Sådan skal du bruge YouTube Ads til at opnå den ultimative branding og synergi mellem dine kanaler!

Portræt-Martin_01

Martin Fuhrman

Head of Video & Photo Production

Kategori

Video

Lad mig lige sætte nogle tanker i gang i hovedet på dig.

Jeg tænker, at du om nogen er bekendt med Google Ads, Facebook-annoncering, LinkedIn-annoncering og jeg kunne blive ved … Men har du nogensinde hørt om fordelene ved Youtube-annoncering?

Nu tænker du måske: “Det behøver jeg ikke vide noget om, det er irrelevant for mig …” Og lige ved første øjekast synes du måske, at Youtube-annoncering er noget overvurderet noget … Men det kan noget helt specielt!

Så lad mig uddybe det lidt.

Youtube-annoncering er din mulighed for at udnytte det, der performer allerbedst i marketing, og det mest effektive til at skabe et stærkt brand… nemlig VIDEO! Vi bruger mere end 1 milliard timer på Youtube hver eneste dag, hvilket er meget mere end, hvad vi bruger på både Netflix og Facebook tilsammen. Så ja … Folk er helt vilde med Youtube.

Så er spørgsmålet bare “Er det en kanal, der er værd at markedsføre sig på?”

Og her er svaret så dejligt simpelt: JA! Men det er bestemt ikke alt. Der er faktisk tre, meget simple grunde til, at jeg er HELT forbløffet over, at der ikke er flere virksomheder, der har Youtube højere på deres prioriteringsliste.

Dem lister jeg selvfølgelig op for dig lige hér:

1. Du har en kæmpe målgruppe!

Den første ting du bør vide om Youtube, er den potentielle målgruppe, du vil komme til at arbejde med.

Youtube er nemlig verdens største søgemaskine næstefter Google. Derudover er Youtube sørme også det tredje mest besøgte websted efter Google og Facebook … Der er lige godt 1,3 mia. brugere på Youtube og der uploades 300 timers nye videoer, hvert eneste minut!

Og det er ikke KUN det store antal brugere, der gør Youtubes platform så lovende. Det er publikummet og hvordan de interagerer med brands, der gør det hele ekstra interessant. Du tvivler måske på om din målgruppe overhovedet befinder sig på Youtube, MEN … det behøver du ikke. Fordi det gør de! – Det handler bare om at målrette dig rigtigt og gøre forarbejdet ordentligt.

SÅ.

Forget that big bang theory – And make a big bang on Youtube!

… du kan nemlig ramme præcis den målgruppe, som er relevant for DIN virksomhed og DIT produkt.

2. Youtube annoncering er “gratis”

Ligesom så mange andre kanaler, så er Youtube OGSÅ rigtig billigt at sætte i gang. Du har fuld kontrol over dit budget – og du kan bruge lige det beløb, som DU har det bedst med.

I nogle tilfælde koster videovisninger så lidt som et par øre. Og bedre endnu, med TrueView-videoannonceformater betaler du kun, når en bruger ser over 30 sekunder (eller når de ser hele videoen)

Dvs. Du betaler IKKE for visninger, hvis de fx. kun har set 29 sekunder! Og så er det helt og aldeles gratis branding. Ergo, så betaler du kun, når du faktisk har ramt rigtigt, og din målgruppe viser interesse for din annonce. Og DEM vil du gerne betale for!

For at give DIG en bedre forståelse og et bedre indblik i, hvordan det hele ser ud i praksis, så lad mig komme med et eksempel. Her ser du resultaterne fra et rejsebureaus videoannonce på Youtube:

Hvis du tager et kig på tallene …

Så kan du se, at vi har opnået 159.440 eksponeringer, 88.520 personer har set videoen, og det har kostet os 0,05 kr. pr. visning. Vi når altså ud til rigtig mange potentielle kunder med et superskarpt budskab, for et relativt lavt budget!

MEN! Den allermest interessante statistik, er procentdelen af videoen, som der er blevet set. For eksempel kan vi se, at 54,47% har set 100% af videoen … det vil altså sige, at det er over halvdelen, der har set videoen færdig!

Dét er den største anerkendelse du kan få – din målgruppe er vild med dit content!

Yderligere, så har videoannoncen også genereret 54.232 kr. i salg! Altså en ROAS på 12,85.

Men men men … uden at negligere vores arbejde, så handler det om at være realistisk. Når du annoncerer på Youtube, så skal du se det som branding. Og det er ikke det bedste medie at få folk til at konvertere på. Men som du kan se, så kan det sagtens lade sig gøre.

Som udgangspunkt er det derfor atypisk at se så høj en ROAS på Youtube annoncering, men derimod vil du kunne se bedre resultater i din direkte trafik, organiske søgeresultater på Google samt dine Google Ads brandkampagner og SoMe remarketing.

Hvad fortæller ALLE de her resultater os?

Det, vi kan se med det her, det er:

At det er HELT utroligt billigt at brande os ud til mange mennesker, som ser SÅ meget af vores video. Og ovenikøbet interagere med vores content. På den måde formår vi at skabe en god synergi mellem kanalerne og booste dem.

Det er derfor en kæmpe mulighed for DIG til at skabe fokus omkring DIT brand på et helt andet niveau. Og lige en ekstra ting, som du måske ikke har tænkt over … i forhold til andre kanaler, så er brugerne på Youtube ALLEREDE klar på at se en video, og din visningsprocent er markant højere end fx. på Facebook.

OG …

En vigtig bonusinfo: Så er der få danske annoncører på Youtube, hvilket er lig med lav konkurrence, som er lig med højere udbytte for en lavere pris.

Win win.

3. Du har mulighed for en præcis målretning

Det der med at målrette din annoncering præcist … det er også muligt på Youtube. Og du vil bestemt ikke blive skuffet!

Ja, og hvorfor så ikke det?

Fordi, du selvfølgelig kan foretage en demografisk målretning for din målgruppe efter fx. alder og køn. MEN, det er kun begyndelsen. Du kan også bruge kontekstuelle placeringer til at vise dine annoncer på specifikke videoer, kanaler eller websteder – steder du kender, som tiltrækker dit publikum, har et større konverteringspotentiale og større effekt.

Det er her, hvor Youtube begynder at komme til sin ret – hvor det bliver muligt for DIG at målrette dig dine seere på forskellige stadier i købsprocessen … du kan endda placere dine annoncer på dine konkurrenters videoer og stjæle potentielle kunder lige for næsen af dem!

Udover det, så har du også andre målretningsmuligheder såsom emner og interessemålretning.

Her får du et eksempel:
Lad os tage udgangspunkt i virksomheden, Flowering.

Flowering er en blomstervirksomhed, der fokuserer på bæredygtighed og bekæmpelse af blomsterspild. Her vil vi selvfølgelig gerne ramme deres målgruppe bedst muligt … så, hvordan gør vi det?

Med Flowering har vi tilføjet emner, såsom “Grøn og miljøvenlig shopping”, “Mors dags-blomster” og “Boligindretning”.

Og det er selvfølgelig KUN et udpluk. Her er det vigtigt, at du er kreativ, og hele tiden har din målgruppe i tankerne. Du skal tænke på, hvilke emner eller interesser som vil ramme DIN målgruppe på bedste vis.

Her ser du stats fra en ny annonce:

Videoannoncen er en voxpop, hvor spørgsmålet lød “Hvilken buket ville du vælge?”

Og det er et tegn på, at Flowering også har ramt rigtigt, da det er muligt at få brugerne til at se så meget af videoen. Videoen er nemlig 1:12 lang, og kan du få så stor en del til at se henholdsvis 50%75% og 100%, så tegner det godt.

Dette er også et godt eksempel på, hvor langt man kan komme ud for et meget lille beløb. På den måde kan du nemt teste videoen og målgruppens potentiale, og derfra skalere!

Lige en anden ting:
Du kan også gøre brug af remarketing, så du viser dine annoncer til dem, som allerede har kendskab til din virksomhed, og det er effektivt. Her er Youtube nemlig den bedste kanal til storytelling, og du SKAL udnytte det til at skabe en større relation mellem dine potentielle kunder og dit brand.

Så …

Hvis du har fulgt med indtil nu, så tænker du sikkert: “Er Youtube det nye sort?”

Det er helt klart det nye sort! MEN det kommer også an på, hvad din hensigt er med dine annoncer. Hvis konverteringer ligger øverst på din ønskeliste, så er Youtube måske ikke den kanal, som er bedst for dig.

Men ønsker du at skabe opmærksomhed omkring dit brand og øge kendskabsgraden for din virksomhed, så er Youtube uden tvivl kanalen, som du kan få STOR succes med.

  • Og så skal konverteringerne nok komme gennem dine andre kanaler. Der er jo heller ikke nogen, som køber gennem en TV-reklame. Men det booster helt sikkert din direkte trafik og dertilhørende marketing-aktiviteter.

Uanset hvad, så er det svært at ignorere den indflydelse, Youtube-annoncering vil have for din virksomhed.

Så når du vil vide, hvordan du laver den perfekte Youtube video, så klikker du bare hér!

Læs flere indlæg her under