mulighed for at betale for hvert lead, som du får fra din annonce.

Video visninger:

Anvendes i kampagner, hvor målet er at få leads fra dine Facebook annoncer. Dette vil give dig mulighed for at betale for hver gang, folk ser mere end 10 sekunder fra din videoannonce.

App installationer:

Anvendes i kampagner, hvor målet er at få downloadet apps direkte fra dine Facebook annoncer. Dette vil give dig mulighed for at betale for hvert app, som du får fra din annonce.

Interaktion:

Anvendes i kampagner, hvor målet er at få interaktion – likes – delinger og kommentarer fra dine Facebook annoncer. Dette vil give dig mulighed for at betale for hver interaktion, som du får fra din annonce.

Kendskab til brand:

Anvendes i kampagner, hvor målet er at få folk til at genkende din virksomhed, efter de har set dine Facebook annoncer.

2. Kvaliteten af dine annoncer

Hvordan performer din annonce? Altså hvor mange kliks, konverteringer og likes kommer ud af alle dem, som ser dine annoncer?

Kvaliteten af ​​din annonce er altafgørende for, hvad dine annoncer koster, og dårlig kvalitet kan sende omkostningerne til din annonce helt hen i vejret, eller sænke dem dramatisk.

Som om der ikke var tilstrækkelig motivation til at oprette en god annonce, så brugerne konverterer, har vi nu et andet incitament. Det påvirker direkte og naturligvis omkostningerne af vores annoncer.

Du får en relevansscore for hver annonce, du kører, som vil være et tal mellem 1 og 10. Det måler, hvor relevant din annonce er for målgruppen, du målretter mod, hvor 10 er bedst, og 1 er dårligst.

Relevansscoren er Facebooks værktøj til at vurdere, hvor relevant en annonce er for personen som sidder og kigger på sin Facebook.

Relevansscoren bliver bestemt af hvor mange folk der gør din ønskede målsætning ud af alle dem som ser annoncen. Altså hvis vi vil have klik så vil en høj CTR være et godt tegn, da mange så synes vores annonce er relevant og derfor klikker på den.

Husk, at en høj relevansscore ikke automatisk betyder flere konverteringer. Men selve annoncen vil blive betragtet som mere relevant af Facebook, og det vil betyde lavere omkostninger til klik.

Jo højere din relevans score er, desto mindre betaler du for annoncer.

I et forsøg kørte vi den samme annonce to gange. Èn gang med præcis målretning (relevans score på 8) og en gang med dårlig målretning (relevans score på 3). Annoncen med relevans score på 8 fik 4 gange flere klik på det samme budget.

3. Målgruppen

Målgruppen er den gruppe af mennesker, du ønsker at ramme med dine Facebook annoncer. Det kan f.eks. være forældre, eller folk som arbejder i Adtimize.

Målgruppen du vælger vil direkte påvirke, hvor meget du betaler for dine Facebook annoncer. Dette skyldes til dels, hvem der ellers målretteter sig imod den målgruppe, du målretter mod.

Mange folk tror, kun de er i konkurrence med folk i deres egen branche – ligesom man ofte ser i salg. Men sådan fungerer det ikke på Facebook. Der er mange flere ubekendte konkurrenter, som målretter sig mod samme målgrupper som dig.

Hvis jeg for eksempel solgte yogaudstyr, skal jeg ikke kun tænkte at mine konkurrenter er andre mærker, der sælger yogaudstyr.

Sådan er det ikke på Facebook. Her er du i direkte konkurrence med alle andre der markedsfører sig til den samme målgruppe du vælger i din annonce.

Min potentielle kunde, hvor jeg som yogamåtte-sælger, målretter mine annoncer mod, vil ikke blot have yoga som deres eneste interesse. Denne kunde kunne også interessere sig for fiskeri, dykning, skiløb, god mad – og hvad nu hvis vedkommende for nylig har startet sin egen virksomhed?

Disse er alle variabler, der gør at flere virksomheder bliver interesserede for min potentielle yogamåtte kunde. Som i kan se er du altså i konkurrence med virksomheder, der slet ikke laver det samme som ens egen branche. Kan I se, hvor kaoset sker?

Heldigvis vil du – ved at oprette en annonce af høj kvalitet, som vi snakkede om i punkt 1 – være i stand til at skille dig ud blandt dine konkurrenter, når du forsøger at byde på en annonce.

Målgruppen er en vigtig del af budprisen, men det er ikke den eneste faktor der betyder noget. Takket være en annonce med høj kvalitet kan du f.eks. betale betydeligt mindre, end dine konkurrenter betaler for at annoncere; til den samme eksakte bruger.

4. Tidspunktet

Der er tidspunkter på året, hvor annoncører på både Google AdWords og Facebook Ads er meget mere aktive end normalt. I løbet af disse tidspunkter vil der være mere konkurrence for at få annoncer vist, og du betaler mere som følge heraf.

Tænk på hvor mange virksomheder, der forsøger at bruge Facebook annoncer til Black Friday og julesalget. Store mærker, som har store marketingbudgetter, bruger en masse penge for at fortælle om deres specielle tilbud i disse perioder, hvilket øger prisen på Facebook annoncer for alle.

Black Friday og julen vil være blandt de dyreste tider af året at annonce, men der er andre travle årstider og helligdage, hvor man skal være opmærksomme på at hæve sine budpriser/budget – hvis man altså ikke vil se et dyk i “visninger”.

Konklusion:

Der er altså ikke nogen, som kan fortælle dig, hvad det vil koste at annoncere på Facebook, før du er gået i gang. Der er rigtig mange faktorer, som spiller ind i prisen på dine annoncer herunder:

  1. Mål
  2. Kvaliteten
  3. Målgruppen
  4. Tidspunktet

Du kan dog selv bestemme, hvor mange penge du vil bruge på dine Facebook annoncer. Dog er der minimumsbudget på 25 kr. pr dag ved nogle kampagnetyper.

Grunden til dette er, at det ikke giver mening at annoncere, med mindre Facebook skal have data til at kunne bestemme, hvem din reklame skal ud til – og på den måde finde de mest relevante mennesker.

Du kan vælge mellem et dagligt budget og et samlet budget. Hvis du vælger et dagligt budget, vælger du hvor mange penge, Facebook max. må bruge på annoncering om dagen.

Vælger du et samlet budget, vælger du en periode og beløb, og så styrer Facebook selv, hvornår de vil bruge pengene.

Personligt kan jeg bedst lide at bruge dagligt budget i mine kampagner, da jeg synes, det giver det bedste afkast, og det er nemmere at regulere fra målgruppe til målgruppe.

Jeg håber, I blev klogere af at læse med.

I vores næste blogindlæg vil vi komme med gode bud på, hvordan man kan forbedre budpriser, så man betaler mindst muligt for sine mål.

Læs flere indlæg her under