fbpx

De 4 ting, du skal kigge på, når du analyserer dine Facebook annoncer

Portræt-Kasper_01

Kasper Sponholtz

Head of Social Media

Kategori

SoMe

Tænker du ofte på, hvad du kan gøre for, at få bedre resultater med din Facebook annoncering?
… Og er du i tvivl om, hvilke faktorer du skal kigge på, for at finde svaret?

Der er 4 simple metoder, som kan give dig et overblik over dine annoncers performance samt, hvor du kan allokere dine ressourcer bedst!

Lad os starte med, hvordan du udarbejder nye og vurderer eksisterende annoncer.

Fire simple bogstaver – VRVC …
… Okay, det er måske ikke den officielle betegnelse, men det er lettere at huske end Visuelt-Relevant-Værdifuldt-CallToAction.

1. Visuelt-Relevant-Værdifuldt-CallToAction

Dette er den gyldne regel, når det kommer til at vurdere en ny annonce!

Når du har lavet din annonce, så spørg dig selv om de 4 følgende ting:

  1. Er det visuelt? – I ovenstående eksempel, bliver man hurtigt fanget af den kvindelige fod fra siden.
    Den skaber et blikfang, fordi den kommer ind fra siden og ikke passer naturligt i scenen.
  2. Er det relevant? – Her handler det om at skabe en sammenhæng mellem produktet og budskabet.
    I dette tilfælde er der et klart humoristisk samspil med ordene “Godt skåret”, “Lækre stænger” og “Frækt materiale”, som både kan refereres til produktet og det kvindelige ben.
  3. Er det værdifuldt? – Her handler det om at fremvise værdien af det produkt, der bliver tilbudt, og skabe en lyst for kunden til at eje produktet. Tydelig indikation af pris, som på billedet, er også en måde at illustrere værdien.
  4. Har den en klar Call-To-Action (CTA) – Når du så har skabt lysten, til at eje produktet, frem i modtageren, skal de jo også kunne købe produktet eller i det mindste se mere information om det. Hertil er det vigtigt med en CTA, som kan guide modtageren, hurtigt og nemt, til det næste skridt i beslutningsprocessen.

Disse fire punkter bør være i din underbevidsthed HVER gang du laver en annonce, OG når du vurderer eksisterende annoncer.

Når du føler, at annoncen er spot on, så skal du jo også finde ud af, om det rent faktisk virker i praksis!
Dét kan du med de næste metoder …

2. Frekvens

Frekvens er, muligvis, den mest negligerede målsætnings-indikator for annoncer.

Det er beregnet, som “Eksponeringer / Rækkevidde” og viser, hvor ofte den samme person har set din annonce.
Det vil sige, at hvis din frekvens er på 2.0, så er annoncen blevet set to gange af hver enkelt person.

Det er svært at give et ideelt tal på en frekvens, fordi det afhænger af branchen. Nogle brancher har en længere købsproces end andre og kræver længere overvejelse. Hvis man skal snakke om “ideelle” tal, som varierer meget i forhold til branche, så skal man først differentiere mellem kolde og varme målgrupper.

Kolde, også kaldet prospecting-målgrupper er dem, som du forsøger at ramme for første gang og prøver at gøre interesserede med spændende tilbud.

Varme, også kaldet remarketing-målgrupper er personer, som allerede kender din virksomhed og brand. For eksempel, hvis de har besøgt din hjemmeside. Og du har her, større mulighed for at personificere dit content.

  • Kolde – En vejledende frekvens for webshops, bør ligge på omkring 1.1 – 2.0. Mellem disse intervaller, øger du sandsynligheden for at række ud til flest mulige købere, uden at trætte dem med den samme annonce.
  • Varme – Her vil en vejledende frekvens, for webshops, ligge på 3.0 – 5.0, da man gerne vil ligge i “Top-of-mind” hos målgruppen under deres beslutningsproces.

Det vigtigste er, at du tænker over, hvor mange gange du vil eksponere din målgruppe for annoncen og hvorfor.

Udover frekvens, så er der også nogle mere økonomiske måleenheder til at vurdere om annoncen virker, som du ønsker!

3. CPC, CTR og CPM

    • Cost-Per-1000-Impressions (CPM) – Denne viser, hvor meget det koster dig at nå ud med 1000 visninger af din annonce.
    • Click-Through-Rate (CTR) – Dette viser, hvor mange % af visningerne, der resulterer i besøg på din landingsside. Det ideelle tal varierer meget fra branche til branche samt kampagnemål.
    • Cost-Per-Click (CPC) – Dette viser, hvor meget du bruger på hvert klik af annoncen. På baggrund af denne kan man hurtigt vurdere, hvor meget af ens budget, der er blevet brugt pr. klik og derfor se, om annoncen har været attraktiv nok til at blive klikket.

Ovenstående måleenheder er med til at give en indikation af, hvorvidt folk er interesserede i din annonce eller om du, måske, skal justere enten målgruppe eller annoncen.

Alle måleenhederne er unikke for hver kampagne og det giver ikke mening at sammenligne CTR for en kampagne, der har til mål at øge tilmelding af nyhedsbrev, med en kampagne, der vil øge kendskabsgraden i en given region.

Nu kommer vi til den sidste … ROAS!

4. ROAS

Her kommer annoncers svar på ROI… Return on Ad Spent!

ROAS er beregnet ved = Kampagnens fortjeneste / Kampagnens omkostninger, så i bund og grund viser det, hvor mange gange du får dine investerede penge igen.

Derfor er det ultra vigtigt at du kender til dit “ROAS breakeven”, altså hvornår du begynder at miste penge på at annoncere.
På den måde ved du præcis, hvor du skal allokere dit budget, så du får den maksimale omsætning.

Opsamling!

Kort fortalt, når du skal danne et overblik over, hvordan dine annoncer performer, skal du kigge på følgende, for at skabe et komplet billede:

  • Visuelt-Relevant-Værdifuldt-CTA
  • Frekvens
  • CPC, CTR, CPM
  • ROAS

Det kan være misvisende, kun at kigge på én af de ovenstående elementer.
Eksempelvis, performer en annonce ikke nødvendigvis godt, bare fordi den er både Visuel-Relevant-Værdifuld og har en klar CTA.

Derfor anbefales det, at du bruger de 4 ovenstående punkter, som en helhed, for at vurdere problemet fra flere vinkler!

Dette var kun toppen af isbjerget, når det kommer til at vurdere performance for din SoMe annoncering, og hvad du skal gøre for at udnytte dit maksimale potentiale.

Vi kan hjælpe dig med netop dette og skabe indsigt i:

  • Uudnyttet potentiale i dine målgrupper, lookalike og remarketing.
  • Optimeringsmuligheder i dine annoncers kreative design.
  • Hvor en allokering af dit budget vil sikre bedre performance.
  • Hvordan du kan skalere din omsætning og forbedre din ROI.

… er DU interesseret i det?

Læs flere indlæg her under