Hvad er et link?
Arbejdet med links og linkbuilding kan have stor betydning for både brugernes oplevelse – men også på rangeringen af din hjemmeside. Før vi kan arbejde fokuseret er det dog vigtigt at forstå det basale: Hvad er et link? Hvad er forskellen på interne og eksterne links? Og hvordan får vi det optimale ud af vores arbejde med links og linkbuilding? Læs med her!
Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.
Hjem » Hvad er et link – Forstå eksterne links
Hvad er et link? Før vi dykker ned i de udvidede forklaringer og teorien bag, så får du her det helt korte svar: Et link (også kaldet hyperlink) er et klikbart element, som forbinder to webadresser. Typisk vil dette være et klikbart tekstelement, som kan navigere læseren videre til mere relevant indhold, men linket kan også forekomme i form af eksempelvis billeder eller grafiske elementer som knapper.
Hvordan fungerer links?
Et link fungerer helt simpelt som bindeled mellem to webadresser. Når du klikker på et link, så vil du blive ført videre til den webadresse (URL), som linket henviser til. Her hos Adtimize har vi eksempelvis links i vores navigationsmenu, ligesom vi implementerer links i vores forskellige artikler for at gøre det lettere at finde yderligere relevant indhold relateret til den artikel, som læses.
Et link vil altid sende dig videre til en ny URL, altså en ny webadresse. Når der oprettes et link i eksempelvis en tekst, så vælger man altså, hvilket URL brugeren skal sendes videre til. Oprettes dit link som et billede eller en knap, så vil brugeren blive sendt videre til den nye URL, når der klikkes. Opretter du dit link som en tekst, så kan der i stedet laves hvad, der kaldes en ankertekst. Selve ankerteksten er den tekst som brugeren klikker på, for at blive sendt videre til den nye URL.
Du kan eksempelvis oprette et tekstlink, hvor du tilbyder dine besøgende en GRATIS analyse af deres eksisterende marketing setup og hjemmeside, præcis som vi gør her hos Adtimize.
Hvilke typer af links findes der?
Nu har vi altså styr på, hvad et link er. Selve begrebet kan dog opdeles i to underkategorier, kaldet henholdsvis interne links og eksterne links.
Der er stor forskel på, hvad de to typer af links gør – men begge dele kan have en mærkbar indflydelse på arbejdet med SEO.
Interne links – links der forbinder din hjemmeside
Når snakken går på interne links, så handler det om de links, der henviser fra en side til en anden – på den samme hjemmeside.
Det kan eksempelvis være fra forsiden til en kategoriside, eller fra et blogindlæg til et produkt. Det er ligegyldigt, hvor på siden linket er placeret samt, hvor det fører hen på siden.
Så længe linket forbliver internt på samme domæne, så er det et internt link.
Netop de interne links er vigtige i forhold til søgemaskineoptimering. De interne links hjælper med at binde din hjemmeside sammen, så både besøgende og søgemaskiner kan bevæge sig rundt på denne og finde alt dit indhold.
Er du dygtig, og får du oprettet en god, intern linkstruktur, så kan du ligeledes fastholde de besøgende længere, hvilket sender et positivt signal til Google om, at dit indhold skaber værdi for de besøgende.
Netop fastholdelsen af brugere kan også underbygges af god onpage optimering. Optimeringen af de mange sider på hjemmesiden vil gøre gavn for besøgende og søgemaskinerne. Holder du bedre på dine brugere, så vil du ligeledes mindske din bounce rate, hvilket kan have gavn for både rangeringen ift. SEO, men potentielt også Google Ads priser.
Eksterne links – links mellem flere forskellige hjemmesider
Hvor interne links forbinder din egen side, så er eksterne links de hyperlinks, som peger væk fra din egen hjemmeside.
Det kan ligeledes være et link fra en anden hjemmeside, som peger på din. Helt overordnet betyder det blot, at det links, som oprettes, peger på en anden (ekstern) URL.
Hvorfor er links og linkbuilding vigtigt?
Både interne og eksterne links er vigtige for din hjemmeside og rangering i søgeresultaterne. Har du et ønske om at rangere bedre på forskellige søgninger og søgeord, så kan det derfor være en god idé at fokusere på arbejdet med interne links og anskaffelsen af eksterne links, pegende på din side.
De interne links forbinder som sagt din hjemmeside. Når du skaber links på tværs af sider, blogindlæg, kategorier og andet indhold, så styrkes din sides struktur. Når du laver dine interne links, så kan arbejdet med ankertekster være med til at vise Google, hvad den side, linket fører til, handler om, præcis som vi gør løbende i denne artikel.
Omvendt kan eksterne links pegende på din hjemmeside (også kaldet inbound links eller backlinks), men også eksterne links peger ud fra din hjemmeside (outbound links), være med til at forbedre din placering.
Den korte forklaring findes i søgemaskinernes algoritmer, hvor indgående links kan ses som “anbefalinger” fra andre hjemmesider. Har du mange links pegende på din hjemmeside fra andre troværdige sider, så kan det have en positiv effekt på din rangering.
At have links pegende ud fra egen side kan ligeledes være væsentligt. Du ønsker naturligvis at holde på brugerne, men søgemaskinerne bryder sig ikke om “døde ender”. Af samme årsag kan det være en idé, at linke ud til andre relevante og autoritære sider, omhandlende samme emne som din egen hjemmeside.
Vil du vide mere om arbejdet med linkbuilding samt interne og eksterne links, så tag et kig på vores indlæg: Hvad er linkbuilding?
Få hjælp til søgemaskineoptimering og links
Adtimize arbejder med en række digitale markedsføringskanaler. Vi har blandt andet et stort team af kompetente SEO-specialister, og vi har ligeledes mange års erfaring som SEO bureau placeret i København. Til dagligt arbejder vi med søgemaskineoptimering (SEO), for en varieret gruppe af danske og udenlandske virksomheder.
Ønsker du hjælp og rådgivning omkring optimeringen af din hjemmeside? Tag kontakt til os på info@adtimize.dk, telefon 70 84 89 71 eller indhent en gratis analyse. Jo hurtigere vi sætter gang i processen, desto hurtigere kan resultaterne skabes.