fbpx

Hvad er on-page optimering?

Arbejdet med on-page optimering kaldes ligeledes for on-page SEO og omfatter alt det arbejde, som udføres på din hjemmeside. Effektivt arbejde med optimering af hjemmesiden kan forbedre positionerne i de organiske søgeresultater – til gavn for dig og din forretning.

Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.

On-page SEO er en betegnelse for det SEO-arbejde, der udføres på selve hjemmesiden. Det står i modsætning til off-page SEO, der altså omhandler det SEO-arbejde, der foregår andre steder end på din hjemmeside. Off-page SEO omfatter i særdeleshed linkbuilding.

I dette indlæg gennemgår vi en række punkter, som du skal have styr på, når du skal arbejde med on-page SEO. Har du ikke arbejdet med SEO før, eller ønsker du at vide mere, foreslår vi, at du læser indlægget “Hvad er SEO“, der forklarer disciplinen på en letforståelig måde.

Søgeordsanalyse

Hvis du ønsker organisk trafik fra søgemaskinerne, kræver det først og fremmest, at du ved, hvad dine kunder leder efter. Derfor kan en søgeordsanalyse gøre underværker, idet den belyser hvilke søgeord, der er relevante for din virksomhed og som bruges i din branche.

Den fungerer på sin vis som en rettesnor for alt det indhold du allerede har, samt det indhold, der skal skabes til hjemmesiden, hvis du ønsker, at dine kunder skal kunne finde dig.

Søgeord

Title tags

Et title tag (sidetitel) er en kort overskrift, der kort beskriver indholdet på siden og skaber interesse for at få brugeren til at klikke sig ind og læse mere. På Google vises title tagget som en blå, klikbar overskrift:

Vigtigheden af en landingssides title tag bliver tit undervurderet. Men faktisk er sidens title tag noget af det absolut vigtigste, når det kommer til on-page optimering, og det er derfor helt essentielt, at det udfyldes efter bedste evne. Det er netop i title tagget, at sidens vigtigste søgeord skal inkluderes (mange mener ligeledes at det skal placeres så langt mod venstre som muligt), i hvad der svarer til mellem 55-65 karakterer inklusiv mellemrum. Bliver tagget længere end det, skærer Google ofte den sidste del fra, og man vil i stedet få vist “…”.

Metabeskrivelse

En meta description (sidebeskrivelse/metabeskrivelse) er en kort beskrivelse, der uddyber sidens indhold og skaber interesse for brugeren. Den vises på Google under det blå title tag. Metabeskrivelser har ikke den samme SEO-mæssige betydning som title tags, men så alligevel. De er til nemlig vigtige for, om det bliver netop din side, som brugeren havner på fremfor konkurrentens.

Det er derfor her, at du skal skrive en god og sælgende tekst, der er beskrivende for det, de vil finde på din side, når først de klikker sig ind på din hjemmeside. Derfor bør man også inkludere søgeordet i metabeskrivelsen, så det bliver helt klart for brugeren, at der ikke blot er tale om lokkemad. Vil du vide mere? Læs endelig vores indlæg om sidetitler og metabeskrivelser!

Overskrifter og underoverskrifter (Headings)

Overskrifter (headings) og underoverskrifter (subheadings) er en vigtig del af SEO-arbejdet, når du ønsker at optimere dit indhold. Ud over den vigtige funktion, at de forbedrer læsbarheden i teksten markant, har de også indflydelse på SEO. 

Overskrifter og underoverskrifter, eller headings, kaldes ligeledes for H-tags. De er med til at skitsere for Google, hvilke søgeord der er vigtige for siden, og hvorledes de indgår i et hierarki. Derfor bør dine søgeord også indgå i overskrifter og underoverskrifter. 

De forskellige overskrifter og underoverskrifter bliver tit forkortet efter hierarki. Den første og vigtigste, der også bruges som rubrik på siden kaldes H1. Herefter kommer H2, H3, H4, H5 og H6. 

 

Længden på en on-pagetekst

Google kan vældig godt lide ord, og forstår på sin vis også at “læse” dem og “forstå”, hvad din on-pagetekst handler om. Jo flere ord jo bedre?, tænker de fleste. Men indhold er ikke bare indhold, og Google er med tiden blevet bedre og bedre – og kan efterhånden også skelne mellem forskellige niveauer af kvalitet. Dit indhold kan derfor ikke bare være en ligegyldig tekst, for længdens skyld. I stedet skal dit indhold være brugbart og velskrevet. Sagt med andre ord skal det skabe værdi.

Dette gør sig særligt gældende, hvis din virksomhed falder under Googles E-A-T princip (expertise, authority and trustworthiness) og publicerer YMYL (your money, your life) content. Altså virksomheder, der på den ene eller den anden måde bevæger sig indenfor/har at gøre med medicinalbranchen eller folks helbred. Uanset branche, skal dit indhold altså være både velskrevet, brugbart og interessant.

Din brødtekst på siden bør som tommelfingerregel være på mindst 500 ord, og som hovedregel længere endnu, hvis dine konkurrenter overgår længden på deres sider. Sørg dog for at fastholde kvaliteten. En side med mindre og godt indhold, kan sagtens slå en side med tonsvis af tekst. 

Hvis du alligevel vil undersøge, hvor meget tekst din største konkurrent har på deres side, kan du undersøge det ved en hurtig Google-søgning ved hjælp af det primære søgeord, du vil optimere din side i mod. Typisk vil det øverste organiske resultat på Google være den konkurrent med det bedst optimerede indhold – og derfor din største konkurrent. Din opgave er derfor at gøre din egen tekst bedre og længere end vedkommendes, i fællesskab med de mange andre parametre, som i fællesskab rangerer din side og øge mængden af organisk trafik.

Alt.text / Alt-tags

En Alt text/Alt-tag (alternativ tekst) er den tekst, der kommer frem, når man holder sin mus hen over et billede. Det er en tekst man typisk udfylder, når billedet uploades til ens hjemmeside. Grunden til, at man gør brug af alt tekst er, at Google ikke kan “læse” billeder – i hver fald ikke endnu. Google forstår tekst og koder, og skal derfor have oplyst, hvad billedet på din hjemmeside forestiller. Du kan med fordel arbejde på optimeringen af din sides ALT tekster. 

Sitemap

Et sitemap er en slags kort til Google, der viser en oversigt over alle de sider og det indhold, der findes på din hjemmeside. Der findes flere forskellige typer af sitemaps, men de mest almindelige er dem, der kaldes XML-sitemap og HTML-sitemap. Der findes også både billed- og video-sitemaps.

Et sitemap er vigtigt for din synlighed på Google. Sitemappet hjælper søgemaskinen med at finde og indeksere din hjemmeside og danner overblik over, hvor dit indhold hører til. Et sitemap er derfor vigtig for din SEO – særligt, hvis alle sider ikke kan tilgås via din menustruktur, men måske er gemt via interne links.

Sitemap

Robots.txt

En robots.txt-fil bruges til at fortælle Google og andre søgemaskiner, hvilke områder af din hjemmeside, du ikke ønsker indekseret. Eksempelvis din backend.

Selvom det er en fordel at have en robots.txt-fil, er det ikke kritisk nødvendigt for din SEO. Der er dog én enkelt undtagelse, og det er, hvis du har en robots-fil, der blokerer for adgangen til at crawle siden. Gør den det, vil Google springe dit indhold over og dermed går du glip af din placering på nettet.

Canonical tags

Et canonical tag er et lille stykke kode, der hjælper søgemaskinerne til at finde frem til, hvilke sider med identisk indhold, der hører sig til den primære side. Eksempelvis kan man på en side for ‘sommertoppe’ gå videre til side 2 og side 3 for at se et større udvalg. Her vil disse sider, i søgemaskinens øjne, være identiske med side 1, hvis ikke man sørger for at gøre brug af canonical tag, til at pointere, at side 1 er den primære og side 2 og 3 er en forlængelse af denne.
Der kan derfor være flere gode grunde til at benytte canonical tags, hvis man har identiske sider, eller flere sider, der ligner hinanden.

  1. Brug dem til at angive, hvilke sider du ønsker skal fremgå i søgeresultaterne. Google vil vise den side, som algoritmen finder bedst egnet, men der er højst sandsynligt én, som du foretrækker frem for de andre.
  2. Brug dem til at forene SEO-værdien fra dubletsiderne på én primærside. Hvis der findes link til de dublerede sider, vil værdien fra disse blive overført til den primære side.
  3. Brug dem, så Google ikke bruger tid på at gennemgå dubletsiderne, men i stedet gennemgår opdaterede sider på din hjemmeside.

Privatlivspolitik

I forbindelse med indførelsen af GDPR-reglerne, kom der også stramninger af reglerne for cookies og privatlivspolitik på danske hjemmesider. Det er derfor ikke blot god stil at fortælle dine brugere, hvordan du forvalter deres data – men faktisk også lovpligtigt.  Nogle mener også, at det kan have en positiv effekt i Google, hvis disse informationer er tilgængelige.

Duplicate content

Duplicate content (duplikeret indhold) betyder, at der findes identisk indhold på to eller flere sider, hvilket kan skade din synlighed på Google. Duplicate content kan også omfatte title tags og meta beskrivelser. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis den samme tekst, eller brudstykker af samme tekst, findes flere steder på din egen hjemmeside, eller er blevet kopieret til en anden hjemmeside. Det kan eksempelvis ske, hvis en konkurrent har kopieret dit indhold til sin egen hjemmeside.  

 

Duplicate content kan være skadeligt for din synlighed på Google, idet Google forsøger at undgå, at det samme indhold vises mere end én gang i søgeresultaterne. Worst case scenario vil betyde, at det går ud over hele din hjemmeside, mens det andre gange er en mindre risiko, såsom, at Google viser en anden side, end den du ønsker i søgeresultaterne. 

Google Analytics

Når du er kommet godt i gang med din on-page SEO, er det vigtigt, at du får noget data på, hvorvidt dine tiltag og arbejde bærer frugt. Web Analytics (Eks. Google Analytics) er derfor et essentielt værktøj. Uden denne data, kan du ikke vide, hvordan tingene udvikler sig på din side. 

En god idé kan være at lægge en klar plan allerede fra start, så du ved, hvilken type data du har brug for, så du ikke ender med en masse data, du ikke ved hvad skal bruges til, eller hvordan du bør forholde dig til den. 

Google Search Console

Hvis du ikke allerede er den lykkelige ejer af en Google Search Console-konto, bør du, som noget af det første, sørge for at få oprettet en. Det er et ideelt værktøj, der giver et godt indblik i, hvordan Google og andre søgemaskiner opfatter, og ser din side. Den beretter ligeledes om fejl på din side, og lader dig vide, hvis din hjemmesider modtager en ‘straf’ (penalty) fra Google. Skulle du være så uheldig, er det vigtigt, at du hurtigst muligt får rettet op på de ting, som du mistænker, at Google har straffet dig for. 

Mobilvenlighed

I dag er smartphones blevet så gode, at flere og flere tilgår hjemmesider og surfer online fra deres mobiltelefon. Google indekserer derfor ud fra princippet Mobile-First, hvilket vil sige, at det er mobilversionen af dit indhold, der indekseres og rankes – ikke desktop som tidligere. Det bliver derfor også vigtigere og vigtigere, at din hjemmeside er mobilvenlig og tilbyder en god brugeroplevelse, når din hjemmeside tilgås via mobil. Du kan bl.a. benytte dig af Google Search Console til at blive klogere på, hvordan din hjemmeside fungerer på mobilen samt finde konkrete forslag til eventuelle rettelser, der kan forbedre sidens performance. 

Hastighedsoptimering

Hastighed er den tid, som det tager at indlæse din hjemmeside (loade). Netop hastigheden på din hjemmeside har både stor betydning for, hvordan du ranker på Google, men også for, hvordan brugerne agerer på din hjemmeside.

Hastighed på din hjemmeside er en af de allervigtigste tekniske faktorer. Hvis din side er langsom, betyder det at brugeren får en dårligere brugeroplevelse, når de besøger den, fordi de skal bruge tid på at vente, frem for at kunne komme hurtigt frem til, hvad de søger. En langsommelig hjemmeside og en dårlig brugeroplevelse, er stik imod Googles principper, og det, som de ønsker at give brugerne. Har du en langsom side? Så tag et kig på vores indlæg om hastighedsoptimering.

Linkbuilding

En af de vigtigste ting i din SEO-strategi er linkbuilding. Uden strategisk brug af denne SEO-disciplin, er det meget svært (hvis ikke tæt på umuligt) at komme til at opnå en god rangering på Google. Vil du vide mere? Så læs vores indlæg: Hvad er linkbuilding?

Strengt taget er det ikke en del af on-pageoptimering, men både eksterne links og intern linkbuilding er i samspil med landingssidens indhold er med til at få siden til at rangere højere i Google. Linkbuilding er en slags reference fra andre hjemmesider til din hjemmeside, så samspillet mellem indhold og eksterne links giver tilsammen en endnu bedre oplevelse i Googles øjne, så derfor nævner vi det kort her.

Lad os hjælpe med din onpage optimering!

Adtimize er et SEO-bureau placeret i København. Vi har et team af erfarne specialister, der hver dag arbejder med optimering af kunders hjemmesider, ved målet om bedre placeringer og øget organisk trafik. Vil du have indblik i potentialet for din hjemmeside, så skriv til os på info@adtimize.dk eller indhent en gratis analyse af din hjemmeside – klik her.

Læs flere indlæg her under