Undgå, at dine kunder forlader din hjemmeside, fordi den er for langsom.
Kan en bruger navigere hurtigt gennem din side, er der en mindre risiko for, at denne bliver utålmodig.
Hvis din side er hurtig, så når Google igennem flere af dine sider, hvilket giver din side flere muligheder for at rangere.
Få bedre placeringer på f.eks. Google, via en side der loader hurtigt, og derved giver en bedre oplevelse.
Test selv din hjemmeside, og få indblik i hvor godt du klarer dig.
Hastigheden på din hjemmeside har stor betydning for SEO og placeringen i søgemaskinerne. Et godt design og gode produkter er naturligvis vigtige, men en langsom side vil til sidst hindre dine muligheder for både topplaceringer og konverteringer – derfor bør der være fokus på hastighedsoptimering!
Hvor hurtigt reagerer din side, når den er blevet klikket på eller navigeres rundt på? Tager det lang tid at skifte fra en landingsside til en anden? Og tager det generelt lang tid at indlæse indholdet på din hjemmeside? Begge situationer skyldes sideresponsen – og det kan have stor indvirkning på både placering og konvertering.
Din siderespons handler grundlæggende om, hvor hurtigt indholdet på din side indlæses. Det vil sige, hvor lang tid det tager at vise indholdet fuldstændigt på en specifik side. Dette er yderst vigtigt for brugeroplevelsen på hjemmesiden, men også for søgemaskinernes vurdering af, hvor hurtigt din side bør være.
Hipstory er en Danmarks største forhandlere af plankeborde og interiør i træ.
Derfor er det en kæmpe ære, at vi kunne hjælpe dem med at øge ROAS med 97%, øge omsætningen med 32% og samtidig sænke deres annonce spend med 33%.
Sådan gjorde vi:
97%
Forøget ROAS
For at få det maksimale ud af den organiske trafik på din hjemmeside er det vigtigt, at brugerne bliver på siden så længe som muligt. Når din hjemmeside er hurtig, får du en lavere afvisningsprocent, fordi de besøgende ikke når at blive utålmodige, mens de venter på, at siden indlæses. I gennemsnit venter en besøgende 3 sekunder på, at siden er fuldt indlæst.
Hvis en bruger kan navigere hurtigt på din side, er der mindre risiko for, at de bliver utålmodige og forlader siden. En smidig brugeroplevelse fører til længere besøg på hjemmesiden, hvilket er en forudsætning for konverteringer. Lange indlæsningstider kan omvendt mindske konverteringerne, fordi besøgende simpelthen bliver trætte af at vente. Ved at optimere sidens hastighed øger du chancerne for, at en potentiel kunde finder det rette produkt eller tjeneste og konverterer.
Google har officielt erklæret, at siderespons er en faktor, når det gælder placering i søgeresultaterne, da en hurtig side giver en bedre brugeroplevelse. Det er derfor meget vigtigt at arbejde med hastighedsoptimering, hvis du ønsker gode placeringer og en velfungerende hjemmeside.
Når Google sender sine crawlers til din side for at analysere indholdet og vurdere, hvilke søgeord du bør rangere for, har robotterne et såkaldt crawl-budget. Det er antallet af sider, de kan gennemgå inden for en bestemt tidsramme. Hvis din side er hurtig, kan Google nå flere af dine sider, hvilket giver din side flere muligheder for at rangere. Ved at hastighedsoptimere din hjemmeside løser du problemet med at få dit indhold indekseret og vist i søgeresultaterne.
Ved at optimere hastigheden på hjemmesiden kan du reducere belastningen på serveren og båndbredden, hvilket kan føre til lavere driftsomkostninger for hjemmesiden. Dette er særligt vigtigt for hjemmesider med høj trafik eller begrænsede ressourcer.
Hastighedsoptimering er afgørende for fire vigtige parametre i din markedsføring: SEO, annoncering, brugeroplevelse og konverteringsrate. Med andre ord kan hastighedsoptimering være en god investering, hvis du ønsker at forbedre købsrejsen for dine kunder og i sidste ende øge dit salg.
En blog med topplaceringer på Google.
Et skalerings setup uden at gå på kompromis med ROAS.
En skalerbar Google Ads strategi.
Fra placering 63 til 2 på “Saxofon”
Rekordresultater med SoMe Ads.
En top-tunet E-mail strategi.
SEO strategi til nr. 1 på “Makeup”.
En SEO strategi til topplaceringer.
Ved du om du ambitiøst udnytter
de mest effektive muligheder,
og dit setup er det bedste af
dine konkurrenters?
Få svaret gratis – Vi analyserer det for dig.
Jeg er meget positivt overrasket, og det har overgået mine egne forhåbninger flere gange.
Johnny Kjær
Drinksshoppen
Jeg roser sjældent bureauer, men må sige at Adtimize forstår at samarbejde med mig.
Mikkel Elgstrøm
Norliving
Vi får nu både større volumen af ordre ind, og vi betaler en lavere pris for at få dem ind.
Anders Marcuslund
Duf Rejser
Man kan virkelig mærke at de brænder for deres arbejde.
Martin Arrild
Klassiq
Jeg kan ærligt sige at man ikke kan finde en gruppe mere dedikerede og kompetente folk.
Emilie
Flow Copenhagen
Med den ROI jeg har fået med deres hjælp, er det en “nobrainer” at starte et samarbejde med Adtimize
Jesper Bergstrøm
Coach & Foredragsholder
Super professionelt bureau. De får mine varmeste anbefalinger.
Anna Katrine
Tandlægerne Søborg
Hastighedsoptimering er processen med at forbedre indlæsningstiden og ydeevnen for din hjemmeside. Det er vigtigt, fordi hurtige indlæsningstider forbedrer brugeroplevelsen, øger konverteringsraten og kan bidrage til bedre placeringer i søgemaskinerne.
Flere faktorer kan påvirke hastigheden på din hjemmeside, herunder serverens ydeevne, filstørrelse og komprimering, brug af cache, billedoptimering, kodens effektivitet og brug af eksterne ressourcer såsom scripts og plugins.
Et eksempel på et gratis værktøj er Google PageSpeed Insights. Det måler blandt andet: First Contentful Paint (FCP), Largest Contentful Paint (LCP), Total Blocking Time (TBT), Cumulative Layout Shift (CLS) og Speed Index (SI). Værktøjet giver dig indsigt i indlæsningstider og anbefalinger til forbedringer.
Der er mange områder, du kan arbejde med for at optimere hastigheden på din hjemmeside:
Hurtige indlæsningstider og en forbedret brugeroplevelse er positive signaler for søgemaskiner og kan føre til bedre placeringer i søgeresultaterne. Google har også bekræftet, at siderespons er en faktor i deres rangeringsalgoritme.
Din hjemmesides hastighed har stor betydning for rangering i søgemaskinerne.
Et godt design og gode produkter er naturligvis vigtigt, men en langsom side vil i sidste ende spænde ben for dit ønske om både topplaceringer og konverteringer – derfor skal hastighedsoptimering i fokus!
Hej! Hos Adtimize udgiver vi løbende artikler, som kan gøre dig klogere på de forskellige aspekter af digital markedsføring. Har du brug for yderligere hjælp? Så kontakt os.
Hvor hurtigt reagerer din side, når først der bliver klikket ind eller rundt på den? Tager det lang tid at bevæge sig fra landingsside til landingsside? Og tager det generelt lang tid at indlæse indholdet på din hjemmeside? Begge situationer har noget med sidehastighed at gøre – og det kan have stor indflydelse på både rangering og konvertering.
Overordnet handler din sidehastighed om, hvor hurtigt indholdet på din side indlæses. Altså den tid det tager at vise indholdet fuldt ud på en bestemt side. Det er enormt vigtigt i forhold til brugeroplevelsen på hjemmesiden, men også for søgemaskinen at hastigheden på en given hjemmeside er så hurtig muligt.
For at få mest muligt ud af den eksisterende organiske trafik på din hjemmeside, så er det vigtigt at brugerne bliver på siden i så lang tid som muligt.
Når din hjemmeside er hurtig, får du en lavere afvisningsprocent, fordi de besøgende ikke når at blive utålmodige. Omvendt kan en langsom hjemmeside hurtigt overtale brugeren til at klikke tilbage for i stedet at klikke på et konkurrerende link i søgeresultaterne.
Ved at have en hurtig side spilder du ikke Google Ads annoncekroner på klik, som “bouncer” med det samme. Ligeledes straffes din side ikke i relation til SEO, fordi Google registrerer, at de besøgende hurtigt forlader siden igen.
Kan en bruger navigere hurtigt gennem din side, er der en mindre risiko for, at denne bliver utålmodig. Lange loadingtider kan omvendt mindske konverteringen, da den besøgende simpelthen bliver træt af at vente. Ved at optimere sidens hastighed er der altså større sandsynlighed for, at en potentiel kunde finder det rigtige produkt, eller den rette ydelse, samt at denne konverterer.
I sommeren 2021 lancerede Google Core Web Vitals, som har fokus på brugervenlighed, når det kommer til rangering af søgeord. Dette var første gang, de officielt havde listet sidehastighed, som en rangerende faktor. Dette indikerer, at sidehastigheden har direkte indflydelse på din sides rangering i Googles søgeresultater.
Har du problemer med rangering, selvom dit indhold er godt, og linkprofilen er pæn? Så kan det være netop sidens hastighed, eller andre tekniske aspekter, der kan gøre den store forskel i kampen mod konkurrenterne.
Når Google sender sine robotter forbi din side for at analysere indholdet og vurdere, hvilke
søgeord du skal rangere på, så har robotten et såkaldt crawlbudget. Det er antallet af sider, de når igennem inden for en specifik tid. Hvis din side er hurtig, så når Google igennem flere af dine sider, hvilket giver din side flere muligheder for at rangere.
Har du mange sider, eller generelle problemer med at få indholdet indekseret, så kan en langsom sidehastighed (eller et manglende sitemap) være årsagen til dette. Særligt på sider med en dyb sidestruktur, kan det være en udfordring at få sendt Googles robotter hele vejen rundt. Intern linkbuilding og sidens hastighed kan her være to områder, der kan optimeres og arbejdes med.
Du bør altid have en klar idé om, hvor hurtig din side er. Der findes flere online værktøjer, der kan hjælpe dig med at analysere din sides hastighed. Et eksempel på et gratis værktøj er Google PageSpeed Insights. Her kan din URL indsættes, hvorefter du får data på, hvor hurtig din side er på henholdsvis mobil og computer. Testen viser også, hvilke områder du kan arbejde med for at hastighedsoptimere din hjemmeside bedst muligt.
Hvilke tal skal du så kigge på? Der afhænger af, hvad målet er med din optimering. First Contentful Paint (FCP) er tallet, som viser tekst og det grafiske indhold.
Tallet siger altså noget om, hvor hurtigt de besøgende faktisk kan se indhold som tekst, billeder, video med videre. Din sides FCP er den tid, der går fra begyndelsen af din sideindlæsning til det tidspunkt, hvor indholdet gengives på skærmen.
Det er en god ide at køre din forside, en kategoriside og en produktside igennem PageSpeed Insights. Formålet med de forskellige typer af sider er at få et samlet billede af de forskellige sidetypers performance.
Hvis du ønsker, at den besøgende skal aktiveres hurtigt, som at klikke videre til en kategori, vælge en artikel eller et produkt, så er Time To Interactive (TTI) meget vigtigt. Det måler, hvor hurtigt besøgende kan interagere fuldt ud med din side. Dette er særligt vigtigt på forsider og overkategorier, som skal dirigere brugerne videre til andre sider for at konvertere.
Hastighedsoptimering handler om optimering af sidernes indlæsningshastighed. Sidehastigheden på et websted kan normalt øges på lang sigt ved at optimere nedenstående punkter. Har du ikke den store erfaring med arbejdet i de forskellige systemer, så kan det virke en smule overvældende at skulle kaste sig ud i. Her anbefaler vi brugen af et erfarent webteam – eller en decideret udvikler. Alternativt kan plugins bruges i første omgang, på særligt mindre sider, for at øge sidehastigheden.
Lazyloading er en teknisk opsætning, der udskyder indlæsning af ikke-kritiske ressourcer, når siden loader første gang.
I stedet bliver disse ikke-kritiske ressourcer først indlæst, når det er nødvendigt.
Ofte er det billeder, videoer eller tekster, der er “offscreen”, eller først mødes længere ned på siden, hvorfor indlæsningen kan udskydes.
Tredjeparts JavaScript refererer generelt til scripts, der er integreret på dit websted. Det kan
eksempelvis være knapper til deling på sociale medier, integrerede videoafspillere, chatfunktioner og pop-ups. Tredjeparts JavaScript er uden for din kontrol, og kan derfor medføre yderligere
problemer.
Nogle gange er der bedre måder at integrere disse funktioner på, uden at det har en
negativ effekt på sidehastigheden. Du bliver nødt til at afgøre, om disse funktioner er vigtige for dit
websteds performance, eller om du kan undvære dem. Alternativt om der findes en smartere måde
at integrere dem på.
Billeder står ofte for de fleste af de downloadede bytes på en hjemmeside, og optager også ofte visuel plads. Derfor kan billedoptimering have den største effekt på hjemmesidens hastighed. Det kan være, at billedet ser fint ud, men oprindeligt er for stort og derfor øger mængden af data, der skal indlæses, hvilket skader sidens hastighed.
Overvej eksempelvis at have uploadet et billede i kæmpestor opløsning, selvom billedet kun skal vises småt på forsiden. I sådan et tilfælde vil billedet fylde unødvendigt meget, når det indlæses, hvorfor det passende kan nedskaleres eller komprimeres.
Gamle billedformater som JPEG og PNG har lavere komprimerings- og kvalitetsegenskaber sammenlignet med deres mere moderne alternativer AVIF og WebP. Brugen af dine billeder i disse formater, i stedet for JPEG eller PNG betyder, at de indlæses hurtigere.
Når vores webteam hos Adtimize arbejder med webdesign og udarbejdelse af hjemmesider, så gøres det med øje for sidens overordnede hastighed, samt søgemaskineoptimering overordnet.
Websider, der indeholder unødvendigt store CSS-filer og JavaScript koder, tager længere tid at indlæse og vise. CSS-filer blokerer visning af siden, og skal indlæses og behandles, før browseren gengiver siden.
Ubrugt JavaScript kan sænke din sidehastighed. At sende ubrugt kode over netværket gør din hjemmeside langsom, men det er også spild for mobilbrugere, der ikke har ubegrænsede dataabonnementer. Målet er at optimere dit site, så kun de kritiske stykker kode indlæses samtidigt, mens resten indlæses på en ikke-blokerende måde. Ved at reducere koden kan du altså øge hastigheden af din hjemmeside. Finessen ligger i, at gøre det uden at gå på kompromis med funktionaliteten.
Når brugere navigerer til en URL i deres browser, sender browseren en netværksanmodning om at hente dette indhold. Din server modtager anmodningen, og returnerer sidens indhold. Hvis brugere f.eks. vil se deres indkøbskurv, skal serveren hente brugerens historik fra en database og derefter indsætte indholdet på siden.
Serveren skal muligvis gøre en masse arbejde for at returnere en side med det indhold, som brugerne ønsker. Netop serverens kapacitet og størrelse kan derfor være medvirkende til hurtigere eller langsommere oplevelser, afhængigt af din nuværende løsning.
Der er en del plugins, som kan gøre det nemmere for dig, der har en WordPress eller Shopify side for eksempel. Kig efter plugins, som hjælper dig med at komprimere filer og JavaScript eller lazy loader dit sideindehold. På denne måde kan du potentielt udføre den grundlæggende hastighedsoptimerering, før du eventuelt får hjælp med yderligere optimering fra et SEO bureau.
Hos Adtimize kan vi hjælpe med hastighedsoptimering af hjemmesider. Både ved udviklingen af nye sider, men også ved optimering af eksisterende sider, har vores SEO- og WEB-afdelinger skarpe kompetencer, som kan forbedre din sides performance.
Skal vi tage en uforpligtende snak om jeres udfordringer og potentielle løsninger? Kontakt Adtimize på info@adtimize.dk eller telefon: 70 84 89 72.
Om os
Adtimize er et internationalt markedføringsbureau med hovedsæde i København.
I dag udgør vores “familie” over 30 passionerede eksperter i onlinemarketing
© 2019 Adtimize ApS. All Rights Reserved. – Center Boulevard 5, Bella Center/CIFF B4-215, 2300 København S